Zoeken

Mugello MotoGP: eerste 2013 pole voor Pedrosa

1 juni 2013
Op het circuit van Mugello heeft Dani Pedrosa zijn eerste pole position van het 2013 seizoen gescoord. De Repsol Honda coureur reed in de allerlaatste minuut een tijd van 1'47.157, een nieuw pole-record, en was daarmee zeshonderdste seconde sneller dan landgenoot Jorge Lorenzo. Andrea Dovizioso maakte op Ducati's 'thuiscircuit' de eerste startrij compleet.

Dani Pedrosa_Mugello_2013

Bij de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië zat de spanning in de allerlaatste minuut. Tot drie maal toe had Lorenzo de snelste tijd op de klokken gezet en daarbij zelfs het absolute ronderecord, dat het afgelopen jaar op naam van Dani Pedrosa was gezet, aan diggelen gereden. In zijn allerlaatste ronde, met de officiële 15 minuten al verstreken, perste Pedrosa er echter een nóg snellere tijd uit en scoorde daarmee zijn eerste pole position van het seizoen.

Pedrosa's snelle ronde was niet de enige actie in die laatste minuut. Dovizioso, Crutchlow en Bradl verbeterden alledrie hun eigen tijd en wisten daarmee de startplaatsen 3 t/m 5 veilig te stellen. Voor Dovizioso de tweede opeenvolgende keer dat hij de Ducati GP13 op de eerste startrij heeft gekwalificeerd, een meer dan uitstekende prestatie die als gevolg van een crash in de vrije training in zijn bewegingsvrijheid van zijn nek was beperkt.

Verrassend was ook de laatste ronde van Cal Crutchlow, die weliswaar net naast de een plek op de eerste startrij greep, maar in zijn laatste ronde wel de vierde tijd wist neer te zetten, na in zijn eerste run in bocht 3 onderuit te zijn gegaan. De Britse Tech 3 coureur, die het volgend seizoen zijn zinnen op een fabriekszitje heeft gezet, haastte zich naar de pits en stapte over op zijn tweede fiets, om daarmee zijn snelste tijd te realiseren.

Mugello stond ook voor Marc Marquez geheel in het teken van crashes. De MotoGP rookie, die tot nu toe elke race op het podium is geëindigd, was in elke vrije training onderuit gegaan, met als meest gruwelijk de crash aan het eind van het rechte stuk, waar hij met een snelheid van 337 km/u van zijn motor was afgestapt, teneinde te voorkomen dat hij in de muur zou eindigen.

Wonder boven wonder was Marquez geen noemenswaardig letsel opgelopen bij die crash, in het medisch centrum was enkel een klein haarscheurtje in het bot van zijn rechter bovenarm ter hoogte van de schouder geconstateerd. De crashes hadden echter wel een impact op de Moto2 wereldkampioen gehad, aan het eind van de derde vrije training stond Marquez op de twaalfde plaats en moest daardoor in Q1 aan de bak om zich voor Q2 te kwalificeren.

Tegenvallend was opnieuw het optreden van Valentino Rossi, die gistermiddag nog het overgrote deel van de training had gedomineerd maar vandaag niet uit zijn eigen schaduw kon treden. In de ochtend wist Rossi zijn tijd van vrijdag niet te verbeteren en hing daardoor continue rond de vierde plek. In de kwalificatie bezette Rossi in het begin nog de tweede plek, maar werd - net als Marquez - tegen het slot ver teruggezet.

Ben Spies kwam vandaag niet in actie, de Pramac Ducati coureur had gisteren in zijn rentree veel last van zijn nog steeds niet genezen schouderblessure. In overleg met de doktoren en het team werd besloten om vandaag niet meer te rijden. 

MotoGP Mugello, tijden kwalificatie:

1 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 340.5 1'47.157
2 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 338.7 1'47.226 0.069 / 0.069
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 341.0 1'47.628 0.471 / 0.402
4 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 340.0 1'47.632 0.475 / 0.004
5 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 340.8 1'47.737 0.580 / 0.105
6 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 338.4 1'47.763 0.606 / 0.026
7 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 340.6 1'47.872 0.715 / 0.109
8 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 339.8 1'48.006 0.849 / 0.134
9 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 342.9 1'48.355 1.198 / 0.349
10 51 Michele PIRRO ITA Ducati Test Team Ducati 341.8 1'48.564 1.407 / 0.209
11 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 333.9 1'48.706 1.549 / 0.142
12 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 330.5 1'48.765 1.608 / 0.059
13 29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 339.9 1'49.265 0.741 / 0.405
14 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 316.9 1'49.266 0.742 / 0.001
15 8 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 322.1 1'49.847 1.323 / 0.581
16 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 313.0 1'50.518 1.994 / 0.671
17 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 321.7 1'50.701 2.177 / 0.183
18 71 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 321.7 1'50.729 2.205 / 0.028
19 70 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 320.7 1'50.787 2.263 / 0.058
20 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART 322.6 1'51.089 2.565 / 0.302
21 68 Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 316.9 1'51.239 2.715 / 0.150
22 67 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 319.3 1'51.981 3.457 / 0.742
23 7 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 317.0 1'52.148 3.624 / 0.167
24 52 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 312.5 1'52.345 3.821 / 0.197
25 Ben SPIES USA Ignite Pramac Racing Ducati