MotoGP wintertest Valencia: Marquez snelst dag 1
De eerste officiële 2016 wintertest stond bij de meeste teams geheel in het teken van de switch naar de 17” Michelin banden. Met uitzondering van de Suzuki testrijders werden alleen maar 2015 machines ingezet, zodat een direct vergelijk met de Bridgestones kon worden gemaakt.
De algemene indruk van de Michelins was gelijk aan die van eerdere tests: de voorkant mist stabiliteit bij het insturen en kan bij de apex, wanneer weer op het gas wordt gegaan, gemakkelijk over de grens worden gepusht, terwijl de grip aan de achterkant door alle coureurs werd geroemd. Het tegenovergestelde dus van de Bridgestones, waarvan de voorband onvoorstelbaar veel grip had en de achterkant juist eerder begon te glijden.
Veel coureurs gingen dan ook over het voorwiel onderuit, maar liefst dertien in totaal van de 23 rijders: onder andere Marc Marquez, Cal Crutchlow, Pol en Aleix Espargaro (2x), Eugene Laverty, Maverick Vinales, Alvaro Bautista, Stefan Bradl en Jack Miller. Marquez reed zijn snelste ronde vroeg in de ochtend met de 2015 machine.
Waar Yamaha zich volledig op de nieuwe Michelins concentreerde, op zoek naar de juiste balans om de voorband te laten werken, ging het Repsol Honda team een stap verder en werd door Marquez en Pedrosa ook de nieuwe volgend jaar verplichte Magneti Marelli ECU met standaard software getest. Marquez reed zelfs al met het nieuwe motorblok met Magneti Marelli software.
Beide coureurs gaven aan dat de Magneti Marelli software een stap terug is ten opzichte van de huidige eigen ECU en dat het de nodige tijd zal vergen om te begrijpen hoe de nieuwe software exact werkt.
Opmerkelijk was dat ook met de Michelins het veld ontzettend competitief was. De snelste tijd van Marquez was slechts tweetiende seconde langzamer dan de snelste rondetijd van Lorenzo afgelopen zondag tijdens de race en in totaal hadden maar liefst viertien coureurs binnen de tijd van Marquez getraind.
De van de Moto2 overgestapte Tito Rabat maakte een enorme indruk door in zijn allerlaatste run er een zestiende tijd uit te persen, op 1,1 seconden van Marquez. Rabat heeft in het Marc VDS team de plaats ingenomen van Scott Redding, die het op de Pramac Ducati uitstekend naar z’n zin had, hij eindigde de dag op minder dan zeventiende seconde van Marquez.
Redding reed met de Desmosedici 14.2 met de Magneti Marelli software, terwijl het fabrieksteam daarentegen reed de eerste testdag nog met de fabrieks-software. Net als Yamaha besteedde het Ducati fabrieksteam de eerste dag om een juiste afstelling te vinden voor de Michelins. Iannone ging tegen het eind van de middag hard onderuit, men had een modificatie gemaakt die niet goed uitpakte.
Bij het Aprilia fabrieksteam verrichtte Stefan Bradl goed werk. De Duitser concentreerde zich in eerste instantie op de nieuwe Michelins, waarna hij met de nieuwe standaard software reed om een vergelijk te kunnen maken met de oude APX software. Bradl eindigde de dag op minder dan 1,2 seconden van Marquez.
MotoGP Wintertest Valencia, tijden dag 1:
1 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:31.551 | 10 / 47 | |
2 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:31.639 | 0.088 | 30 / 61 |
3 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:31.681 | 0.130 | 11 / 49 |
4 | VIÑALES, Maverick | Team SUZUKI ECSTAR | 1:31.720 | 0.169 | 36 / 59 |
5 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:31.767 | 0.216 | 32 / 41 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:31.911 | 0.360 | 8 / 54 |
7 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.937 | 0.386 | 10 / 40 |
8 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.997 | 0.446 | 32 / 67 |
9 | ESPARGARO, Aleix | Team SUZUKI ECSTAR | 1:32.005 | 0.454 | 36 / 47 |
10 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:32.073 | 0.522 | 57 / 66 |
11 | REDDING, Scott | Octo Pramac Racing | 1:32.214 | 0.663 | 30 / 52 |
12 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:32.401 | 0.850 | 45 / 57 |
13 | PETRUCCI, Danilo | Octo Pramac Racing | 1:32.442 | 0.891 | 46 / 47 |
14 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:32.468 | 0.917 | 35 / 38 |
15 | MILLER, Jack | Marc VDS Racing Team | 1:32.594 | 1.043 | 33 / 47 |
16 | RABAT, Tito | EG 0,0 Marc VDS | 1:32.673 | 1.122 | 82 / 84 |
17 | BRADL, Stefan | Aprilia Racing Team Gresini | 1:32.721 | 1.170 | 34 / 46 |
18 | BAZ, Loris | Avintia Racing | 1:32.943 | 1.392 | 52 / 53 |
19 | HERNANDEZ, Yonny | Aspar MotoGP Team | 1:33.046 | 1.495 | 31 / 57 |
20 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 1:33.061 | 1.510 | 66 / 66 |
21 | LAVERTY, Eugene | Aspar MotoGP Team | 1:33.253 | 1.702 | 39 / 46 |
22 | TSUDA, Takuya | Suzuki Test Team | 1:34.591 | 3.040 | 54 / 55 |
23 | AOKI, Nobuatsu | Suzuki Test Team | 1:36.338 | 4.787 | 12 / 24 |