Stoner snelst op wisselvallig Silverstone
|
Nadat de eerste vrije training in de ochtend onder hevige regenval was verreden waren de omstandigheden in de middag aanzienlijk beter en konden de twintig coureurs op een droge baan aan hun tweede vrije training beginnen. Karel Abraham had van de Clinica Mobile een rijverbod gekregen, vanwege een blessure aan zijn linkerhand die de Tsjech tijdens de MotoGP test in Aragon had opgelopen.
Ben Spies, die 's ochtends in de natte vrije training nog hard ten val was gekomen, zette vroeg in de tweede vrije training de snelste tijd, waarna het weer begon te regenen en alle coureurs naar binnen kwamen. De regen zette echter niet door, waardoor binnen tien minuten door de meesten de training weer werd hervat.
Na bijna een half uur wist Alvaro Bautista als eerste de door Spies gezette tijd aan te scherpen, niet veel later gevolgd door Casey Stoner die als eerste een tijd in de 2'05 wist neer te zetten. Spies bleef goed op dreef en verbeterde tot twee maal toe de snelste tijd, maar zag met nog minder dan vijf minuten op de klok als eerste Alvaro Bautista een snellere tijd zetten, niet veel later opnieuw gevolgd door Casey Stoner die met een tijd van 2'04.791 de snelste tijd van de dag neer zou zetten.
Spies verbeterde nog wel zijn eigen tijd en leek zelfs de tijd van Stoner aan te kunnen scherpen, maar kwam op de streep iets meer dan driehonderdste van een seconde tekort. De Texaan was echter wel sneller dan de San Carlo Gresini coureur, die daardoor met een derde tijd genoegen moest nemen, op tweetiende seconde achter de wereldkampioen.
Opmerkelijk was het resultaat van beide Ducati fabriekscoureurs. In de ochtend had het duo op een nat Silverstone nog het veld aangevoerd en had Rossi de snelste tijd neergezet, maar op een droog circuit worstelde Rossi hevig met de GP12 en viel daardoor terug naar de 11e plaats. Met een tijd van 2'07.125 was Rossi niet alleen met 2,3 seconden achterstand de langzaamste prototype coureur, maar bovendien slechts zeventiende seconde sneller dan Randy de Puniet op de CRT machine.
Rossi was bovendien ruim een seconde langzamer dan Hector Barbera op de Pramac satelliet Ducati. Rossi's teamgenoot Nicky Hayden deed het op het droge aanzienlijk beter, de Amerikaan wist de gehele training binnen een seconde van de snelste tijd te blijven en eindigde met een tijd van 2'05.353, een halve seconde langzamer dan Stoner en goed voor de vierde tijd, voor de eveneens erg sterk rijdende Stefan Bradl.
Bradl wist in de tweede vrije training niet alleen beide Tech3 Yamaha's, maar ook de fabrieks Yamaha van Lorenzo voor te blijven. Dani Pedrosa en Hector Barbera maakten de top 10 compleet.
Grand Prix Silverstone, tijden FP2 MotoGP:
1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 309.8 | 2'04.791 | |
2 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 308.8 | 2'04.825 | 0.034 / 0.034 |
3 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 308.9 | 2'04.995 | 0.204 / 0.170 |
4 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 305.4 | 2'05.353 | 0.562 / 0.358 |
5 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 312.4 | 2'05.391 | 0.600 / 0.038 |
6 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 311.8 | 2'05.448 | 0.657 / 0.057 |
7 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 307.7 | 2'05.488 | 0.697 / 0.040 |
8 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 308.2 | 2'05.574 | 0.783 / 0.086 |
9 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 309.1 | 2'05.886 | 1.095 / 0.312 |
10 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 311.8 | 2'06.084 | 1.293 / 0.198 |
11 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 310.5 | 2'07.125 | 2.334 / 1.041 |
12 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 290.7 | 2'07.893 | 3.102 / 0.768 |
13 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 287.9 | 2'08.535 | 3.744 / 0.642 |
14 | Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 286.6 | 2'08.975 | 4.184 / 0.440 |
15 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 288.2 | 2'09.078 | 4.287 / 0.103 |
16 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 287.6 | 2'09.379 | 4.588 / 0.301 |
17 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 289.5 | 2'09.944 | 5.153 / 0.565 |
18 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 274.5 | 2'11.325 | 6.534 / 1.381 |
19 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 284.4 | 2'11.600 | 6.809 / 0.275 |
20 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 285.6 | 2'12.737 | 7.946 / 1.137 |
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati |