MotoGP wintertest Valencia: Marquez zet snelste tijd
De tweede testdag van de Valencia wintertest lag het accent opnieuw op het leren kennen van de nieuwe 17” Michelin banden, hoewel door verschillende teams nu ook de vanaf volgend jaar verplichte standaard software werd getest.
Het algemeen beeld verschilde niet van de eerste dag. Door alle coureurs werd de grip van de Michelin achterband geroemd, maar over de voorband was men minder positief: bij het insturen verliest deze soms om onverklaarbare reden zijn grip, wat ook de tweede dag de nodige schuivers tot gevolg had.
In het Repsol Honda kamp reden beide coureurs het grootste deel van de dag met het 2016 prototype met Magneti Marelli software, die compleet anders dan de Honda software is. Volgens Marquez moet vooral de acceleratie uit de bocht worden verbeterd, meer nog dan de motorrem en anti-wheelie die bij de standaard software minder geavanceerd is.
Marquez reed ook met het nieuwe motorblok, evenals zijn teamgenoot Dani Pedrosa, maar beide coureurs vonden dat eerst de nieuwe software goed moet worden geanalyseerd voordat het nieuwe blok echt kan worden getest.
Bij Movistar Yamaha concentreerde Jorge Lorenzo zich de hele dag op de 2016 machine, waarvan de benzinetank naar achter het zitje is verplaatst. Lorenzo concentreerde zich ook op de nieuwe software en zocht naar een afstelling om met het zwakke punt van de Michelin voorband om te kunnen gaan. Met remmen heeft de achterband volgens Lorenzo in het midden heel veel grip, maar als daarna wordt ingestuurd wordt de voorkant instabiel en kun je niet meer met de remmen pushen.
Opmerkelijk was het resultaat van het Suzuki fabrieksteam, dat met nog ruim een uur op de klok de test al had afgerond. Zowel Vinales als Espargaro gingen weliswaar opnieuw onderuit, maar wisten wel de tweede en vierde tijd op de klokken te zetten en lieten daarmee zien dat de Suzuki erg goed met de Michelins uit de voeten kan. Pas het volgend jaar tijdens de eerste wintertest in Sepang krijgen de coureurs de beschikking over het nieuwe motorblok, dat een stuk sterker moet zijn.
Bij Ducati wist Andrea Iannone zijn huzarenstukje van de eerste dag, toen hij slechts achthonderdste seconde langzamer dan Marc Marquez was geweest, niet te herhalen. Crazy Joe ging al direct in z’n eerste flying lap onderuit, maar wist zich daarna met de standaard software wel telkens te verbeteren. Dovizioso gebruikte de standaard software pas tegen het eind van de dag.
MotoGP wintertest Valencia, tijden dag 2:
1 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:31.060 | 29 / 42 | |
2 | VIÑALES, Maverick | Team SUZUKI ECSTAR | 1:31.163 | 0.103 | 53 / 57 |
3 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:31.180 | 0.120 | 30 / 60 |
4 | ESPARGARO, Aleix | Team SUZUKI ECSTAR | 1:31.212 | 0.152 | 44 / 55 |
5 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:31.282 | 0.222 | 47 / 48 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:31.494 | 0.434 | 57 / 58 |
7 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:31.498 | 0.438 | 57 / 65 |
8 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.619 | 0.559 | 50 / 51 |
9 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:31.619 | 0.559 | 57 / 60 |
10 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.694 | 0.634 | 70 / 71 |
11 | PETRUCCI, Danilo | Octo Pramac Racing | 1:31.717 | 0.657 | 61 / 62 |
12 | BAZ, Loris | Avintia Racing | 1:31.796 | 0.736 | 41 / 49 |
13 | REDDING, Scott | Octo Pramac Racing | 1:31.901 | 0.841 | 48 / 54 |
14 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:31.937 | 0.877 | 54 / 62 |
15 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:31.967 | 0.907 | 49 / 62 |
16 | MILLER, Jack | Marc VDS Racing Team | 1:32.100 | 1.040 | 44 / 49 |
17 | LAVERTY, Eugene | Aspar MotoGP Team | 1:32.377 | 1.317 | 49 / 51 |
18 | RABAT, Tito | EG 0,0 Marc VDS | 1:32.402 | 1.342 | 54 / 56 |
19 | BRADL, Stefan | Aprilia Racing Team Gresini | 1:32.492 | 1.432 | 52 / 59 |
20 | HERNANDEZ, Yonny | Aspar MotoGP Team | 1:32.510 | 1.450 | 34 / 48 |
21 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 1:32.847 | 1.787 | 28 / 52 |
22 | PIRRO, Michele | Ducati Team | 1:33.568 | 2.508 | 5 / 6 |
23 | TSUDA, Takuya | Suzuki Test Team | 1:33.797 | 2.737 | 24 / 32 |
24 | DI MEGLIO, Mike | Aprilia Racing Team Gresini | 1:34.372 | 3.312 | 13 / 21 |
25 | AOKI, Nobuatsu | Suzuki Test Team | 1:37.031 | 5.971 | 11 / 13 |