MotoGP wintertest Qatar: Vinales topt tweede dag
De tweede testdag van de laatste wintertest voor aanvang van het nieuwe seizoen kwam opnieuw bij het invallen van de duisternis op gang. Valentino Rossi was als eerste van de vaste rijders op de baan en voerde al snel de tijdlijst aan, maar besloot enkele banden voor de laatste dag te bewaren en was daardoor niet in staat een écht snelle tijd neer te zetten. De focus lag bij Yamaha dan ook op het vinden van de juiste afstelling voor de openingsrace over enkele weken.
In het Suzuki kamp waren opnieuw tevreden gezichten. Maverick Vinales reed opnieuw met zowel de 2015 en 2016 machine, waartussen nog geen definitieve keuze is gemaakt, en werkte ook aan fijnafstemming voor de openingsrace. De voormalig Moto3 wereldkampioen kwam daardoor tijd te kort om de seamless versnellingsbak uit te proberen. Aleix Espargaro reed daarentegen wel met de seamless bak, maar dat was niet meer dan een shakedown test. Espargaro was wel erg positief over de nieuwe versnellingsbak, hoewel het slechts een eerste versie is: de GSX-RR was stabieler en de motor verloor met schakelen geen toeren.
Bij Ducati waren de twee Andrea’s positief gestemd. Net als verleden jaar, toen door Andrea Dovizioso tijdens de wintertraining de snelste tijd op de klokken werd gezet, blijkt ook dit jaar de Desmosedici in Qatar ontzettend competitief te zijn. In de top vijf van de tweede dag vinden we maar liefst drie Ducati’s terug, waarbij de tijd van Hector Barbera met de relatief verouderde GP 14.2 is gezet. Andrea Iannone had een racesimulatie willen doen, maar een technisch probleem trok een streep door dat plan.
De tweede testdag in Qatar werd opnieuw duidelijk dat Honda veel problemen met de overstap naar de standaard ECU en Michelin banden heeft. Overnacht had het team de setup van de RC213V radicaal aangepakt, wat qua rondetijden zonder meer goed had uitgepakt, maar nog steeds kijkt Honda tegen een flinke achterstand aan. Dani Pedrosa was weliswaar eentiende seconde sneller dan Valentino Rossi, maar had wel viertiende seconde achterstand op Vinales. In zijn eerste run verbeterde Marc Marquez eveneens zijn eigen tijd met bijna een halve seconde, voordat hij in bocht 1 onderuit ging. Door het team werden aan het eind van de dag voor het eerst de winglets ingezet.
MotoGP wintertest Qatar, tijden dag 2:
1 | VIÑALES, Maverick | Team SUZUKI ECSTAR | 1:55.436 | 28 / 42 | ||
2 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:55.508 | 0.072 | 0.072 | 25 / 41 |
3 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.535 | 0.099 | 0.027 | 14 / 48 |
4 | REDDING, Scott | Octo Pramac Yakhnich | 1:55.677 | 0.241 | 0.142 | 32 / 43 |
5 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:55.815 | 0.379 | 0.138 | 20 / 35 |
6 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:55.856 | 0.420 | 0.041 | 40 / 46 |
7 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.857 | 0.421 | 0.001 | 42 / 42 |
8 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.947 | 0.511 | 0.090 | 24 / 56 |
9 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:56.046 | 0.610 | 0.099 | 4 / 42 |
10 | ESPARGARO, Aleix | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.126 | 0.690 | 0.080 | 20 / 32 |
11 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.173 | 0.737 | 0.047 | 16 / 30 |
12 | BAZ, Loris | Avintia Racing | 1:56.427 | 0.991 | 0.254 | 27 / 45 |
13 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:56.584 | 1.148 | 0.157 | 48 / 50 |
14 | HERNANDEZ, Yonny | Aspar MotoGP Team | 1:56.667 | 1.231 | 0.083 | 13 / 38 |
15 | RABAT, Tito | EG 0.0 Marc VDS | 1:57.263 | 1.827 | 0.596 | 29 / 49 |
16 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:57.267 | 1.831 | 0.004 | 7 / 14 |
17 | LAVERTY, Eugene | Aspar MotoGP Team | 1:57.670 | 2.234 | 0.403 | 25 / 41 |
18 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 1:57.721 | 2.285 | 0.051 | 28 / 36 |
19 | MILLER, Jack | EG 0.0 Marc VDS | 1:57.789 | 2.353 | 0.068 | 4 / 20 |
20 | PIRRO, Michele | Octo Pramac Yakhnich | 1:58.113 | 2.677 | 0.324 | 16 / 21 |
21 | AOYAMA, Hiroshi | HRC Test Team | 1:58.347 | 2.911 | 0.234 | 60 / 62 |
22 | BRADL, Stefan | Aprilia Racing Team Gresini | 1:58.418 | 2.982 | 0.071 | 8 / 16 |