MotoGP Texas: uitslag race
De tweede ronde van het MotoGP wereldkampioenschap leek op voorhand een Honda feest te gaan worden. Het afgelopen jaar waren de Honda’s in Texas uitzonderlijk snel geweest en ook in de vrije trainingen leken de Repsol Honda’s niet bij te sloffen. Op vrijdag had Marquez de rest van het veld op meer dan één seconde gezet, wat in de kwalificatie door zijn teamgenoot tot enkele tienden van een seconde was teruggebracht.
Ook de Ducati’s van met name Andrea Dovizioso en Andrea Iannone hadden in de vrije training goed partij weten te geven, hoewel dat in de kwalificatie niet in klinkende munt werd omgezet. Ronduit moeizaam was het weekend voor de fabrieks-Yamaha’s geweest, met Lorenzo en Rossi op P5 en P6, op bijna een halve seconde van Maquez.
Om zijn eigenlijk uitzichtloze kansen op een podium in leven te houden was voor Lorenzo een superstart cruciaal, net als hij in Qatar had gedaan, maar de tweevoudig MotoGP wereldkampioen was té enthousiast en schoot met alle lichten nog op rood uit de startblokken weg, een verbouwereerde Marquez achter zich latend. De rest van het veld hield het hoofd echter wel koel, waardoor Lorenzo aan het eind van de eerste ronde als enige de pitstraat in dook om zijn opgelegde ride-through penalty te ondergaan.
Dit gaf de leiding in handen van Marquez, die op de baan nog wel achter Lorenzo lag maar in die eerste ronde het gat dat Lorenzo met z’n valse start had geslagen al volledig had gedicht. Marquez reed vervolgens op z’n sloffen weg bij de rest van het veld, dat door z’n teamgenoot werd aangevoerd. Ook de tweede positie van Pedrosa kwam geen enkel moment in gevaar, waardoor het Repsol Team op overtuigende wijze haar eerste een-twee van het seizoen realiseerde.
Achter de beide Repsol Honda coureurs ontstond een spannend gevecht om de resterende podiumplaats, waar banden een cruciale rol in zouden spelen. De Italiaan Andrea Iannone, rijdend voor het Pramac Ducati Team, lag lange tijd op de derde plaats en leek voor een sensatie te gaan zorgen, maar kreeg zes ronden voor het eind te kampen met een compleet versleten voorband en viel daardoor uiteindelijk terug naar de zevende plaats.
Ook Cal Crutchlow zat het in Texas niet mee, vanaf de eerste ronde had de Brit last van een vreemde vibratie in de achterband, waardoor hij zijn vierde plaats al vroeg moest opgeven en na negen ronden zelfs besloot een nieuwe achterband te monteren. Het verse rubber bracht Crutchlow geen geluk, twee ronden later werd hij in bocht twee met een klassieke highsider gelanceerd en ontwrichtte daarbij zijn pink.
Was bij Crutchlow de achterband het probleem, bij Valentino Rossi bleek - net als bij Iannone - de voorband de boosdoener te zijn. Rossi had een redelijke start gehad en kwam de eerste ronde op de zevende plaats door, reed ijzersterk in de openingsfase van de race en leek zelfs met Iannone om het podium te kunnen vechten, totdat zijn voorband er de brui aan gaf en Rossi zich terug moest laten vallen tot uiteindelijk de achtste plaats, minder dan drie seconden voor zijn teamgenoot die vanuit een kansloze positie zich naar de tiende plaats wist te rijden en daarmee zijn eerste zes kampioenschapspunten noteerde.
Met het wegvallen van Crutchlow, Rossi en Iannone kwam het gevecht om de resterende podiumplaats in handen van Stefan Bradl, Andrea Dovizioso en Bradley Smith. Lange tijd lag het trio in die volgorde op de baan, tot het moment dat Iannone terugviel en Dovizioso maximaal profiteerde van de mislukte uitremactie van de Duitse Honda coureur en doorstoot naar de derde plaats, terwijl Bradl alle zeilen bij moest zetten om Bradley Smith achter zich te houden.
Met een voorsprong van vier seconden won Marc Marquez zijn tweede Grand Prix op rij, voor Dani Pedrosa die daarmee in het algemeen klassement is doorgeschoven naar de tweede plaats. Op twintig seconden van Marquez werd Andrea Dovizioso als derde afgevlagd en gaf daarmee Ducati haar eerste podium sinds Valentino Rossi in Misano 2012. Stefan Bradl en Bradley Smith maakten de top vijf compleet.
Circuit of The Americas, uitslag MotoGP:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 159.4 | 43'33.430 |
2 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 159.2 | 4.124 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 158.2 | 20.976 |
4 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 158.0 | 22.790 |
5 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 158.0 | 22.963 |
6 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 157.8 | 26.567 |
7 | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 157.7 | 28.257 |
8 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 156.7 | 45.519 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 156.6 | 47.605 |
10 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 156.5 | 49.111 |
11 | Nicky HAYDEN | USA | Drive M7 Aspar | Honda | 155.8 | +1'00.735 |
12 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 155.6 | +1'03.954 |
13 | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 155.4 | +1'07.333 |
14 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 154.2 | +1'27.972 |
15 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Avintia | 154.0 | +1'32.376 |
16 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 154.0 | +1'32.543 |
17 | Danilo PETRUCCI | ITA | IodaRacing Project | ART | 153.6 | +1'39.176 |
18 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Avintia | 152.9 | +1'51.962 |
DNF | ||||||
Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 155.2 | 2 Laps | |
Colin EDWARDS | USA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 154.9 | 4 Laps | |
Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 152.4 | 9 Laps | |
Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 158.3 | 12 Laps | |
Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 151.3 | 13 Lap |
Tussenstand wereldkampioenschap:
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 50 |
2 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 36 |
3 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 28 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 27 |
5 | Aleix ESPARGARO | Forward Yamaha | SPA | 20 |