MotoGP Valencia: Lorenzo zet snelste tijd
De eerste trainingsdag van de MotoGP in Valencia waren alle ogen op beide Yamaha fabriekscoureurs gericht. Op donderdag was alle coureurs nog op het hart gedrukt dat alles wat in en na Sepang was gebeurd geen goede reclame voor de MotoGP was geweest en werd iedereen op z’n verantwoording gewezen. Rossi verklaarde na afloop spijt van zijn actie met Marquez te hebben gehad, maar zweeg over de uitspraken die hij voorafgaand aan de race had gedaan.
Marquez verklaarde zich niet in het gevecht om de wereldtitel te willen mengen, maar gewoon voor eigen succes te gaan en voegde in de eerste vrije training daad bij woord door de snelste tijd te realiseren. In de tweede vrije training legde Marquez vanwege het warme weer de focus op race-setup en reed daardoor lange tijd met gebruikte banden. Als een van de weinige coureurs gebruikte Marquez tegen het eind van de tweede vrije training geen vers rubber voor een snelle tijd, maar zijn in de ochtend gereden tijd bleek nog goed voor een voorlopige tweede plaats op de grid.
Lorenzo daarentegen koos in zijn derde run ’s middags wel voor vers rubber en zette daarmee in zijn eerste vliegende ronde meteen de snelste tijd van de dag, om daarna de sessie met strakke 1’31-ers af te ronden. Rossi was in de tweede vrije training van meet af aan erg snel en zette in al zijn runs 1’31’ers, maar gaf uiteindelijk wel bijna viertiende seconde op z’n teamgenoot toe. Tegen het slot van de training persten Dani Pedrosa en Andrea Iannone hun snelste tijd eruit en eindigden de eerste trainingsdag daardoor met de derde en vierde tijd.
MotoGP Valencia, tijden vrijdag:
Coureur | Team | Merk | FP1 | FP2 | |||
1 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.434 | 1'31.111 | |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'31.250 | 1'31.481 | 0.139 / 0.139 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'31.553 | 1'31.377 | 0.266 / 0.127 |
4 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'32.192 | 1'31.444 | 0.333 / 0.067 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.665 | 1'31.475 | 0.364 / 0.031 |
6 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'32.574 | 1'31.575 | 0.464 / 0.094 |
7 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'31.642 | 1'32.494 | 0.531 / 0.067 |
8 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'31.892 | 1'31.674 | 0.563 / 0.099 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'32.359 | 1'31.678 | 0.567 / 0.004 |
10 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 1'32.260 | 1'31.803 | 0.692 / 0.125 |
11 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'32.801 | 1'31.986 | 0.875 / 0.183 |
12 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'32.927 | 1'32.044 | 0.933 / 0.058 |
13 | Michele PIRRO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'32.724 | 1'32.399 | 1.288 / 0.355 |
14 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'32.412 | 1'32.464 | 1.301 / 0.013 |
15 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'32.841 | 1'32.508 | 1.397 / 0.014 |
16 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'32.514 | 1'32.842 | 1.403 / 0.006 |
17 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'32.978 | 1'32.595 | 1.484 / 0.087 |
18 | Loris BAZ | FRA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'33.211 | 1'32.597 | 1.486 / 0.002 |
19 | Jack MILLER | AUS | LCR Honda | Honda | 1'33.049 | 1'32.599 | 1.488 / 0.002 |
20 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'32.725 | 1'32.945 | 1.614 / 0.126 |
21 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'32.797 | 1'33.268 | 1.686 / 0.072 |
22 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'33.097 | 1'33.415 | 1.986 / 0.300 |
23 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'33.143 | 1'33.238 | 2.032 / 0.046 |
23 | Toni ELIAS | SPA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'33.657 | 1'33.411 | 2.300 / 0.268 |
25 | Anthony WEST | AUS | AB Motoracing | Honda | 1'33.837 | 1'33.838 | 2.726 / 0.426 |
26 | Broc PARKES | AUS | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'35.290 | 1'34.839 | 3.728 / 1.002 |