2016 IOMTT: Hutchinson zet maandagavond snelste tijd
Nadat op zaterdagavond de nieuwkomers, de Lightweight klasse en de Supersport machines al hadden getraind ging de eerste training van de Superbikes op maandagavond om 18:20 - geheel volgens schema - onder perfecte weersomstandigheden met zonnig en droog weer van start. Hutchinson reed vier ronden met zijn Tyco BMW Superbike, net als Micheal Dunlop, en was met een tijd van 17’25.117 ruim twee seconden sneller dan Michael Dunlop.
Hoewel de Superbike race naar verwachting tussen de twee BMW rijders zal gaan ging de meeste aandacht op maandagavond uit naar Bruce Anstey, die na een verkenningsronde met de Fireblade switchte naar de RC213V-S MotoGP replica waar iedereen reikhalzend naar uit had gekeken. Anstey reed een tijd van 17’48.916, ofwel een gemiddelde snelheid van 127.07 mijl per uur, de vijfde tijd van de avond.
De eerste die een ronde over het 37 3/4 mijl lange stratencircuit had afgerond was Michael Rutter op de Bathams SMT Racing BMW, met een snelheid van 124.914 mph), voor Peter Hickman (122,32 mph) op zijn Superstock Kawasaki ZX-10R, James Hillier (123.490) en Gary Johnson (123.272). Dean Harrison zette met een gemiddelde snelheid van 125.404 mph in de openingsfase de snelste tijd, maar niet veel later doken zowel Michael Dunlop (127.395) en John McGuinness (126.285) onder die tijd door.
Hutchinson, Hickman, Johnson, Dunlop en Harrison doken aan het eind van hun eerste ronde meteen de pits in. Ook Bruce Anstey keerde meteen terug naar de pits, maar zijn eerste rondje was slechts een verkenningsrondje met zijn Superstock Fireblade geweest, in de pits switchte de Nieuw-Zeelander naar de RC213V-S.
Naast de RC213V-S was er een tweede exotische machine op de baan, de Suter MMX500 tweetakt Grand Prix racer. gereden door 9-voudig TT winnaar Ian Lougher. Laugher kwam in zijn tweede ronde al stil te staan, na een tijd van 19’38.571 (115.248 mph) te hebben gezet, meer dan twee minuten langzamer dan Hutchinson’s snelste tijd.
Ook de derde exotische Superbike machine, de Norton SG5 Superbike racer die wordt aangedreven door het RSV4 V4 motorblok. Voor de ontwikkeling van de 2016 machine had Norton technische ondersteuning van Aprilia gehad om de ingewikkelde elektronica beter te begrijpen, maar de eerste training verliep voor Norton niet bepaald indrukwekkend. Cameron Donald had begin dit jaar het team al verlaten, waardoor het nu op de schouders van David Johnson aankwam die maar 1 ronde met de Norton reed, met een snelheid van 111.835 mijl per uur.