Checa zet punt achter carriere
De verjaardagstaart kreeg ineens een heel andere betekenis...
Carlos Checa maakte in 1993 als 20-jarige zijn debuut met Honda in de 125cc Grand Prix, maar zijn carrière kwam in een stroomversnelling toen hij twee jaar later de overstap naar de 500cc maakte als vervanger van de geblesseerde Alberto Puig. Een jaar later won hij zijn thuiswedstrijd in Catalunya, maar wist nét niet tot de top door te dringen.
Zijn beste resultaat haalde Checa in 1998, toen hij vierde in het wereldkampioenschap werd. Een jaar later maakte Checa de overstap naar het Yamaha kamp, maar behoudens een sporadisch podium bleven de grote successen uit. In 2005 ging Checa naar Ducati als teamgenoot van Loris Capirossi, maar opnieuw bleven de successen uit, waarna hij na nog een jaar met Yamaha en een jaar met Honda in 2008 naar het WK Superbike ging.
Checa was inmiddels in de herfst van zijn carrière terecht gekomen, maar behaalde in het WK Superbike wel zijn grootste successen. Als opvolger van James Toseland maakte Checa zijn debuut in het Ten Kate Honda Team en wist in Miller zijn eerste dubbelzege te noteren. In datzelfde jaar wist Checa ook de prestigieuze 8 uren van Suzuka te winnen.
In 2010 maakte Checa de overstap naar het Althea Ducati team, dat in 2011 het officieuze Ducati fabrieksteam werd. In dat jaar wist de inmiddels 38-jarige coureur maar liefst 15 wedstrijden te winnen en werd daarmee op overtuigende wijze wereldkampioen, tweede dat seizoen werd Marco Melandri, op 110 punten achterstand.
De afgelopen jaren verliepen minder succesvol, vanwege het reglementair bepaald extra gewicht bleek de 1198 verre van competitief te zijn, waardoor Checa té veel risico moest nemen en meer dan eens horizontaal de baan verliet. Ook dit seizoen werd Checa op de Panigale door blessures geplaagd, waardoor hij de laatste wedstrijden zelfs verstek moest laten gaan.
Checa's aankondiging de racehelm aan de wilgen te hebben gehangen wil niet zeggen dat hij zich de komende tijd vervelen moet. Ducati bevestigde voor Checa een rol als ambassadeur in het verschiet te hebben, waardoor zijn bedje voorlopig nog netjes is gespreid. Ook Nolan gaf aan een speciale helm op de markt te zullen gaan zetten, ter viering van het 20-jarig jubileum van de Catalaanse coureur. Ook zal een deel van de nog in aanbouw zijnde Hall of Fame op het circuit van Jerez aan Carlos Checa worden geweid.
Carlos Checa:
Dit jaar vier ik mijn 20-jarig jubileum in de wegrace motorsport op mondiaal niveau. Ik ben uiterst trots op deze lange sportcarrière, die me veel bijzondere herinneringen heeft opgeleverd bij alle teams waarmee ik heb gewerkt. ik ben in de gelegenheid geweest om op het hoogste niveau te rijden, op de beste machines en tegen de beste rivalen. Mijn doel is altijd geweest mijn grenzen te verleggen en naar mezelf te kijken om te kunnen blijven leren, groeien en een betere rijder én een betere persoon te worden. Dit was zonder risico niet mogelijk geweest, maar het heeft me wel veel uitdagingen gegeven, met als ultieme beloning de wereldtitel in 2011.
Er is echter een moment dat je als sportman moet zeggen, genoeg is genoeg. Dat moment is vandaag gekomen. Het was geen eenvoudige beslissing, ik heb er ook lang over nagedacht. Ik ben de hele motorfamilie die dit voor mij heeft mogelijk gemaakt heel erg dankbaar, in het bijzonder diegenen die me altijd hebben gesteund en me vanaf het begin hebben gevolgd. Ik zou het voor geen goud hebben willen missen. Er gaat nu een nieuw hoofdstuk in mijn carrière beginnen, een nieuwe fase bij Ducati. Het zal even wennen zijn, maar ik ben overtuigd van mijn toekomst en de bevrediging die het mij zal geven. Nogmaals mijn dank aan iedereen die me heeft gesteund en nu hier is op wat een erg bijzondere dag is voor mij. Absoluut emotioneel, maar ook onvergetelijk.