Suzuki positief over eerste MotoGP test Sepang
Naast tweeëntwintig rijders van de MotoGP (alleen het ART team had de eerste wintertest op Sepang verstek laten gaan) en drie testrijders voor Honda, Yamaha en Ducati was ook het testteam van Suzuki naar Maleisië afgereisd als onderdeel van het testprogramma van de Suzuki MotoGP racer.
Suzuki had zich voor deze eerste driedaagse test van het jaar ten doel gesteld de nieuwe Magneti Marelli ECU te evalueren en verschillende settings van het systeem te testen, in plaats van zich te richten op een snelle rondetijd.
Desondanks was men niet ontevreden over de gereden tijd. De laatste dag werd door testrijder Randy de Puniet een tijd van 2'02.486 geklokt en dat was weliswaar bijna drie seconden langzamer dan de tijd van Marc Marquez, maar wel 1,4 seconden sneller dan Randy's eigen tijd de eerste dag. Bovendien was het asfalt tijdens zijn snelste tijd beduidend warmer geweest.
Randy de Puniet:
Het was een belangrijke test voor de start van de ontwikkeling van de nieuwe Magneti Marelli ECU en er was dus veel werk aan de winkel. De laatste ochtend hebben we het motorblok weten te verbeteren, maar in de middag worstelden we met de tractiecontrole.
Het circuit was de laatste dag slecht voor wat betreft grip, maar al met al hebben we drie positieve dagen gehad en weten we nu wat we moeten doen voor de volgende test. We zullen hier snel weer terug zijn en ik hoop dan meer verbeteringen te realiseren.
Satoru Terada, Project leader & Team Director Team Suzuki MotoGP:
Deze Sepang Test 1 was onze eerste gelegenheid met de Magneti Marelli ECU te rijden. We moesten in eerste instantie leren werken met het systeem en dat was ons belangrijkste doel van deze test.
We hebben veel dingen gezien waar aan moet worden gewerkt, waarvan het meeste wel was verwacht, dus ik geloof dat we Sepang 1 op een positieve manier hebben afgerond als startpunt van onze ontwikkeling dit jaar.
Natuurlijk, we moeten toegeven dat we een beetje worstelden om onze rondetijden te verbeteren, maar we zullen snel terug bij de fabriek zijn om hier aan te werken, samen met verdere ontwikkeling en testen om de machine te verbeteren en voor de volgende Sepang test competitiever te maken.