Scott Redding naar Pramac Ducati
We kunnen ons niet herinneren dat er ooit een coureur zijn zitje op een Honda fabrieksracer vrijwillig heeft ingeruild voor een plaats in het satelliet Ducati team, maar de tijden zijn blijkbaar veranderd.
Redding maakte het afgelopen seizoen zijn debuut in de MotoGP op de niet competitieve RCV1000R van het Go&Fun Gresini team als teamgenoot van Alvaro Bautista. Hij eindigde dat jaar op de tweede plaats van het Open klassement achter Aleix Espargaro en werd ook tweede in het Rookie klassement achter diens broer Pol Espargaro.
Dit jaar keerde Redding terug naar het Marc VDS team waarbij hij zijn successen in de Moto2 had behaald. Het team kreeg de beschikking over de RC213V fabrieksracer van het Gresini team, dat het financiële plaatje voor de Honda fabrieksracer niet meer rond wist te krijgen.
Die overstap pakte echter niet goed uit en al vroeg in het seizoen liet Redding meermaals blijken niet echt gelukkig met de RC213V racer te zijn. Vooral de gebrekkige assistentie van Honda, dat niet behulpzaam was in het zoeken naar een oplossing voor Reddings probleem, was voor de Brit een reden om publiekelijk al met Ducati te gaan flirten.
Scott Redding is al sinds 2013 met het Pramac team in gesprek geweest. Dat jaar deed hij een test voor het team op het circuit van Catelunya en is al die tijd enorm onder de indruk geweest van de betrokkenheid van Ducati zelf. Ducati’s Paolo Ciabatti heeft altijd aangegeven erg onder de indruk van Redding’s diensten te zijn geweest en direct contact zocht toen bekend werd dat Redding voor 2016 beschikbaar zou zijn.
Scott Redding:
Ik denk dat ik competitiever ben op de Ducati. Hernandez en Petrucci zijn geweldige rijders, maar ik geloof dat ik meer talent dan hen hem. Zij moeten er hard voor werken en ze verslaan me nog steeds, dus wat dat betreft kan het niet erger worden. Ik zeg niet dat het geen goede rijders zijn, per slot van rekening zitten ze in de MotoGP, maar ik denk dat ik een betere rijder ben.