Colin Edwards stopt met racen
Je zou het misschien niet zeggen, maar Colin Edwards is inmiddels al 22 jaar als coureur actief, waarvan de helft in de MotoGP. Edwards begon zijn carriére in 1992 in de AMA 250cc National Series, won vijf van de negen wedstrijden en werd tot kampioen gekroond, voor Kenny Roberts Jr.
In 1995 maakte Edwards met Yamaha de overstap naar het WK Superbike, waar hij na drie seizoenen door Honda werd ingelijfd. In 2000 behaalde Edwards zijn eerste wereldtitel op de VTR1000 SP1 en werd twee jaar later opnieuw wereldkampioen, ditmaal op de SP2.
Het 2002 kampioenschap is de geschiedenis ingegaan als een van de meest spraakmakende WK Superbike kampioenschappen: halverwege het seizoen keek Edwards al tegen een achterstand van meer dan vijftig punten op Troy Bayliss aan, maar vanaf Laguna Seca keerde het tij en schreef Edwards de ene na de andere wedstrijd op naam, waarna in de laatste wedstrijd in Imola het kampioenschap in zijn voordeel werd beslecht.
Met twee wereldtitels op zak wilde Edwards met Honda de overstap maken naar de MotoGP, maar Honda verkoos de toen nog relatief onbekende Nicky Hayden boven de tweevoudig wereldkampioen, waarna Edwards direct zijn relatie met Honda verbrak en een contract tekende met Aprilia voor de MotoGP.
Het 2003 seizoen zal door Edwards zelf waarschijnlijk als een van z’n grootste dieptepunten worden gezien. De RS Cube was alles behalve competitief en vloog op de Sachsenring tijdens de training zelfs in brand. Edwards zelf noemde de Aprilia een onrijdbare machine, mede ook dankzij de ride-by-wire die toen nog in z’n kinderschoenen stond.
Teleurgesteld in Aprilia zette Edwards een jaar later zijn trots opzij en besloot alsnog met Honda in zee te gaan in het Honda Gresini Movistar team, waarmee hij in Donington zijn eerste podium in de MotoGP wist te realiseren. Edwards bleef echter gemengde gevoelens bij zijn relatie met Honda houden en besloot aan het eind van het 2004 seizoen weer naar Yamaha terug te keren.
In 2005 maakte Edwards zijn debuut in het Yamaha fabrieksteam als teamgenoot van Valentino Rossi en kwam zeven seizoen voor de Yamaha racestal uit, waarvan drie in het fabrieksteam en vier in het Tech 3 satellietteam van Hervé Poncharal. Vanaf 2012 reed Edwards in de CRT klasse van de MotoGP, wat dit seizoen de Open klasse is gaan heten.
Aan het eind van dit seizoen sluit Edwards zijn indrukwekkende racecarrière af. In de persconferentie gaf Edwards aan tijdens de pre-season wintertesten tot de ontdekking te zijn gekomen dat hij zijn rijstijl aan moet passen, tegen zijn instinct in, wat van invloed op zijn besluit is geweest. Daarnaast wil Edwards meer tijd met zijn vrouw en kinderen gaan doorbrengen. Edwards sprak zijn dank uit naar iedereen die hem in zijn carrière heeft geholpen en gesteund.