Wrooom 2010: ijsraces & Desmosedici GP10
Natuurlijk was er ook tijd voor 'ontspanning'. Hayden, Stoner, Fisichella, Alonso en Massa aan de ski-start.
De heer B. Ecclestone hanteert de vlag.
De schilderachtige omgeving van de skipplek bij uitstek Madonna di Campiglio - in de Italiaanse Dolomieten, ook mooi om daar 's zomers te rijden met je motor! - vormde vijf dagen het decor voor presentaties en sneeuwpret. De coureurs Casey Stoner en Nicky Hayden van het Marlboro Ducati MotoGP team en Felippe Masse en Fernando Alonso van het Ferrari F1 team besloten deze week met een paar ijsraces op een bevoren meer.
En wat zit er onder die balonnen?
Als eerste stond er een race in 4X4 FIAT's Panda op het programma. Niet verwonderlijk dat een van de F1coureurs - Felippe Massa - deze race won, maar zowel Stoner als Hayden stonden met hem op het podium. De derde en vierde plek waren respectievelijk voor Fernando Alonso en Giancarlo Fisichella.
Casey Stoner deed goede zaken voor zijn sponsor FIAT. Eigenlijk Nicky Hayden ook.
De tweede race was er een met go-karts en die werd gewonnen door..Nicky Hayden! De Amerikaan leidde van start tot finish en troefde daarmee de drie F1 coureurs en zijn collega Casey Stoner af. De tweede plek was voor Felippe Massa, de derde voor Casey Stoner. Giancarlo Fisichella werd vierde en Fernando Alonso kwam niet aan de finish omdat hij in de barrier knalde en niet verder kon rijden.
Nicky Hayden was zeer snel met de kart. Ook hij op vier wielen na zijn motorcarrière?
Een grote schare toeschouwers was getuige van de ijsraces en de eerste overwinningen van Hayden en Massa dit seizoen. Zowel Nicky Hayden als Casey Stoner gaan zich nu voorbereiden op het 2010 seizoen en gaan voor het eerst weer de baan op tijdens de eerste driedaagse MotoGP test op het circuit van Sepang (Maleisie). Die vindt plaats van 3 tot en met 5 februari.
DUCATI DESMOSEDICI GP10 - Technische Specificaties:
Motor: vloeistofgekoeld, 90 graden V4 viertakt, desmodromisch DOHC, vier kleppen per cilinder.
Capaciteit: 799cc
Maximum vermogen: meer dan 200 Pk
Maximum snelheid: ruim 310 km/u
Transmissie: Zes versnellingen, cassette-type versnellingsbak, extra alternatieve versnellingsbakverhoudingen. Droge multiplaats 'slipper clutch'. Ketting aandrijving.
Carburatie: Indirecte Magneti Marelli electronische injectie, vier gasklephuizen met injectoren boven vlinderkleppen.
Kleppen bediend door EVO TCF (Throttle Control & Feedback) systeem.
Brandstof: Shell Racing V-Power
Olie: Shell Advance Ultra 4
Ontsteking: Magneti Marelli
Uitlaat: Termignoni
Ketting; Regina Chain
Vering: Öhlins upside-down 48mm voorvork en Öhlins achterschokbreker , verstelbare voorspanning, compressie en rebound damping.
Banden: Bridgestone 16.5" voor en achter
Remmen: Brembo, twee 320mm carbon schijven voor met vier-zuiger remklauwen. Enkele RVS schijf achter met twwe-zuiger remklauwen.
Droog gewicht: 150kg
..en nog een paar mooie platen van de Ducati Desmosedici GP10.