Crutchlow zet snelste tijd tijdens laatste wintertest MotoGP
De laatste wintertest voor aanvang van het 2013 seizoen, die het afgelopen weekend plaatsvond op het Spaanse circuit van Jerez, werd geplaagd door hevige regenval, waardoor van echt testen geen sprake was. Bridgestone had voor de test per rijder slechts vier sets regenbanden meegenomen, wat té weinig was voor de wisselende weersomstandigheden. De derde en laatste testdag begon opnieuw met regen, waardoor Dani Pedrosa besloot de test af te blazen en vroegtijdig naar huis te gaan. Volgens Pedrosa was er niets meer wat nog onder deze omstandigheden getest zou kunnen worden.
In de loop van de middag klaarde het echter op, waardoor de coureurs alsnog met slicks de baan op konden gaan. Crutchlow zette al vroeg de snelste tijd, verloor die tijd aan Valentino Rossi om in zijn laatste run zijn tijd aan te scherpen tot 1'39.511. In tegenstelling tot de twee fabrieks-Yamaha's, die een nieuw frame ter beschikking kregen, had Crutchlow maar een handjevol onderdelen om te testen, iets waar de Brit al eerder zijn beklag over heeft gedaan.
Ondanks de ten opzichte van de fabrieks-Yamaha's verouderde Tech 3 M1 was Crutchlow's tijd de snelste overall van deze laatste wintertest. Rossi reed de laatste dag een tijd van 1'37.735, tweetiende seconde langzamer dan zijn op zondag gereden tijd. Derde man op de laatste dag was de Duitser Stefan Bradl, die als laatste de 1'40-grens wist te doorbreken maar overall Jorge Lorenzo nog voor moest laten gaan. Bradl was opgelucht dat de problemen aan de voorkant van zijn RC213V, waardoor hij tijdens de privé test op het COTA circuit werd geplaagd, door het team waren opgelost.
Wintertest MotoGP Jerez, tijden dag 3:
1 | CRUTCHLOW, Cal | Monster Yamaha Tech 3 | 1:39.511 | 22 / 30 | ||
2 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing Team | 1:39.735 | 0.224 | 0.224 | 24 / 32 |
3 | BRADL, Stefan | LCR Honda MotoGP | 1:39.975 | 0.464 | 0.240 | 20 / 26 |
4 | LORENZO, Jorge | Yamaha Factory Racing Team | 1:40.105 | 0.594 | 0.130 | 22 / 42 |
5 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:40.130 | 0.619 | 0.025 | 23 / 34 |
6 | IANNONE, Andrea | Energy T.I. Pramac Racing Team | 1:40.331 | 0.820 | 0.201 | 24 / 25 |
7 | HAYDEN, Nicky | Ducati Team | 1:40.370 | 0.859 | 0.039 | 41 / 42 |
8 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:40.516 | 1.005 | 0.146 | 29 / 30 |
9 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 1:40.881 | 1.370 | 0.365 | 40 / 44 |
10 | DE PUNIET, Randy | Power Electronics Aspar | 1:40.971 | 1.460 | 0.090 | 21 / 24 |
11 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:41.134 | 1.623 | 0.163 | 56 / 56 |
12 | ESPARGARO, Aleix | Power Electronics Aspar | 1:41.218 | 1.707 | 0.084 | 38 / 39 |
13 | CORTI, Claudio | NGM Mobile Forward Racing | 1:41.443 | 1.932 | 0.225 | 42 / 44 |
14 | AOYAMA, Hiroshi | Avintia Blusens | 1:41.772 | 2.261 | 0.329 | 40 / 41 |
15 | PESEK, Lukas | Came IodaRacing Project | 1:41.791 | 2.280 | 0.019 | 49 / 49 |
16 | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | 1:41.864 | 2.353 | 0.073 | 29 / 36 |
17 | HERNANDEZ, Yonny | Paul Bird Motorsport | 1:42.363 | 2.852 | 0.499 | 20 / 25 |
18 | PETRUCCI, Danilo | Came IodaRacing Project | 1:42.428 | 2.917 | 0.065 | 17 / 18 |
19 | LAVERTY, Michael | Paul Bird Motorsport | 1:42.470 | 2.959 | 0.042 | 28 / 36 |
20 | STARING, Bryan | GO&FUN Honda Gresini | 1:43.525 | 4.014 | 1.055 | 31 / 41 |
21 | EDWARDS, Colin | NGM Mobile Forward Racing | 1:56.281 | 16.770 | 12.756 | 14 / 14 |
22 | BARBERA, Hector | Avintia Blusens | 1:56.897 | 17.386 | 0.616 | 2 / 5 |