MotoGP wintertest Sepang 2: Marquez zet ook derde dag snelste tijd
Met een buitentemperatuur van opnieuw ver boven de dertig graden had het weer de derde dag opnieuw een grote invloed op de MotoGP test in Sepang. De asfalttemperatuur liep al snel op, waardoor er na een uur al geen extreem snelle tijden meer konden worden gerealiseerd. De meeste coureurs begonnen de dag dan ook met de zachte achterband in hun jacht naar een snelle tijd.
Cal Crutchlow was de eerste die onder de 2-minuten barrière wist te duiken en liet daarmee zien zich in korte tijd aan het karakter van de RC213V te hebben aangepast. Niet veel later dook Marquez echter onder de tijd van de Brit door, gevolgd door Jorge Lorenzo de extreem gelukkig was met het behaalde resultaat. Hetzelfde gold voor Andrea Iannone, wiens tijd vroeg in de sessie slechts zeshonderdste seconde langzamer dan Crutchlow was, waarmee hij korte tijd op de tweede plaats stond.
Marquez gebruikte een groot deel van de dag om twee chassis opties te evalueren en aan motormappings te werken, voordat hij een complete wedstrijdsimulatie reed waarin hij slechts drie ronden boven de 2'00 reed. Volgens Marquez zijn alle doelen bereikt die voor de Sepang test waren gepland en zal de laatst test in Qatar de focus volledig op afstellen voor de Grand Prix wedstrijd zijn.
In zijn negentiende ronde zette Jorge Lorenzo met 1'59.437 de tweede tijd, zijn snelste tijd gedurende deze en de vorige Sepang wintertest en anderhalve seconde sneller dan zijn tijd de eerste dag. Yamaha had voor Sepang de tweede generatie seamless versnellingsbak meegenomen en gaat nu in Japan alle data analyseren, waarna een definitieve beslissing voor de 2015 M1 zal worden gemaakt.
Na aan het begin van de dag de lijst kort aan te hebben gevoerd met een tijd die achttiende seconde sneller was dan hij ooit op Sepang was geweest wilde Cal Crutchlow een wedstrijdsimulatie doen, maar moest die noodgedwongen afbreken vanwege een remprobleem. Het probleem van Cal was exact hetzelfde probleem als Marc Marquez de eerste dag had gehad, dus dat is zeker iets waar Honda met Brembo de komende weken in overleg zal moeten gaan.
Voortvarend verliep ook de test van het Ducati Factory Team. Andrea Iannone zette de vierde tijd en was daarmee en van de zeven coureurs die onder de 2-minuten barrière wist te duiken. Belangrijker nog dan de snelle tijd was het feit dat de eerste GP15 test probleemloos verliep. Volgens Iannone en Dovizioso, die de tiende tijd realiseerde, is er nog veel werk aan de winkel en is er nog veel ruimte voor verbetering, wat de Ducati met de snelheid die nu al wordt gerealiseerd weer back in business heeft gemaakt.
Ook het Suzuki team mag tevreden terugkijken op de Sepang wintertest. Aleix Espargaro zette de derde dag de negende tijd, een fractie langzamer dan Hector Barbera, op slechts 1,3 seconden van Marquez. Teamgenoot Maverick Vinales zette de veertiende tijd, maar het verschil tussen beide coureurs was slechts drietiende seconde.
Aprilia daarentegen heeft nog een lange weg te gaan, de RS GP machine staat nog maar in de kinderschoenen, waardoor er op alle vlakken nog werk aan de winkel is. Marco Melandri mistte ook de tweede test het gevoel om hard te kunnen gaan, waardoor hij de eerste twee dagen zelfs met een machine reed die dicht bij zijn RSV4 SBK machine stond, om een beter gevoel met de Bridgestone banden te krijgen. De laatste dag reed Melandri wel constant met de intermediate versie van de RS-GP.
MotoGP Sepang wintertest 2, tijden dag 3:
1 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:59.115 | 13 / 73 | ||
2 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:59.437 | 0.322 | 0.322 | 19 / 55 |
3 | CRUTCHLOW, Cal | CWM LCR Honda | 1:59.658 | 0.543 | 0.221 | 6 / 58 |
4 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:59.722 | 0.607 | 0.064 | 10 / 59 |
5 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:59.833 | 0.718 | 0.111 | 19 / 59 |
6 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:59.883 | 0.768 | 0.050 | 9 / 41 |
7 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:59.912 | 0.797 | 0.029 | 49 / 51 |
8 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 2:00.244 | 1.129 | 0.332 | 8 / 52 |
9 | ESPARGARO, Aleix | Team Suzuki MotoGP | 2:00.275 | 1.160 | 0.031 | 6 / 50 |
10 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 2:00.468 | 1.353 | 0.193 | 10 / 43 |
11 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 2:00.490 | 1.375 | 0.022 | 13 / 37 |
12 | PETRUCCI, Danilo | Pramac Racing | 2:00.556 | 1.441 | 0.066 | 12 / 56 |
13 | HERNANDEZ, Yonny | Pramac Racing | 2:00.603 | 1.488 | 0.047 | 45 / 54 |
14 | VIÑALES, Maverick | Team Suzuki MotoGP | 2:00.604 | 1.489 | 0.001 | 11 / 43 |
15 | BRADL, Stefan | Forward Racing Team | 2:00.685 | 1.570 | 0.081 | 10 / 45 |
16 | REDDING, Scott | Estrella Galicia 0.0 Marc VDS | 2:00.695 | 1.580 | 0.010 | 7 / 57 |
17 | HAYDEN, Nicky | Drive M7 Aspar | 2:00.813 | 1.698 | 0.118 | 15 / 49 |
18 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 2:00.875 | 1.760 | 0.062 | 8 / 48 |
19 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 2:01.310 | 2.195 | 0.435 | 7 / 58 |
20 | DI MEGLIO, Mike | Avintia Racing | 2:01.487 | 2.372 | 0.177 | 8 / 37 |
21 | ABRAHAM, Karel | AB Motoracing | 2:01.536 | 2.421 | 0.049 | 20 / 30 |
22 | MILLER, Jack | CWM LCR Honda | 2:01.593 | 2.478 | 0.057 | 9 / 40 |
23 | LAVERTY, Eugene | Drive M7 Aspar | 2:01.815 | 2.700 | 0.222 | 16 / 61 |
24 | BAZ, Loris | Forward Racing Team | 2:02.587 | 3.472 | 0.772 | 11 / 47 |
25 | DE ANGELIS, Alex | Octo Ioda Racing Team | 2:03.300 | 4.185 | 0.713 | 8 / 52 |
26 | NAKASUGA, Katsuyuki | Yamaha Factory Test Team | 2:03.448 | 4.333 | 0.148 | 3 / 39 |
27 | MELANDRI, Marco | Aprilia Racing Team Gresini | 2:03.569 | 4.454 | 0.121 | 4 / 48 |