Zoeken

Strafpuntensysteem MotoGP onder vuur

8 januari 2016
Begin volgende maand heeft de Grand Prix commissie een meeting ingepland om een nieuwe structuur in de MotoGP te bespreken. Na het Rossi-Marquez debacle in Sepang is het huidige strafpuntensysteem onder vuur komen te liggen.

Rossi Marquez Sepang

Het afgelopen jaar is de geschiedenisboeken ingegaan als het meest omstreden seizoen in de MotoGP. Rossi, die nog steeds door fans op handen wordt gedragen, zag de wereldtitel aan zijn neus voorbij gaan vanwege een straf die in ogen van velen discutabel was. Hetgeen tot een stortvloed aan kritiek heeft geleid die ook Dorna en de Grand Prix wegrace commissie niet is ontgaan.

Tijdens de komende meeting, die voor 4 februari in Geneve staat gepland, is daarom dit belangrijke onderwerp op de agenda gezet. De Grand Prix commissie, bestaande uit Dorna voorzitter Carmelo Ezpeleta, FIM CEO Ignacio Verneda, IRTA President Hervé Poncharal en Katanao Tsubouchi van de MSMA (motorfabrikanten) zal die meeting worden aangevuld met FIM President Vitto Ippolito.

Tegenover het Italiaanse GPone heeft Ippolito aangegeven dat tijdens de meeting zal worden besproken wie waarvoor verantwoordelijk wordt en hoe het huidige strafpuntensysteem eerlijker kan worden gemaakt. Volgens Ippolito is het huidige systeem met goede intenties bedacht, maar is het in de praktijk unfair gebleken.

Vitto Ippolito, tegenover GPone:
Een van de eerste dingen die we zullen bepreken is welke beslissingen door de wedstrijdleiding mogen worden genomen. Wat bij betreft blijven directe beslissingen die in samenspraak zijn met overtredingen op het bord van de wedstrijdleider. Denk daarbij aan een te vroege start of het negeren van de vlaggen. De rest zou door een enkele rechter na afloop moeten worden beoordeeld, die eventueel door enkele experts wordt ondersteunt.

We zijn samen met de IRTA, de MSMA en de rijders een nieuw systeem aan het ontwikkelen. Het doel is sneller beslissingen te kunnen nemen die vooral ook rechtvaardiger zijn. Het huidige systeem vind ik erg oneerlijk. Als Valentino Rossi nu opnieuw een strafpunt krijgt gebeurt er in eerste instantie niks. Maar als in september het strafpunt dat hij vorig jaar in Misano opliep verloopt (strafpunten blijven nu 365 dagen staan, red.) heeft hij wederom drie strafpunten.
Er hoeft daarna maar weinig te gebeuren of hij moet opnieuw als laatste starten, terwijl hij de boete voor die straf vorig jaar in Valancia al heeft gedaan. Dit systeem is daarom heel oneerlijk. De intenties waren goed, maar de uitvoering is in de praktijk alles behalve succesvol gebleken. We moeten straffen vinden die geen ruimte voor interpretatie laten en ook werkelijk alleen de schuldigen zullen treffen.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de Moto3, waar coureurs vaak gevaarlijk langzaam rijden om bij een snelle rijder in de slipstream te kunnen komen. Een geldstraf zou hier volgens mij de beste oplossing zijn. Als iemand 20.000 dollar moet ophoesten, dan kijkt ‘ie de volgende keer wel uit. Zeker in klassen als de Moto3 en Moto2, waar de budgetten bij de teams al erg beperkt zijn. Een andere optie is het om 1 seconde bij de snelste tijd op te tellen.

Misschien gaan we ook straffen introduceren die effect hebben op de eindstand. Ervaring heeft mij geleerd dat coureurs voor twee zaken erg gevoelig zijn: geld en verlies van punten in het kampioenschap.

Bron: GPone