Bruno Langlois wint Pikes Peak met Kawasaki Z1000
Het is voor de Amerikanen wat voor ons de Isle of Man TT is: de Pikes Peak International Hill Climb, de race to the clouds, die over een afstand van 12,42 mijl (19,988 kilometer om precies te zijn) je in 156 bochten van 9.390 Ft (2.862 meter) naar 14.115 Ft (4.302 meter) hoogte brengt.
Een groot deel van de charme zat in het feit dat een deel van de route onverhard was, maar nadat de stad Colorado Springs een rechtszaak tegen de Pikes Peak Sierra Club had verloren (de Sierra Club procedeerde om de luchtverontreiniging die door het gravel zou ontstaan) werd in 2002 gestart met het compleet asfalteren van de weg. Elk jaar werd zo’n 10% geasfalteerd, in 2011 werd de laatste deels onverharde Pikes Peak verreden.
Volgens de die-hard fans zou het compleet asfalteren de doodsteek voor de bergklim zijn, maar de 90e editie die in 2012 werd verreden zag meer inschrijvingen dan ooit. Logischerwijs werden dat jaar meteen nieuwe ronderecords gezet. Carlin Dunne deed dat in de categorie motoren tot 1.205cc op de Multistrada 1200 in een tijd van 9’52.819, ofwel een gemiddelde snelheid van 121,38 km/u.
Vijf jaar lang werd de Pikes Peak door Ducati gedomineerd, in 2014 kwam er een eind aan de dominantie toen het reglement werd aangepast en de bergklim ook voor supersport motoren werd opengesteld. Jeremy Toye won dat jaar met een Kawasaki ZX-10R in een tijd van 9’58.687, tot op heden het ronderecord in de nieuwe Heavyweight raceklasse. Twee jaar lang werden de heuvels in Colorado Springs door Supersports gedomineerd, maar twee dodelijke ongevallen deed de organisatie besluiten voor 2016 de Supersport weer in de ban te doen.
Het nieuwe reglement schrijft niet alleen voor dat alleen nog maar motoren met een breed stuur mogen deelnemen, bovendien moet het productiemodel ook standaard met een breed stuur zijn uitgerust. Perfect dus voor de nieuwe generatie Super Nakeds, die amper nog iets onderdoen voor een 1000 Supersport. We hadden dan ook hoge verwachtingen van motoren als de Aprilia Tuono V4 1100 of KTM 1290 Super Duke R, maar in dit eerste jaar conform het nieuwe reglement is de Kawasaki Z1000 ze te snel afgeweest.
Bruno Langlois won de 2016 Pikes Peak in een tijd van 10’13,106, maar de Z1000 waarmee hij reed was alles behalve standaard. De machine was door niemand minder dan het Franse Akira Technologies geprepareerd, dat het standaard vermogen van 142 pk tot een indrukwekkende 200 pk had verhoogd. Langlois is trouwens geen onbekende in Colorado, de uit Corsica afkomstige Fransman wist de roemruchte bergklim, die al sinds 1916 wordt georganiseerd, in 2013 ook al te winnen, destijds op een Multistrada 1200S.
Foto's: Pikes Peak International Hill Climb