MotoGP wintertest Qatar: Ducati voert eerste dag veld aan
De eerste dag van de laatste wintertest voorafgaand aan het 2015 MotoGP seizoen, dat over 2 weken in Qatar van start gaat, werd door de meeste teams een vooraf gepland testprogramma afgewerkt. Ducati kwam met een verbeterde versie van de GP15, die tijdens Sepang 2 voor het eerst werd ingezet, bij Yamaha lag het accent op de nieuwe seamless versnellingsbak, terwijl bij Suzuki en Aprilia ook het nodige testwerk moest worden verricht.
Het enige team dat al klaar voor het nieuwe seizoen lijkt te zijn is het Repsol Honda Team, dat zich in Qatar voornamelijk met afstelling van de RC213V bezighield. Marc Marquez testte wat kleine zaken als de koppeling en de remmen, net als Cal Crutchlow die naarstig op zoek is naar een oplossing voor het remprobleem waarmee hij in Sepang te kampen kreeg.
Hoewel het circuit al om 4 uur ’s middags open was zaten de meeste coureurs de eerste uren uit en kwamen pas tegen de avondschemer in actie toen het koeler - en meer vergelijkbaar met de race over 2 weken - werd. Zoals gewend in Qatar lag er - zeker in het begin - veel stof op de baan, waardoor de baan niet veel grip bood.
Andrea Iannone begon de eerste dag rond een uur of zes en concentreerde zich direct op de GP15, waarmee hij in totaal 50 ronden wist af te leggen, net zoveel als Pol Espargaro op de Tech 3 Yamaha. Alleen Ducati testrijder Michele Pirro legde nog meer ronden af, maar deed dat puur op de GP14.3 waarvoor hij nieuwe software testte. Andrea Dovizioso begon de dag eveneens op de GP14.3, maar stapte na een paar ronden over op de GP15.
Opmerkelijk was het resultaat dat door het Ecstar Suzuki Team werd behaald. Tijdens het allereerste optreden op het circuit van Losail zette Aleix Espargaro de vierde tijd, op minder dan tweetiende seconde van Marc Marquez. Bij Espargaro lag de focus in eerste instantie op een definitieve configuratie van de tractiecontrole, waarna hij op zoek naar een afstelling voor de wedstrijd over twee weken ging.
Voor teamgenoot Maverick Vinales was de eerste dag opnieuw een kwestie van de GSX-RR beter leren kennen. Het Spaanse talent dat dit jaar de overstap van de Moto2 naar de MotoGP maakt ging twee keer onderuit, maar wist desondanks het vooraf geplande testschema te voltooien.
Naast Vinales ging ook Valentino Rossi aan het begin van de sessie onderuit, en schreef daarmee meteen een van de drie sets beschikbare Bridgestone banden af. De Yamaha’s leken meer problemen te hebben met het gebrek aan grip dan de andere teams. Een groot deel van de dag verbleef Jorge Lorenzo rond de tiende plaats, pas in zijn voorlaatste ronde klom de in Mallorca woonachtige Spanjaard op naar de zesde plaats.
Het Aprilia fabrieksteam eindigde de eerste testdag onderaan, op ruim drie seconden van de snelste tijd. Aprilia had voor Qatar een nieuwe versie van de RS-GP meegenomen, die volgens Aprilia een nieuwe stap vooruit in de ontwikkeling moet zijn. Naast aanpassingen aan het frame was ook een nieuwe stategie aan het elektronisch management doorgevoerd. Melandri werd door een griepje geplaagd, maar Bautista wist wel constantere rondetijden te realiseren, wat op zich een stap vooruit is.
MotoGP wintertest Qatar, tijden dag 1:
1 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:55.265 | 30 / 50 | ||
2 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:55.363 | 0.098 | 0.098 | 36 / 48 |
3 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:55.554 | 0.289 | 0.191 | 23 / 44 |
4 | ESPARGARO, Aleix | Team Suzuki Ecstar | 1:55.698 | 0.433 | 0.144 | 33 / 44 |
5 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.813 | 0.548 | 0.115 | 31 / 33 |
6 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.828 | 0.563 | 0.015 | 42 / 43 |
7 | CRUTCHLOW, Cal | CWM LCR Honda | 1:55.837 | 0.572 | 0.009 | 26 / 38 |
8 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.938 | 0.673 | 0.101 | 27 / 48 |
9 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.954 | 0.689 | 0.016 | 41 / 43 |
10 | REDDING, Scott | Estrella Galicia 0.0 Marc VDS | 1:56.112 | 0.847 | 0.158 | 43 / 47 |
11 | VIÑALES, Maverick | Team Suzuki Ecstar | 1:56.130 | 0.865 | 0.018 | 42 / 42 |
12 | PETRUCCI, Danilo | Pramac Racing | 1:56.132 | 0.867 | 0.002 | 44 / 44 |
13 | HERNANDEZ, Yonny | Pramac Racing | 1:56.301 | 1.036 | 0.169 | 26 / 38 |
14 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.615 | 1.350 | 0.314 | 31 / 50 |
15 | ABRAHAM, Karel | AB Motoracing | 1:56.638 | 1.373 | 0.023 | 29 / 34 |
16 | DI MEGLIO, Mike | Avintia Racing | 1:56.719 | 1.454 | 0.081 | 32 / 45 |
17 | HAYDEN, Nicky | Drive M7 Aspar | 1:57.099 | 1.834 | 0.380 | 40 / 47 |
18 | BRADL, Stefan | Athina Forward Racing | 1:57.146 | 1.881 | 0.047 | 16 / 27 |
19 | MILLER, Jack | CWM LCR Honda | 1:57.228 | 1.963 | 0.082 | 43 / 49 |
20 | BAZ, Loris | Athina Forward Racing | 1:57.376 | 2.111 | 0.148 | 34 / 40 |
21 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:57.405 | 2.140 | 0.029 | 4 / 18 |
22 | LAVERTY, Eugene | Drive M7 Aspar | 1:57.500 | 2.235 | 0.095 | 36 / 44 |
23 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 1:57.664 | 2.399 | 0.164 | 31 / 53 |
24 | DE ANGELIS, Alex | Octo Ioda Racing Team | 1:58.026 | 2.761 | 0.362 | 26 / 45 |
25 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 1:58.459 | 3.194 | 0.433 | 24 / 34 |
26 | MELANDRI, Marco | Aprilia Racing Team Gresini | 1:58.990 | 3.725 | 0.531 | 19 / 19 |