MotoGP wintertest Qatar: Dovizioso zet tweede dag nieuw ronderecord
De tweede testdag op het circuit van Losail in Qatar besloten de meeste coureurs net als dag 1 pas rond een uur of 6 in actie te komen, waarna er tot 10 uur intensief gebruik van de baan werd gemaakt. Ten opzichte van de eerste dag lag de baan er beter bij, hoewel het Yamaha kamp nog steeds klaagde over gebrek aan grip.
Van alle teams was het Movistar Yamaha Team het meest op de baan: Jorge Lorenzo legde 51 ronden af, terwijl Rossi met 61 ronden de kroon spande. Beide Yamaha fabrieksrijders wisten hun positie en rondetijd te verbeteren en klommen daarmee op naar de 4e en 5e plaats, maar keken tegen het eind van de sessie tegen eenzelfde achterstand op de top van het veld aan.
De kop van het veld werd wederom door beide fabrieks-Ducati’s en de Repsol Honda van Marc Marquez gedomineerd. Het trio was als enige in staat om onder het officiële ronderecord (1’55.153, Casey Stoner 2008) door te duiken. Marc besteedde de hele dag aan afstelling van zijn RC213V en had aan het eind van de dag een beter gevoel met de voorkant. Voor de laatste dag ligt naast een wedstrijdsimulatie de focus op het vergroten van de grip aan de achterkant.
Teamgenoot Dani Pedrosa probeerde een nieuwe voorvork uit, om een beter gevoel bij het insturen van de bocht te creëren. Pedrosa verbeterde zijn tijd eveneens, maar viel overall wel terug naar de zesde plaats.
Bij het Ducati team kon de tweede dag de vlag opnieuw uit. Het nieuwe uitlaatsysteem dat Ducati voor de test had meegebracht wierp duidelijk zijn vruchten af en terug van weggeweest waren ook de aërodynamische vleugels die op de kuip van Andrea Dovizioso waren aangebracht. Het was met die kuip dat de Italiaan zijn snelste rondetijd reed. Na speculatie van critici de eerste dag dat Ducati de snelle tijden met de zachte Bridgestones had gezet benadrukte Ducati de tweede dag dat er alleen met de harde banden was getest.
Voor het Ecstar Suzuki team was het een moeizame dag. Aleix Espargaro testte wat verschillende stappen van de elektronica, maar die pakten verkeerd uit. Het vertrouwen ontbrak en de performance ging er gedurende dag alleen op achteruit, waardoor hij niet in staat was zijn tijd van de eerste dag te verbeteren. Voor de laatste dag gaat het team terug naar af, om van daaruit verschillende settings qua geometrie uit te proberen. Maverick Vinales had na twee crashes de eerste dag zijn zelfvertrouwen weer terug en wist zijn tijd wel aan te scherpen.
Hekkensluiter de tweede dag was opnieuw Marco Melandri, die door een griep werd geplaagd en daardoor slechts 23 ronden in actie kwam. De Aprilia Racing Team Gresini coureur verbeterde wel zijn tijd, maar bleef steken op drie seconden van de snelste tijd. Aprilia onderstreepte nog dat 2015 als testjaar moet worden gezien, en dat pas het volgend seizoen resultaten worden verwacht.
MotoGP wintertest Qatar, tijden dag 2:
1 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:54.907 | 33 / 38 | ||
2 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:55.091 | 0.184 | 0.184 | 27 / 54 |
3 | IANNONE, Andrea | Ducati Team | 1:55.104 | 0.197 | 0.013 | 16 / 46 |
4 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.500 | 0.593 | 0.396 | 15 / 51 |
5 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.581 | 0.674 | 0.081 | 50 / 61 |
6 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.582 | 0.675 | 0.001 | 22 / 40 |
7 | CRUTCHLOW, Cal | CWM LCR Honda | 1:55.624 | 0.717 | 0.042 | 40 / 42 |
8 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.648 | 0.741 | 0.024 | 13 / 49 |
9 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.658 | 0.751 | 0.010 | 29 / 46 |
10 | ABRAHAM, Karel | AB Motoracing | 1:55.765 | 0.858 | 0.107 | 38 / 41 |
11 | HERNANDEZ, Yonny | Pramac Racing | 1:55.772 | 0.865 | 0.007 | 13 / 33 |
12 | ESPARGARO, Aleix | Team Suzuki Ecstar | 1:55.795 | 0.888 | 0.023 | 22 / 33 |
13 | REDDING, Scott | Estrella Galicia 0.0 Marc VDS | 1:55.803 | 0.896 | 0.008 | 50 / 60 |
14 | VIÑALES, Maverick | Team Suzuki Ecstar | 1:55.810 | 0.903 | 0.007 | 31 / 42 |
15 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:56.058 | 1.151 | 0.248 | 20 / 50 |
16 | HAYDEN, Nicky | Drive M7 Aspar | 1:56.104 | 1.197 | 0.046 | 40 / 44 |
17 | DI MEGLIO, Mike | Avintia Racing | 1:56.259 | 1.352 | 0.155 | 40 / 53 |
18 | LAVERTY, Eugene | Drive M7 Aspar | 1:56.342 | 1.435 | 0.083 | 25 / 54 |
19 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 1:56.476 | 1.569 | 0.134 | 30 / 32 |
20 | BRADL, Stefan | Athina Forward Racing | 1:56.724 | 1.817 | 0.248 | 4 / 17 |
21 | MILLER, Jack | CWM LCR Honda | 1:56.758 | 1.851 | 0.034 | 47 / 50 |
22 | PETRUCCI, Danilo | Pramac Racing | 1:56.762 | 1.855 | 0.004 | 9 / 32 |
23 | BAZ, Loris | Athina Forward Racing | 1:56.936 | 2.029 | 0.174 | 8 / 40 |
24 | BAUTISTA, Alvaro | Aprilia Racing Team Gresini | 1:57.273 | 2.366 | 0.337 | 36 / 46 |
25 | DE ANGELIS, Alex | Octo Ioda Racing Team | 1:57.390 | 2.483 | 0.117 | 25 / 45 |
26 | MELANDRI, Marco | Aprilia Racing Team Gresini | 1:57.982 | 3.075 | 0.592 | 14 / 23 |