MotoGP wintertest Sepang - dag 4: Bautista zet snelste tijd
Onder voor de tijd van het jaar verrassend droge weersomstandigheden ging vandaag de tweede MotoGP test op het circuit van Sepang van start. Het warme en vooral droge weer van de laatste tijd had echter ook een negatieve uitwerking op het circuit - of beter gezegd, de grip van het circuit - gehad. Door het gebrek een regen lag er veel stof op de baan en daarnaast was er recent nog met auto's getest, wat ook de grip niet veel goeds had gedaan.
Grote afwezige tijdens deze tweede Sepang wintertest, die nog tot vrijdag duurt, is Marc Marquez. De huidig wereldkampioen brak vorige week tijdens een dirttrack training zijn kuitbeen en is volgens de artsen drie tot vier weken uit de running. Door middel van intensieve training hoopt Marquez het genezingsproces te versnellen en het is niet ondenkbaar dat hij bij de volgende test al weer aanwezig zal zijn.
Als gevolg van de weinige grip was in de ochtend weinig actie op de baan, de meeste coureurs besloten te wachten tot de condities verbeterden. Bridgestone had alleen nog maar de 2014 banden ingevlogen, waarvan ten opzichte van het vorige seizoen het compound is veranderd: een hardere achterband voor de Factory machines en een zachtere achterband voor de Open klasse.
In de ochtend zette Alvaro Bautista al de snelste tijd, om tegen het eind van de dag zijn tijd weer aan te scherpen en de dag als snelste af te sluiten. Zijn tijd van 2'00.848 is echter 1,3 seconden langzamer dan het door Marc Marquez gezette ronderecord tijdens de vorige Sepang wintertest. Bautista had zijn snelle tijd te danken aan de nieuwe achtershock van Showa, die veel meer vertrouwen gaf. Volgens Bautista waren de problemen aan de achterkant dankzij de nieuwe shock nu opgelost, waardoor hij snelle tijden kon realiseren.
Aleix Espargaro wist optimaal te profiteren van de zachtere achterband en eindigde de dag met de tweede tijd, op 0.052 seconden van zijn landgenoot. Grote vraag is echter wat de banden op raceafstand doen, maar daarvoor staan de komende dagen simulaties op het program. Zijn broer Pol Espargaro zette de derde tijd en wist daarmee de fabrieks-Yamaha's van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo voor te blijven. Met name Lorenzo lijkt het meeste last te hebben van de nieuwe achterband, die op de Yamaha niet goed werkt.
Verrassend in positieve zin was ook Andrea Dovizioso, die tegen het eind van de dag de vierde tijd op de klokken wist te zetten, tweetiende seconde achter Bautista. De Italiaan was erg te spreken over de vorderingen die Ducati met de GP14 heeft gemaakt. Teamgenoot Cal Crutchlow eindigde de dag op de 11e plaats, maar verklaarde zich geen zorgen te maken voor wat de rondetijd betreft. Volgens Crutchlow zijn er nog wel de nodige problemen die moeten worden opgelost, vooral wat betreft de grip aan de achterkant, maar had hij zijn snelste tijd gezet met een band die er al 25 ronden op had zitten.
MotoGP Wintertest Sepang, tijden dag 4:
1 | BAUTISTA, Alvaro | GO&FUN Honda Gresini | 2:00.848 | 60 / 61 | |
2 | ESPARGARO, Aleix | NGM Mobile Forward Racing | 2:00.900 | 0.052 | 28 / 31 |
3 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 2:00.999 | 0.151 | 53 / 57 |
4 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 2:01.029 | 0.181 | 46 / 47 |
5 | LORENZO, Jorge | Yamaha Factory Racing | 2:01.158 | 0.310 | 54 / 56 |
6 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 2:01.160 | 0.312 | 46 / 47 |
7 | ROSSI, Valentino | Yamaha Factory Racing | 2:01.349 | 0.501 | 28 / 65 |
8 | BRADL, Stefan | LCR Honda MotoGP | 2:01.491 | 0.643 | 32 / 50 |
9 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 2:01.644 | 0.796 | 47 / 54 |
10 | HAYDEN, Nicky | Drive M7 Aspar | 2:02.227 | 1.379 | 53 / 55 |
11 | CRUTCHLOW, Cal | Ducati Team | 2:02.319 | 1.471 | 45 / 48 |
12 | IANNONE, Andrea | Pramac Racing | 2:02.334 | 1.486 | 30 / 51 |
13 | AOYAMA, Hiroshi | Drive M7 Aspar | 2:02.709 | 1.861 | 57 / 59 |
14 | EDWARDS, Colin | NGM Mobile Forward Racing | 2:02.743 | 1.895 | 29 / 47 |
15 | HERNANDEZ, Yonny | Energy T.I. Pramac Racing | 2:02.823 | 1.975 | 45 / 50 |
16 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 2:02.975 | 2.127 | 45 / 47 |
17 | DE PUNIET, Randy | Team Suzuki MotoGP | 2:03.341 | 2.493 | 66 / 73 |
18 | REDDING, Scott | GO&FUN Honda Gresini | 2:03.553 | 2.705 | 50 / 51 |
19 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 2:03.991 | 3.143 | 37 / 40 |
20 | NAKASUGA, Katsuyuki | Yamaha Factory Test Team | 2:04.165 | 3.317 | 41 / 45 |
21 | DI MEGLIO, Mike | Avintia Racing | 2:04.885 | 4.037 | 27 / 59 |
22 | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | 2:05.638 | 4.790 | 31 / 36 |
23 | AOKI, Nobuatsu | Team Suzuki MotoGP | 2:07.302 | 6.454 | 3 / 10 |