TT Assen - 250cc
De Angelis zet nieuw baanrecord neer.
Jorge Lorenzo breidt Lorenzoland uit.
Treintje rijden met Hiroshi Aoyama, Marco Simoncelli, Mika Kallio en Julian Simon
De training verliep op de donderdag voor de meeste rijders goed, het bleef droog en er werden goede tijden neergezet. Vrijdags was echter een heel ander verhaal: veel regen en menig uitstapje van de coureurs, die daarbij een voorkeur hadden om bij de Ruskenhoek te gaan liggen. Bij de Nederlanders was er op de zaterdag vreugde en verdriet; Hans Smees wist de vrijdag training af te sluiten met een tiende tijd in de regen, jammer genoeg waren de donderdg trainingstijden sneller. Verdriet was er voor Mike Velthuijzen, hij wist zich niet te kwalificeren. Zijn tijden waren te langzaam, ondanks dat hij in de regen zich wel zou hebben gekwalificeerd.
Vlak voor de start was er nog wat paniek bij het Fortuna Aprilia team van Jorge Lorenzo. De Spanjaard kwam na de opwarmronde naar binnen, maar reed als nog via het tussenstraatje de startgrid weer op. De motor van Lorenzo liep niet naar behoren en hield stevig in. Vlak voor de race weten de monteurs met de laptop de Aprilia software zo aan te passen dat hij toch nog zonder enige problemen zou kunnen vertrekken.
Na het doven van de startlichten was Dovizioso er als snelste vandoor, Jorge Lorenzo zou niet lang hierna de koppositie pakken.
Eugene Laverty:
Na acht ronden was ik er achter, ik had een verkeerde keuze gemaakt voor het achterwiel. De motor gleed alle kanten op, ik heb hier een goede les van geleerd. Ik had net als alle andere Honda rijders met een hardere compound achterband moeten rijden, maar na de warm-up kreeg ik te horen dat een iets zachtere compound band ook wel kon, wat dus niet kon.
Na het doven van de startlichten was het Andrea Dovizioso die als eerste de Haarbocht indook, met Jorge Lorenzo als tweede vlak achter hem. Nog geen vijf bochten later wist Lorenzo de leiding over te nemen, hij zou deze tijdens de race ook niet meer afstaan. Lorenzo reed snel weg bij de overige deelnemers, alleen Dovizioso wist nog enigszins bij de Spanjaard te blijven. Helaas voor Dovizioso zou dat niet al te lang duren, Alex de Angelis kwam op dreef en verschalkte Dovizioso. Ook wist Bautista het podium te bereiken, ten nadele van Dovizioso.
Tot zover de eerste vier posities, om positie vijf tot en met acht werd ook flink gestreden. Hiroshi Aoyama, Marco Simoncelli Thomas Lüthi en Hector Barbera vochten met elkaar om positie vijf. Thomas Lüthi voerde het groepje aan, maar begon langzaam terug te vallen. Hector Barbera had wel een momentje dat hij ver over de rand van het toelaatbare reed. Zelfs zo ver dat hij beter noppenbanden had kunnen monteren. In een verwoede poging om zijn Aprilia voor Simoncelli, Aoyama en Lüthi te houden, kwam Barbera bij het opkomen van het rechte stuk naast de baan en mocht weer achteraan het groepje aansluiten.
Zoals we al schreven, viel Lüthi langzaam terug in het groepje waar hij reed. Niet veel later kwam hij dan ook zijn pitbox binnen gereden met technische problemen, hij was dan ook “alles” behalve vrolijk. Met het uitvallen van Lüthi moest ook Barbera afhaken, hij kon het tempo van Aoyama en Simoncelli niet bijhouden. Het gevecht tussen Aoyama en Simoncelli ging door tot aan de laatste bocht voor de finish, waar de Japanner met een ware kamikaze actie zich terug wist rijden naar de vijfde positie. In ieder geval spannender om naar te kijken dan het gevecht tussen Lorenzo en De Angelis.
Julian Simon:
Het is zonde dat ik ben uitgevallen, ik zat lekker in mijn ritme en kon het tempo van het groepje waarin ik reed makkelijk bij houden. Ik vocht in het groepje voor positie vijf tot en met tien. Helaas moest ik opgeven met een technisch probleem, jammer genoeg hoort dat ook bij racen. Soms crash je de motor, de volgende keer heb je een technisch probleem en dat kan nu eenmaal voorkomen in de sport. Het belangrijkste is dat ik gewoon weer vrolijk door moet gaan. Het team steunt me en dat voelt toch wel goed aan. In Duitsland doen we er weer alles aan om voorin te staan.
Na een slechte start probeert Wilairot zich naar voren te werken, volgende slachtoffer; Eugene Laverty.
Andrea Dovizioso:
Vanaf de eerste dag heb ik al problemen met grip aan het achterwiel. Tijdens de race was het voor een ronde vijf of zestal ronden mogelijk om bij Lorenzo te blijven, maar dit kon alleen maar door de nodige risico’s te nemen. Toen Lorenzo zo bij me vandaan liep, wist ik dat ik geen tweede zou worden. Al snel werd ik ingehaald door twee andere Aprilia’s. We gaan nu naar de Sachsenring toe, onze motor is voor dat circuit beter geschikt dan op Assen.
De wedstrijd verliep voor de Nederlanders helaas niet zoals gehoopt. Hans Smees moest al vroeg in de wedstrijd opgeven technische problemen. Eerst dacht men dat één van de cilinders kapot was gegaan, maar het bleek de accu te zijn.Voor die problemen reed Smees een goede wedstrijd en wist een aantal vaste Grand Prix rijders achter zich te houden. Randy Gevers had een voor hem goede race, maar kreeg op het einde problemen met zijn motor. Gevers reed de race wel uit, maar eindigde op drie ronden achterstand. Ronald Beitler kwam als 23ste over de finish en was hiermee de snelste Nederlander.
Shuhei Aoyama voor Yukio Takahashi, op de achtergrond Fabrizio Lai
Jorge Lorenzo wist de 77e A-Style Dutch TT met gemak te winnen, Alex de Angelis werd tweede met bijna 4 seconden achterstand. Alvaro Bautista mocht het podium compleet maken met zijn derde positie. Bij de Nederlanders werd Beitler 23e en Gevers, met 3 ronden achterstand, 24e en laatste.
Alex de Angelis
Het was een mooie maar toch wel zware race. Tijdens de trainingen hadden we wat kleine problemen, we hebben wel wat verbeteringen kunnen maken, maar we hebben deze nog niet kunnen testen. Ik had een goed gevoel over mijn motor en was dan ook erg snel. Maar dan nog kon ik Lorenzo niet naderen. Ik ben dan met mijn tweede plaats meer dan tevreden, wanneer we verder kijken sta ik op dit moment nog steeds tweede in het klassement. We moeten nog wat tienden van seconden verbeteren willen we met Lorenzo kunnen vechten als gelijken.
Voor de volledige uitslag.
Volgende race: 15 juli, Sachsenring Duitsland!
Op de achtergrond de volgepakte GT tribune. Bijna 100.000 toeschouwers waren er op zaterdag.
Foto's: Apriliaracing/KTMpress/Hondaproimages