Sachsenring MotoGP: derde 2013 pole voor Marquez
Exact 44 wedstrijden heeft het geduurd voordat Valentino Rossi zich op de eerste startrij wist te kwalificeren. Zijn laatste start vanaf de eerste rij stamde uit 2010, toen hij in de voorlaatste wedstrijd van het seizoen de Yamaha M1 op de derde plaats wist te kwalificeren. Sinds Assen heeft de negenvoudig wereldkampioen zijn M1 eindelijk voor elkaar, wat op de Sachsenring in de vrije training The Doctor duidelijk was af te zien.
Rossi was vanaf de eerste vrije training snel en wist zelfs in de vierde niet getimede training de snelste tijd op de klokken te zetten, hoewel deze wel een fractie langzamer was dan de snelste tijd die in de derde vrije training door Marc Marquez was gezet. Dat zowel teamgenoot Jorge Lorenzo als Dani Pedrosa daarvoor in de kwalificatie niet in actie moesten komen zal Rossi een zorg zijn, zijn kansen voor een tweede overwinning op rij zijn nu groter dan ooit.
De vrije training van de achtste MotoGP race van het seizoen werd overschaduwd door veel valpartijen in bocht 1 en bocht 11, twee van de drie rechterbochten waar de Bridgestone's niet op bedrijfstemperatuur wilden komen. Jorge Lorenzo ging - net als op Assen - als snelste man de tweede vrije training in, maar kwam opnieuw met een serieuze highsider in bocht 11 ten val en viel daarbij op zijn in Assen gebroken sleutelbeen. Dani Pedrosa werd in de derde vrije training in bocht 1 met een gemene highsider van z'n RC213V geworpen en viel daarbij eveneens op zijn linker sleutelbeen.
Lorenzo besloot gisteren al terug naar Barcelona te vliegen, waar hij vandaag operatie aan zijn linker schouder is ondergaan en de verbogen titanium plaat is vervangen. Pedrosa greep na zijn crash ook meteen naar zijn linkerschouder en besloot voor de zekerheid naar het ziekenhuis in Chemnitz te gaan waar röntgenfoto's en een CT scan werd gemaakt. De scan wees uit dat er een haarscheurtje in zijn linker sleutelbeen zit. Pedrosa keerde nog wel terug naar het circuit, maar besloot de kwalificatie te laten schieten. Het is nog niet zeker of Pedrosa in de race in actie zal komen, maar mocht hij willen racen dan zal hij eerst een medische controle moeten ondergaan.
Met Lorenzo en Pedrosa buitenspel ging het gevecht om de pole position ditmaal tussen Marquez, Rossi en Cal Crutchlow. De Repsol Honda coureur had in de vrije training de snelste tijd op de klokken gezet en was als enige in staat geweest de 1'22-barrière te doorbreken, terwijl Rossi dat in de vierde niet getimede training eveneens deed. Crutchlow was de eerste dag snel geweest, maar was ook twee keer keihard ten val gekomen en was de tweede dag verre van fit. De Tech 3 coureur verbeet echter de pijn en zette in zijn eerste run een snelste tijd van 1'21.640.
Pas tegen het eind van de kwalificatie dook Marquez met een tijd van 1'21.311 onder Crutchlow's tijd door en kwam daarbij akelig dicht in de buurt van het kwalificatierecord van Casey Stoner uit 2008, het laatste jaar dat er nog met kwalificatiebanden werd gereden. Vlak voor het eind van de officiële kwalificatietijd te gaan zette Rossi de tweede tijd, maar werd enkele seconden later door Cal Crutchlow weer naar de derde plaats terugverwezen. Stefan Bradl en Aleix Espargaro maakten de top vijf compleet.
MotoGP Sachsenring, tijden kwalificatie:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'21.311 |
2 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'21.434 |
3 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 1'21.493 |
4 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 1'21.862 |
5 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 1'21.887 |
6 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 1'22.157 |
7 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'22.297 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 1'22.484 |
9 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'22.561 |
10 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 1'23.059 |
11 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 1'23.361 |
12 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | |
13 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 1'23.152 |
14 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 1'23.333 |
15 | Michele PIRRO | ITA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 1'23.349 |
16 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 1'23.549 |
17 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 1'23.565 |
18 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 1'23.631 |
19 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 1'23.752 |
20 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 1'23.820 |
21 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 1'24.395 |
22 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 1'27.273 |
23 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati |