Vanaf 2017 verbod op winglets in MotoGP
Het was een trend die enkele jaren geleden al door Ducati was ingezet, maar pas dit jaar gemeengoed werd in de MotoGP als gevolg van de nieuwe uniforme software die een veel eenvoudigere wheeliecontrole heeft. Steeds meer coureurs stelden echter grote vraagtekens bij de veiligheid van de winglets, die bij een crash wel eens als scheermessen zouden kunnen gaan werken.
Dat heeft de Grand Prix Commissie, die bestaat uit Carmelo Ezpeleta (voorzitter Dorna), Ignacio Verneda (FIM CEO), Hervé Poncharal (IRTA) en Takanao Tsubouchi (MSMA, verenigde fabrikanten) en in Assen werd bijgestaan door Javier Alonso (Dorna) en Mike Trimby (IRTA, secretaris van de meeting), ook ingezien. Unaniem werd besloten om vanaf het 2017 seizoen de winglets in de ban te doen, net zoals dat momenteel al in de Moto3 en Moto2 het geval is. Tot het eind van het seizoen mogen de winglets nog worden gebruikt.
Naast het verbod op winglets heeft de Commissie ook besloten de verplichte geluidskeuring van de top 3 finishers na afloop van de race te laten vervallen. Sinds de introductie van de viertakt machines werd een verplichte geluidskeuring ingevoerd, maar nog nooit heeft een motor deze keuring gefaald. De verplichte keuring is per direct geannuleerd, maar op verzoek van de technisch directeur kunnen nog altijd geluidsproeven worden uitgevoerd.