Mugello MotoGP: Lorenzo zet eerste dag snelste tijd
Was het circuit van Mugello vanwege de hevige regenval overnacht in de ochtend nog grotendeels nat geweest en kon pas tegen het eind van de eerste vrije training met slicks de baan op worden gegaan, lag de baan er voor aanvang van de tweede vrije training stukken beter bij. De voorspelde regen had niet doorgezet, waardoor van meet af aan met slicks de baan op kon worden gegaan.
Valentino Rossi, die in de eerste (halfnatte) vrije training met de negentiende tijd genoegen had moeten nemen, was de hele training snel, bleef continue zijn eigen snelste tijd verbeteren en was lange tijd ruim één seconde sneller dan de rest van het veld. Alleen teamgenoot Jorge Lorenzo en Tech 3 Yamaha rijder Cal Crutchlow bleven nog enigszins in de buurt.
Met nog vijf minuten op de klok dook Lorenzo onder Rossi's tijd door en verbeterde daarna tot twee maal toe zijn eigen tijd, om in de laatste minuut opnieuw door Rossi naar de tweede plaats te worden terugverwezen. De 1'48.409 van Rossi bleek echter niet snel genoeg te zijn, in zijn allerlaatste ronde reed Lorenzo een tijd van 1'48.375 en was daarmee de snelste man van de eerste dag.
De enige coureur die nog enigszins in de buurt van de Fabrieks-Yamaha's wist te blijven was Cal Crutchlow, die de tweede vrije training met een snelste tijd van 1'48.672 afsloot en daarmee tevens de laatste coureur was die onder de 1'49-grens had weten te duiken. Crutchlow's teamgenoot Bradley Smith werd na een hevige crash naar het medisch centrum afgevoerd, waar uit eerste berichtgeving vermoedelijk een armbreuk is geconstateerd.
Naast Smith werd ook Marc Marquez naar het medisch centrum afgevoerd, nadat hij aan het van het rechte stuk, bij het aanremmen van de eerste bocht de controle over zijn RC213V had verloren en met 342 km/u onderuit was gegaan. Uit eerste berichtgeving van het medisch centrum heeft Marquez, die in de ochtendtraining na een uitstapje door de grindbak op het gras al lullig onderuit was gegaan, geen ernstig letsel overgehouden aan zijn crash.
Teamgenoot en leider in het wereldkampioenschap Dani Pedrosa had een moeizame eerste dag. Op de halfnatte baan in de ochtend, waar Marquez nog de snelste tijd had gezet, was Pedrosa niet verder dan de 8e tijd gekomen, en ook op de droge baan was de Repsol Honda coureur niet competitief. Pedrosa eindigde de vrije training met de vijfde tijd, achter Nicky Hayden die zesduizendste seconde sneller was geweest. Andrea Iannone maakte de voorlopige tweede startrij compleet, door dankbaar gebruik van een sleepje van vriend Valentino Rossi te maken.
Van de prototype coureurs zijn Alvaro Bautista, Ben Spies en beide crashers Smith en Marquez niet in de top geëindigd. Mocht het morgenvroeg opnieuw regenen, dan staat hun een extra Q1 kwalificatie te wachten om zich alsnog te kwalificeren voor Q2, waar uiteindelijk de plaatsen op de eerste vier startrijen worden verdeeld.
MotoGP Mugello, tijden tweede vrije training:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 341.6 | 1'48.375 | |
2 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 339.4 | 1'48.409 | 0.034 / 0.034 |
3 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 337.8 | 1'48.672 | 0.297 / 0.263 |
4 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 338.4 | 1'49.377 | 1.002 / 0.705 |
5 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 340.0 | 1'49.383 | 1.008 / 0.006 |
6 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 340.6 | 1'49.467 | 1.092 / 0.084 |
7 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 338.8 | 1'49.543 | 1.168 / 0.076 |
8 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 338.9 | 1'49.595 | 1.220 / 0.052 |
9 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 322.4 | 1'49.599 | 1.224 / 0.004 |
10 | Michele PIRRO | ITA | Ducati Test Team | Ducati | 340.1 | 1'49.649 | 1.274 / 0.050 |
11 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 338.8 | 1'49.733 | 1.358 / 0.084 |
12 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 326.3 | 1'49.769 | 1.394 / 0.036 |
13 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 335.2 | 1'50.103 | 1.728 / 0.334 |
14 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 342.0 | 1'50.210 | 1.835 / 0.107 |
15 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 320.6 | 1'50.400 | 2.025 / 0.190 |
16 | Ben SPIES | USA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 340.9 | 1'51.105 | 2.730 / 0.705 |
17 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 323.5 | 1'51.433 | 3.058 / 0.328 |
18 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 325.8 | 1'51.528 | 3.153 / 0.095 |
19 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 322.9 | 1'51.644 | 3.269 / 0.116 |
20 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 322.0 | 1'51.937 | 3.562 / 0.293 |
21 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 320.9 | 1'52.182 | 3.807 / 0.245 |
22 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 326.3 | 1'53.314 | 4.939 / 1.132 |
23 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 321.8 | 1'53.480 | 5.105 / 0.166 |
24 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 324.4 | 1'54.231 | 5.856 / 0.751 |
25 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 312.0 | 1'54.829 | 6.454 / 0.598 |