Zoeken

MotoGP Texas 2016: Marquez domineert eerste dag

8 april 2016
In een zonovergoten Texas heeft Marc Marquez op het Circuit of the Americas de eerste dag gedomineerd. De Repsol Honda coureur reed aan het eind van de tweede vrije training een tijd van 2'04.034 en was daarmee zeventiende seconde sneller dan Andrea Iannone. Maverick Vinales maakte de voorlopige eerste startrij compleet.

Marc Marquez_Austin

De dominantie van Marquez op het Texaanse circuit was voor niemand een verrassing, de tweevoudig MotoGP wereldkampioen is ongeslagen op het circuit dat drie jaar geleden aan de MotoGP kalender werd toegevoegd, behaalde er zijn eerste overwinning in de MotoGP en ging daarmee de geschiedenisboeken in als allerhoogste winnaar in de koningsklasse van de wegrace motorsport.

Hoewel de rondetijden met de Michelin's nog ver verstoken bleven van het kwalificatie record wist Marquez in de eerste vrije training als enige een tijd in de 2'04 te zetten, op een kwart seconde gevolgd door Jorge Lorenzo die als enige redelijk in de buurt wist te blijven. Achter Lorenzo maakten de drie Ducati's van Iannone, Barbera en Dovizioso de top 5 compleet, waar bij de laatste de achterstand al ruim een seconde was.

Aan het begin van de tweede vrije training, die bij een buitentemperatuur van 27° en een asfalttemperatuur van 38° werd verreden, leken de Yamaha's van Rossi en Lorenzo redelijk competitief - in zijn zesde ronde dook Lorenzo eveneens onder de 2'05 door en was nog maar nipt langzamer dan Marquez in FP1, maar niet veel later reed Marquez bijna een halve seconde van zijn snelste tijd van de ochtend af.

Niemand was daarna nog in staat om in de buurt van de tijd van Marquez te komen. In het eerste en tweede deel van het circuit werden door Iannone, Rossi, Lorenzo en Vinales op de Suzuki GSX-RR soms snellere tijden gezet, maar in het derde en vooral laatste deel beet iedereen zich op de tijd van Marquez stuk. Inclusief Marquez zelf, die halverwege de training op weg was naar verbetering van z'n eigen tijd, maar zich in de laatste bocht onderuit remde.

De crash deerde Marquez echoer niets, op zijn tweede fiets reed hij met een tijd van 2'04.034 alsnog ruim een halve seconde van z'n eigen tijd af. Best of the rest was uiteindelijk Andrea Iannone, die maar liefst zeventiende seconde op de tweevoudig MotoGP wereldkampioen moest toegeven. Iannone reed de tweede vrije training met één set banden, des te opmerkelijk is het dat 'Crazy Joe', die het afgelopen weekend een hoon van kritiek en een strafpunt kreeg voor zijn crash in de voorlaatste bocht van de Argentijnse Grand Prix, zijn snelste tijd in de laatste (14e) ronde reed.

Maverick Vinales zette zijn snelste tijd eveneens op gebruikte banden. De GSX-RR mist volgens de voormalig Moto3 wereldkampioen grip op maximale hellingshoek, maar Vinales liet opnieuw zien dat met de Suzuki dit jaar rekening dient te worden gehouden. Tegen het slot van de vrije training was Vinales nog bijna een plaats terugverwezen door Scott Redding, die met 342,2 km/u de hoogste topsnelheid van de dag noteerde en uiteindelijk vierduizendste seconde te kort kwam voor de eerste rij.

Jorge Lorenzo en Valentino Rossi eindigden de eerste dag met de vijfde en zesde tijd en waren de laatste twee coureurs die binnen één seconde van Marquez wisten te blijven. Rossi gaf aan de tweede vrije training vooral de focus op het vinden van de juiste afstelling voor de race op zondag te hebben gelegd, terwijl Jorge Lorenzo problemen met zijn eerste machine had gehad. Volgens de wereldkampioen had hij een halve seconde sneller kunnen zijn, als hij geen problemen met z'n eerste machine had gehad.

Opmerkelijk was ook het ronduit teleurstellende resultaat van Bradley Smith, die lange tijd de hekkensluiter van het startveld was. De 25-jarige Brit eindigde de dag uiteindelijk met de 19e tijd, op 2,5 seconden van Marquez en één seconde achter z'n teamgenoot. Van alle teams lijkt het Franse Tech 3 satelliet Yamaha team het meest te worstelen met de overstap van Bridgestone naar Michelin en de Unified Software.

MotoGP Austin, tijden FP2:

1 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 341.1 2'04.034
2 Andrea IANNONE ITA Ducati Team Ducati 341.9 2'04.740 0.706 / 0.706
3 Maverick VIÑALES SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 337.7 2'04.895 0.861 / 0.155
4 Scott REDDING GBR OCTO Pramac Yakhnich Ducati 342.2 2'04.899 0.865 / 0.004
5 Jorge LORENZO SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 337.0 2'04.901 0.867 / 0.002
6 Valentino ROSSI ITA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 339.9 2'04.974 0.940 / 0.073
7 Loris BAZ FRA Avintia Racing Ducati 336.9 2'05.190 1.156 / 0.216
8 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 341.7 2'05.194 1.160 / 0.004
9 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 341.7 2'05.195 1.161 / 0.001
10 Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda Honda 336.9 2'05.393 1.359 / 0.198
11 Hector BARBERA SPA Avintia Racing Ducati 339.9 2'05.488 1.454 / 0.095
12 Michele PIRRO ITA OCTO Pramac Yakhnich Ducati 339.8 2'05.597 1.563 / 0.109
13 Pol ESPARGARO SPA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 337.6 2'05.616 1.582 / 0.019
14 Aleix ESPARGARO SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 337.0 2'05.662 1.628 / 0.046
15 Yonny HERNANDEZ COL Aspar Team MotoGP Ducati 340.2 2'05.761 1.727 / 0.099
16 Eugene LAVERTY IRL Aspar Team MotoGP Ducati 338.4 2'05.891 1.857 / 0.130
17 Stefan BRADL GER Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 336.8 2'05.922 1.888 / 0.031
18 Alvaro BAUTISTA SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 339.5 2'06.157 2.123 / 0.235
19 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 337.6 2'06.479 2.445 / 0.322
20 Jack MILLER AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Honda 338.7 2'06.777 2.743 / 0.298
21 Tito RABAT SPA Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Honda 335.7 2'07.044 3.010 / 0.267