MotoGP wintertest Valencia: Vinales eerste dag Top Gun
Na een dag rust kwam de MotoGP weer in actie op het circuit van Valencia voor de traditionele eerste wintertest van het komende seizoen en was het voor veel coureurs kennismaken met het nieuwe team. Lorenzo reed voor het eerst op de Desmosedici die hij de afgelopen jaren meermaals heeft vervloekt naast Andrea Dovizioso, Maverick Vinales nam de plaats van Lorenzo bij Yamaha in, terwijl Andrea Iannone zich meldde in de Suzuki box, naast z’n nieuwe teamgenoot Alex Rins die de overstap van de Moto2 heeft gemaakt.
Naast Rins waren nog drie nieuwe gezichten uit de Moto2 te ontdekken, wereldkampioen Johann Zarco en Jonas Folger maakten als kersverse teamgenoten voor het eerst kennis met de Tech3 Yamaha, terwijl Sam Lowes de nieuwe fabriekscoureur van Aprilia is. Nu was de Aprilia RSGP voor de Brit niet bepaald nieuw, het afgelopen seizoen had Lowes al eerder voor Aprilia getest. Lowes’ nieuwe teamgenoot is Aleix Espargaro, die de overstap van Suzuki naar Aprilia heeft gemaakt.
Voormalig Aprilia fabrieksrijder Alvaro Bautista maakte vandaag kennis met de Pull&Bear gesponsorde Desmosedici van team Aspar, terwijl beide Tech3 coureurs Bradley Smith en Pol Espargaro als nieuwe teamgenoten kennismaakten met de KTM RC16, die op zondag z’n debuut maakte in de MotoGP. Het enige fabrieksteam dat meteen tot zaken kon overgaan was het Repsol Honda Team, dat met Marc Marquez en Dani Pedrosa het volgend jaar dezelfde line-up heeft.
Na een eerste run met de 2016 machine, om te checken hoe het circuit erbij lag, stapte Marc Marquez over op het 2017 prototype en werden verschillende dingen geprobeerd. De drievoudig MotoGP wereldkampioen reed vroeg in de ochtend de snelste tijd en stond lange tijd in de top 3, maar werd tegen het eind van de middag door Jorge Lorenzo een plaats terugverwezen. Teamgenoot Dani Pedrosa deed veel back-to-back vergelijkingen tussen de 2016 machine en het 2017 prototype.
Rossi keek op de eerste dag terug met gemengde gevoelens. De negenvoudig wereldkampioen had in de ochtend weliswaar de snelste tijd op de klokken gezet en had een groot deel van de dag het veld aangevoerd, maar was tegen het eind van de ochtendsessie in bocht 10 keihard onderuit gegaan. Rossi was echter niet de enige coureur die in bocht 10 onderuit zou gaan, in de middagsessie overkwam Andrea Iannone, Pol Espargaro en Suzuki testrijder Takuya Tsuda exact hetzelfde, waarbij die laatste een GSX-RR compleet afschreef.
Voor Rossi’s kersverse teamgenoot Maverick Vinales stond de eerste dag eigenlijk in het teken van kennismaken, maar de 21-jarige coureur voelde zich meteen thuis op de YZR-M1 en imponeerde met behoorlijk snelle tijden, om in de namiddag zelfs 0,02 seconden onder de tijd van Rossi door te gaan en daarmee de eerste dag als snelste coureur af te sluiten. Vinales heeft daarmee duidelijk zijn visitekaartje afgegeven, veel meer dan Jorge Lorenzo. De onttroonde wereldkampioen reed tegen het eind van de middag weliswaar de derde tijd, op eentiende seconde van Vinales, maar was het grootste deel van de dag niet verder gekomen dan de tiende tijd, op zestiende seconde van Rossi. Opmerkelijk was wel hoeveel vloeiender Lorenzo met de Desmosedici reed.
Het meest indrukwekkende van de eerste dag was nog wel hoe ontzettend dicht het veld op elkaar zat. Het verschil tussen snelste man Vinales en nummer 10 Dani Pedrosa was slechts 0.376 seconden, de top 5 zat slechts tweetiende seconde van elkaar en 12 coureurs hadden binnen een seconde gekwalificeerd. Nieuwkomers Jonas Folger en Johann Zarco imponeerden met de 16e en 17e tijd, op anderhalve seconde van Vinales, terwijl het gat van de twee KTM coureurs met de top minder dan 2 seconden was.
Woensdag is de tweede en laatste testdag in Valencia, voor de meeste teams staan dan de Michelin banden op het program en zullen er ook raceafstanden worden afgelegd.
MotoGP wintertest Valencia, tijden dag 1:
1 | VIÑALES, Maverick | Movistar Yamaha MotoGP | 1:30.930 | 55 / 61 | |
2 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:30.950 | 0.020 | 11 / 47 |
3 | LORENZO, Jorge | Ducati Team | 1:31.052 | 0.122 | 53 / 60 |
4 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:31.102 | 0.172 | 33 / 53 |
5 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:31.131 | 0.201 | 45 / 54 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:31.156 | 0.226 | 42 / 69 |
7 | IANNONE, Andrea | Team SUZUKI ECSTAR | 1:31.165 | 0.235 | 29 / 41 |
8 | REDDING, Scott | OCTO Pramac Yakhnich | 1:31.242 | 0.312 | 64 / 71 |
9 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:31.286 | 0.356 | 25 / 43 |
10 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:31.306 | 0.376 | 32 / 42 |
11 | MILLER, Jack | Marc VDS Racing Team | 1:31.477 | 0.547 | 31 / 62 |
12 | BAUTISTA, Alvaro | Pull & Bear Aspar Team | 1:31.674 | 0.744 | 56 / 58 |
13 | PIRRO, Michele | OCTO Pramac Yakhnich | 1:32.068 | 1.138 | 21 / 47 |
14 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:32.177 | 1.247 | 33 / 61 |
15 | BAZ, Loris | Avintia Racing | 1:32.315 | 1.385 | 42 / 42 |
16 | FOLGER, Jonas | Monster Yamaha Tech 3 | 1:32.450 | 1.520 | 51 / 52 |
17 | ZARCO, Johann | Monster Yamaha Tech 3 | 1:32.462 | 1.532 | 59 / 61 |
18 | RABAT, Tito | EG 0,0 Marc VDS | 1:32.578 | 1.648 | 27 / 72 |
19 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:32.613 | 1.683 | 39 / 57 |
20 | SMITH, Bradley | Red Bull KTM Factory Racing | 1:32.806 | 1.876 | 36 / 52 |
21 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:32.811 | 1.881 | 69 / 71 |
22 | LAVERTY, Eugene | Aprilia Test Team | 1:32.935 | 2.005 | 37 / 45 |
23 | ABRAHAM, Karel | Pull & Bear Aspar Team | 1:33.231 | 2.301 | 49 / 59 |
24 | LOWES, Sam | Aprilia Racing Team Gresini | 1:33.359 | 2.429 | 63 / 63 |
25 | TSUDA, Takuya | Suzuki Test Team | 1:34.110 | 3.180 | 36 / 41 |
26 | BAGNAIA, Francesco | Pull & Bear Aspar Team | 1:36.940 | 6.010 | 8 / 9 |