Sam Lowes rondt eerste test Aprilia RS-GP af
Waar Aprilia’s Franse testrijder Mike di Meglio zich concentreerde op de voortdurende ontwikkeling van de RS-GP machine die langzaam maar zeker het gat met de top lijkt te gaan dichten, waren de twee testdagen voor Sam Lowes puur en alleen bedoeld om kennis te maken met de machine waarmee hij het komende seizoen in de MotoGP aan de start zal staan.
Zijn eerste run op de RS-GP op woensdagochtend was slechts twee ronden lang, maar lang genoeg om een onuitwisbare indruk op de Brit te maken. “Mijn eerste ronden op de Aprilia RS-GP zijn een ervaring die ik nooit vergeten zal,” aldus Lowes aan het eind van de eerste dag. Na de eerste kennismaking met de machine, het vermogen, de elektronica, de carbon remmen en de Michelin banden werden de opvolgende sessies telkens langer, in totaal legde Lowes de eerste dag 60 ronden af. De tweede dag was Lowes 69 ronden op de baan te vinden.
Romano Albesiono, Aprilia Racing Manager:
Het ging goed. Ik zou kunnen zeggen dat we ons geen betere start hadden kunnen wensen. Sam stapte op een motor die hij niet kende en moest met een reeks nieuwe features omgaan, van het beschikbare vermogen tot de carbon remmen. Hij was van meet af aan erg op z’n gemak en hij was erg analytisch en precies in de aanwijzigingen die hij het team gaf, evenals zijn manier van werken. Natuurlijk, rondetijden waren niet van belang, maar zelfs vanuit dit oogpunt zijn we erg tevreden met deze twee dagen. We hebben het testprogramma met Mike voortgezet, waarbij de focus lag op nieuwe chassis onderdelen en de elektronica, vooral wat betreft het koppel naar het achterwiel. We zullen uiteraard elke oplossing die zich heeft bewezen direct inzetten in de komende races.
Sam Lowes:
Mijn eerste ronden op de Aprilia RS-GP zijn een ervaring die ik nooit zal vergeten. De snelheid die ik kon voelen toen ik het gas opendraaide was onvoorstelbaar. Het was een briljant gevoel. In mijn tweede run lukte het me al om het vermogen beter te managen, en ik probeerde te begrijpen hoe ik dat het beste in mijn voordeel zou kunnen gebruiken. Er waren veel nieuwe dingen te ontdekken en ze hebben me allemaal verbaasd. Om te beginnen absoluut het vermogen en de snelheid, en dan de carbon remmen. Als derde de seamless versnellingsbak, die echt ongelofelijk is, en als vierde overduidelijk de elektronica, waar ik me meteen mee op m’n gemak voelde.
De Aprilia RS-GP verraste me met een handelbaarheid die ik niet had verwacht. Ik was de nacht voor de test behoorlijk zenuwachtig omdat ik het beeld van een moeilijk te rijden motor voor ogen had, maar de RS-GP was alles behalve dat. Hoewel niets gemakkelijk is op een MotoGP machine. Tot slot wil ik benadrukken hoezeer ik me op m’n gemak voelde binnen het hele team. Samengevat, het ging gewoon goed.