Zoeken

Stoner test RC213V in Sepang

2 februari 2015
Terwijl het Repsol Honda Team in Bali was voor de onthulling van de nieuwe RC213V werd de machine door Casey Stoner op het circuit van Sepang al grondig getest. Ondanks de regen die elke dag spelbreker was kon het volledige testprogramma worden afgewerkt.

Casey Stoner_Sepang

Rond deze tijd van het jaar is het eerder uitzondering dan regel als het de hele dag droog blijft, maar het lijkt alsof Honda daarop had ingespeeld door de test met Casey Stoner niet twee, maar drie dagen te doen.

Stoner reed op zowel het 2014 als het 2015 prototype om de twee rijwielgedeeltes goed met elkaar te kunnen vergelijken en na te gaan of HRC op het goede pad zit. Daarnaast waren er ook tal van onderdelen die moesten worden getest: onderdelen van HRC evenals nieuwe remmen die Brembo had meegebracht.

Casey Stoner:
Al met al was het een goede test, erg positief en we hebben veel kunnen doen. De eerste dag hebben we alleen aan de basis setup gewerkt en enkele kleine onderdelen getest voordat het begon te regenen en we moesten stoppen. Dag twee heb ik de vergelijking met de machine van vorig jaar gemaakt en daarnaast verschillende configuraties van het chassis. Brembo had nieuwe spullen bij zich en Honda had verschillende onderdelen die we wisten te testen voordat opnieuw de regen uit de hemel kwam. De laatste dag hebben we wat elektronica en andere vering getest.

HRC maakte van de gelegenheid gebruik om Stoner naast de MotoGP racer ook op de CBR1000RR Fireblade Suzuka 8-uurs Endurance racer te laten rijden op de laatste dag. Dat was geen eenvoudige opgave voor de 29-jarige Australiër, omdat hij nog nooit op een productieracer heeft gereden.

Casey Stoner:
De CBR1000RR rijden was erg moeilijk, ik had nog nooit eerder op zo’n soort motor gereden. Het schakelen, de zitpositie, het motorvermogen, het gewicht, het was erg moeilijk en duurde een tijdje voordat ik eraan gewend raakte. Na een paar runs begon ik de motor te begrijpen en was ik in staat nuttige feedback te geven. Het was hoe dan ook fun om te doen, vooral in staat te zijn de achterkant van de fiets uit te laten breken.