MotoGP Silverstone: Marquez domineert eerste dag
De eerste dag op het circuit van Silverstone, dat recentelijk een nieuwe overeenkomst met Dorna heeft afgewezen omdat Dorna hiervoor in de ogen van het circuit veel te veel geld had gevraagd, was voornamelijk een goede dag voor de Honda en Ducati rijders. De banden die Bridgestone voor de enige wedstrijd op Britse grond had ingevlogen leken identiek aan de banden voor de eerste wedstrijden van het seizoen, waardoor de Yamaha coureurs allemaal worstelden met grip.
Jorge Lorenzo worstelde aan alle kanten met het gebrek aan grip; de banden boden geen grip om te remmen, geen grip in het midden van de bocht en geen tractie bij het uitaccelereren, waardoor er heel erg veel wielspin was, wat weer voor andere problemen zorgde. In de eerste vrije training had Lorenzo de zevende tijd op de klokken gezet, maar in de tweede vrije training kwam de tweevoudig MotoGP wereldkampioen niet verder dan de 11e tijd, op bijna anderhalve seconde van Marquez. Teamgenoot Valentino Rossi moest zelfs met de 13e tijd genoegen nemen.
De sombere gezichten in het Yamaha honk stonden in schril contrast met de feestvreugde in de Repsol Honda box van Marc Marquez, die beide trainingen als vanouds wist te domineren. In de eerste vrije training was Marquez bijna zeventiende seconde sneller dan Andrea Iannone geweest, die in zijn laatste ronde er een behoorlijk snelle tijd uit had weten te persen. Ook de tweede vrije training werd door Marquez gedomineerd, die als eerste onder de 2’03 wist te duiken.
Niemand kwam meer in de buurt van het 21-jarige Spaanse talent. Bradl, die vroeg in de training voor korte tijd de snelste tijd op naam had gehad, kwam op een halve seconde nog het dichtst in de buurt, terwijl Andrea Dovizioso in navolging van de eerste vrije training opnieuw de derde tijd voor z’n rekening wist te nemen. De Italiaan had het duidelijk beter naar z’n zin dan z’n Britse teamgenoot, die opnieuw maar geen goede basisafstelling voor de GP14 wist te vinden.
MotoGP Silverstone, tijden vrijdag vrije training:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 2'02.126 | |
2 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 2'02.635 | 0.509 / 0.509 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 2'03.011 | 0.885 / 0.376 |
4 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 2'03.070 | 0.944 / 0.059 |
5 | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 2'03.327 | 1.201 / 0.257 |
6 | Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 2'03.333 | 1.207 / 0.006 |
7 | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 2'03.353 | 1.227 / 0.020 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 2'03.391 | 1.265 / 0.038 |
9 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 2'03.410 | 1.284 / 0.019 |
10 | Aleix ESPARGARO | SPA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 2'03.468 | 1.342 / 0.058 |
11 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 2'03.500 | 1.374 / 0.032 |
12 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 2'03.542 | 1.416 / 0.042 |
13 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 2'03.952 | 1.826 / 0.410 |
14 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 2'04.057 | 1.931 / 0.105 |
15 | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 2'04.411 | 2.285 / 0.354 |
16 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 2'04.762 | 2.636 / 0.351 |
17 | Leon CAMIER | GBR | Drive M7 Aspar | Honda | 2'04.928 | 2.802 / 0.166 |
18 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 2'05.002 | 2.876 / 0.074 |
19 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo IodaRacing Team | ART | 2'05.827 | 3.701 / 0.825 |
20 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 2'06.335 | 4.209 / 0.508 |
21 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Avintia | 2'06.369 | 4.243 / 0.034 |
22 | Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 2'07.855 | 5.729 / 1.486 |
23 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Avintia | 2'08.397 | 6.271 / 0.542 |