Mugello MotoGP: eerste 2013 pole voor Pedrosa
Bij de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië zat de spanning in de allerlaatste minuut. Tot drie maal toe had Lorenzo de snelste tijd op de klokken gezet en daarbij zelfs het absolute ronderecord, dat het afgelopen jaar op naam van Dani Pedrosa was gezet, aan diggelen gereden. In zijn allerlaatste ronde, met de officiële 15 minuten al verstreken, perste Pedrosa er echter een nóg snellere tijd uit en scoorde daarmee zijn eerste pole position van het seizoen.
Pedrosa's snelle ronde was niet de enige actie in die laatste minuut. Dovizioso, Crutchlow en Bradl verbeterden alledrie hun eigen tijd en wisten daarmee de startplaatsen 3 t/m 5 veilig te stellen. Voor Dovizioso de tweede opeenvolgende keer dat hij de Ducati GP13 op de eerste startrij heeft gekwalificeerd, een meer dan uitstekende prestatie die als gevolg van een crash in de vrije training in zijn bewegingsvrijheid van zijn nek was beperkt.
Verrassend was ook de laatste ronde van Cal Crutchlow, die weliswaar net naast de een plek op de eerste startrij greep, maar in zijn laatste ronde wel de vierde tijd wist neer te zetten, na in zijn eerste run in bocht 3 onderuit te zijn gegaan. De Britse Tech 3 coureur, die het volgend seizoen zijn zinnen op een fabriekszitje heeft gezet, haastte zich naar de pits en stapte over op zijn tweede fiets, om daarmee zijn snelste tijd te realiseren.
Mugello stond ook voor Marc Marquez geheel in het teken van crashes. De MotoGP rookie, die tot nu toe elke race op het podium is geëindigd, was in elke vrije training onderuit gegaan, met als meest gruwelijk de crash aan het eind van het rechte stuk, waar hij met een snelheid van 337 km/u van zijn motor was afgestapt, teneinde te voorkomen dat hij in de muur zou eindigen.
Wonder boven wonder was Marquez geen noemenswaardig letsel opgelopen bij die crash, in het medisch centrum was enkel een klein haarscheurtje in het bot van zijn rechter bovenarm ter hoogte van de schouder geconstateerd. De crashes hadden echter wel een impact op de Moto2 wereldkampioen gehad, aan het eind van de derde vrije training stond Marquez op de twaalfde plaats en moest daardoor in Q1 aan de bak om zich voor Q2 te kwalificeren.
Tegenvallend was opnieuw het optreden van Valentino Rossi, die gistermiddag nog het overgrote deel van de training had gedomineerd maar vandaag niet uit zijn eigen schaduw kon treden. In de ochtend wist Rossi zijn tijd van vrijdag niet te verbeteren en hing daardoor continue rond de vierde plek. In de kwalificatie bezette Rossi in het begin nog de tweede plek, maar werd - net als Marquez - tegen het slot ver teruggezet.
Ben Spies kwam vandaag niet in actie, de Pramac Ducati coureur had gisteren in zijn rentree veel last van zijn nog steeds niet genezen schouderblessure. In overleg met de doktoren en het team werd besloten om vandaag niet meer te rijden.
MotoGP Mugello, tijden kwalificatie:
1 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 340.5 | 1'47.157 | |
2 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 338.7 | 1'47.226 | 0.069 / 0.069 |
3 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 341.0 | 1'47.628 | 0.471 / 0.402 |
4 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 340.0 | 1'47.632 | 0.475 / 0.004 |
5 | 6 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 340.8 | 1'47.737 | 0.580 / 0.105 |
6 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 338.4 | 1'47.763 | 0.606 / 0.026 |
7 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 340.6 | 1'47.872 | 0.715 / 0.109 |
8 | 69 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 339.8 | 1'48.006 | 0.849 / 0.134 |
9 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 342.9 | 1'48.355 | 1.198 / 0.349 |
10 | 51 | Michele PIRRO | ITA | Ducati Test Team | Ducati | 341.8 | 1'48.564 | 1.407 / 0.209 |
11 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 333.9 | 1'48.706 | 1.549 / 0.142 |
12 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 330.5 | 1'48.765 | 1.608 / 0.059 |
13 | 29 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 339.9 | 1'49.265 | 0.741 / 0.405 |
14 | 14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 316.9 | 1'49.266 | 0.742 / 0.001 |
15 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 322.1 | 1'49.847 | 1.323 / 0.581 |
16 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 313.0 | 1'50.518 | 1.994 / 0.671 |
17 | 5 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 321.7 | 1'50.701 | 2.177 / 0.183 |
18 | 71 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 321.7 | 1'50.729 | 2.205 / 0.028 |
19 | 70 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 320.7 | 1'50.787 | 2.263 / 0.058 |
20 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 322.6 | 1'51.089 | 2.565 / 0.302 |
21 | 68 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 316.9 | 1'51.239 | 2.715 / 0.150 |
22 | 67 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 319.3 | 1'51.981 | 3.457 / 0.742 |
23 | 7 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 317.0 | 1'52.148 | 3.624 / 0.167 |
24 | 52 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 312.5 | 1'52.345 | 3.821 / 0.197 |
25 | Ben SPIES | USA | Ignite Pramac Racing | Ducati |