MotoGP Valencia, kwalificatie: Rossi crasht, Lorenzo op pole
De kwalificatie van de allerlaatste MotoGP race van het seizoen had voor Valentino Rossi niet slechter kunnen uitpakken. De negenvoudig wereldkampioen was in zowel de derde als niet-getimede vierde vrije training nog behoorlijk competitief geweest, met een tweede tijd op 0.063 seconden van Iannone in FP3 en een vierde tijd in FP4, maar kon zijn ritme niet vinden in de kwalificatie.
Ondanks dat de kwalificatie vanwege de opgelegde straf in feite geen zin had, had het team toch besloten om Q2 als een normale kwalificatie te benaderen: om te weten wat een machine in het grensbereik doet zal 'ie tot de limiet moeten worden gepusht. Rossi zat achter Pedrosa op de baan en pushte zelfs iets te veel, waardoor hij in zijn tweede run onderuit ging en niet meer in staat was zijn eerder gezette tijd aan te scherpen.
Rossi eindigde de kwalificatie daardoor op een eerloze twaalfde plaats, maar zal morgen als 26e en laatste aan de race moeten beginnen. Vanuit de zijlijn keek de Yamaha coureur toe hoe zijn teamgenoot Jorge Lorenzo een perfecte ronde reed en met een verschil van bijna een halve seconde naar de pole position greep. Voor Rossi een regelrecht doemscenario.
Na in zijn eerste run meteen de snelste tijd van het weekend op de klokken te hebben gezet leek Marc Marquez in zijn tweede run - als een van de weinige coureurs koos Marquez voor een drie-run strategie zijn eigen tijd flink aan te scherpen, maar de Spanjaard die dit weekend zijn wereldtitel verliest maakte in de tweede sectie een fout en stuurde daardoor direct weer de pitstraat in. In zijn derde run zat het er eveneens niet in, waardoor hij genoegen moest nemen met de tweede tijd, na in FP4 de snelste man op de baan te zijn geweest.
MotoGP Valencia, tijden kwalificatie:
Q2 | ||||||
1 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'30.011 | |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'30.499 | 0.488 / 0.488 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'30.516 | 0.505 / 0.017 |
4 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'30.917 | 0.906 / 0.401 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 1'30.948 | 0.937 / 0.031 |
6 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'31.012 | 1.001 / 0.064 |
7 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'31.056 | 1.045 / 0.044 |
8 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'31.080 | 1.069 / 0.024 |
9 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'31.245 | 1.234 / 0.165 |
10 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'31.292 | 1.281 / 0.047 |
11 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'31.340 | 1.329 / 0.048 |
12 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.471 | 1.460 / 0.131 |
Q1 | ||||||
1 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'31.409 | |
2 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'31.509 | 0.100 / 0.100 |
3 | Michele PIRRO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'31.780 | 0.371 / 0.271 |
4 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'31.824 | 0.415 / 0.044 |
5 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'31.851 | 0.442 / 0.027 |
6 | Loris BAZ | FRA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'31.856 | 0.447 / 0.005 |
7 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'32.083 | 0.674 / 0.227 |
8 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'32.142 | 0.733 / 0.059 |
9 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'32.282 | 0.873 / 0.140 |
10 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'32.448 | 1.039 / 0.166 |
11 | Jack MILLER | AUS | LCR Honda | Honda | 1'32.564 | 1.155 / 0.116 |
12 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'32.716 | 1.307 / 0.152 |
13 | Anthony WEST | AUS | AB Motoracing | Honda | 1'33.049 | 1.640 / 0.333 |
14 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'33.066 | 1.657 / 0.017 |
15 | Toni ELIAS | SPA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'33.092 | 1.683 / 0.026 |
16 | Broc PARKES | AUS | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'33.577 | 2.168 / 0.485 |