Zoeken

Dorna maakt 2014 regels WK Superbike bekend

12 augustus 2013
Na eerder al aan te hebben gegeven het Technisch reglement van het WK Superbike de komende jaren aan te zullen passen heeft Dorna nu de eerste veranderingen voor 2014 bekend gemaakt. Naast een beperking van het aantal motorblokken per seizoen is ook aan de kosten van een aantal zaken een plafond ingesteld.

WK Superbike_Portimao

Om het WK Superbike voor teams weer aantrekkelijker te maken en tevens meer onderscheid met de MotoGP te creëren, zijn al lange tijd de verenigde fabrikanten MSMA en organisator Dorna in gesprek met elkaar. Vanaf de eerste gesprekken was de insteek van Dorna dat de kosten naar beneden zouden moeten gaan, onder andere door het aantal motorblokken per seizoen aan banden te leggen.

Het was Dorna een doorn in het oog dat in de MotoGP de prototypes maar 5 motorblokken per seizoen mogen gebruiken, terwijl daar in het WK Superbike geen grens aan was gesteld. Zo had volgens insiders de wereldtitel van Max Biaggi Aprilia het afgelopen jaar maar liefst 28 blokken gekost, terwijl ook BMW er niet vies van was om meerdere blokken per weekend te verslijten.

In het nu bekend gemaakte reglement is vastgelegd dat per coureur nog maar 8 motorblokken per seizoen mogen worden gebruikt. Ook is een limiet gesteld aan het aantal ratio's van de versnellingsbak, en zal er ook een maximum prijs komen op de kosten voor remmen en vering. De hoogte van het bedrag is echter nog niet vastgelegd.

Daarnaast is, om meer motoren aan de start te krijgen, er een afspraak gemaakt omtrent een racekit die door de fabrieken voor een vaste prijs voor de jaren 2014 t/m 2016 moet worden geleverd. De racekit moet dezelfde zijn als waarmee de fabrieksfietsen zijn uitgerust en gedurende het seizoen van updates en onderhoud worden voorzien.

Onder de nieuwe regels wordt tot slot een nieuwe sub-categorie in het leven geroepen, die EVO klasse gaat heten. De EVO klasse zal onder hetzelfde technisch reglement als het WK Superbike gaan rijden voor wat betreft rijwielgedeelte, vering en remmen, maar het motoblok en de elektronica moeten aan het FIM Superstock reglement voldoen.