MotoGP Sachsenring 2016: quotes van de coureurs
Marc Marquez (1)
Op een bepaald moment dacht ik dat mijn ongeslagen reeks op dit circuit ten einde was gekomen, maar uiteindelijk slaagden we in ons plan en behaalden een erg goed resultaat, vooral ook gezien de resultaten van Valentino en Jorge. Ik ben erg blij met hoe we vandaag met het team hebben gewerkt: zij hebben geweldig werk verricht door mijn fiets na de crash in de warmup weer tijdig op te bouwen en daarna bleek onze strategie in de race perfect uit te pakken. Het was een erg moeilijke race, omdat het flag-to-flag was en de condities van de baan erg delicaat. In het eerste deel van de race, toen het nat was, merkte ik dat het tegen zat. Ik had de verkeerde voorband gekozen voor mijn rijstijl, maar kon gelukkig op slicks overstappen. Na motoren te hebben gewisseld was ik de eerste ronden erg voorzichtig, omdat de droge lijn erg smal was en er nog steeds veel water op de baan stond. Het is altijd erg moeilijk om te beslissen wanneer je moet wisselen en misschien hebben we dat erg vroeg gedaan - volgens mij was ik de tweede rijder die naar binnen kwam - maar ik besloot de kans te wagen en dat pakte goed uit. We eindigen de eerste helft van het seizoen met ons huiswerk klaar en met een goed resultaat in de pocket, maar we moeten niet vergeten ons ook voor de tweede helft van het seizoen goed voor te bereiden.
Cal Crutchlow (2)
Het was zo moeilijk met de start, maar we probeerden als altijd ons best te doen. Ik denk dat ik onder deze omstandigheden een van de sterkste rijders ben, en was het hele weekend al voorin. Ik moest het alleen in de race doen, en daarin ben ik geslaagd.
Ik had eerder de pits in moeten gaan, maar ik zag mijn pitbord niet, dus ging ik samen met Rossi en Dovizioso naar binnen omdat zij aan de leiding lagen. Het was een kwestie van kiezen voor een mogelijk podium of bij de leiders blijven, en ik koos voor dat eerste.
Ik kijk uit naar een klein feestje vanavond met het LCR Honda Team, we verdienden dit zo hard en nu kunnen we de zomerstop ingaan en gelukkig aan de tweede helft van het seizoen beginnen. Ik mistte mijn vrouw Lucy dit weekend erg, het is slechts de tweede race die ze heeft gemist in negen jaar, maar ze staat op het punt om nog voor de komende Grand Prix in Oostenrijk te bevallen, dus daar kan ik ook niet op wachten.
Andrea Dovizioso (3)
Ik slaags erin om bij de start goed weg te komen en zat meteen voorin. Nadat Petrucci onderuit was gegaan nam ik de leiding en concentreerde me op snelle rondetijden, zonder de voorband te veel te belasten door niet abrupt in te sturen en de motor zo snel mogelijk weer rechtop te zetten. De baan begon op te drogen, maar ik bleef me focussen op de banden en om die reden mistte ik het beste moment om motoren te wisselen. Misschien had ik minimaal twee ronden eerder naar binnen moeten komen, dan hadden we misschien de overwinning kunnen vieren. Maar laten we het positief bekijken, we waren op de Sachsenring, op een circuit waar we het nog nooit goed hebben gedaan en vandaag lagen we een aantal ronden aan de leiding. Uiteindelijk gaan we naar huis met een goed resultaat en een verdiend podium, wat ik wil opdragen aan mijn team dat zo hard heeft gewerkt.
Scott Redding (4)
Als iemand me zaterdag had verteld dat ik als vierde zou kunnen eindigen had ik dat niet geloofd. Het is helder, het spijt me dat ik voor de tweede keer op rij niet op het podium ben geëindigd, maar ik ben erg gelukkig met deze race. Ik maakte in het begin een fout, maar voelde me goed en begon posities goed te maken. Bandenkeuze? Dit was de beste optie. (Scott’s tweede machine stond op Intermediates, red.) Er is geen communicatie me het team gedurende de race en dat maakt het erg moeilijk. En toen ik uit de pitstraat wegreed was het circuit nog steeds te nat voor slicks. Ik dank het hele team voor het geweldige werk dat ze vandaag hebben geleverd.
Andrea Iannone (5)
Vandaag was een erg gecompliceerde race. In het begin had ik hetzelfde tempo als de leiders, ondanks dat ik wat problemen met acceleratie had en ik in de bochten moest compenseren wat ik op het rechte stuk verloor en ik merkte dat ik wat problemen met mijn voorband kreeg. In sommige bochten had de motor de neiging in de bocht te vallen en ik realiseerde me dat ik teveel risico aan het nemen was, dus besloot ik he tempo iets te laten zakken om te proberen de zaak onder controle te houden. Op dat moment besloot ik vroegtijdig naar binnen te gaan en motoren te wisselen, we liepen in de pits tegen problemen aan, maar dat kan gebeuren in de verwarring, waarschijnlijk hadden mijn mannen nog niet verwacht dat ik zo vroeg naar binnen zou komen. Toen ik weer op de baan kwam was de baan nog steeds erg nat en probeerde ik de schade zoveel mogelijk te beperken door geen fouten te maken. Uiteindelijk heeft het ons de vijfde plaats opgeleverd en hebben we goede punten gescoord in het kampioenschap, en zijn daarbij punten ingelopen op de rijders voor ons en dat is belangrijk.
Dani Pedrosa (6)
Ik voelde me niet super sterk in de regen vandaag, in tegenstelling tot de warmup in de ochtend. Ik had voor de super softe voorband gekozen en had niet verwacht dat de baan zo snel zou opdrogen. Ik probeerde een constante pace te houden en geen fouten te maken. Toen ik de swap maakte naar de tweede fiets had ik voordat er temperatuur in de banden zat geen goed gevoel. Ik slaagde er in ieder geval wel in om een paar rijders in te halen en als zesde te finishen. Ik had het graag beter gedaan, maar we moeten gefocust blijven en ons voorbereiden op de komende wedstrijden.
Jack Miller (7)
He was een erg goede race en ik kan blij zijn met het resultaat. Maar in alle eerlijkheid, ik had mijn team moeten vertrouwen en eerder naar binnen moeten komen om motoren te wisselen. het is echt jammer dat ik een beetje te lang buiten bleef omdat ik er zeker van ben dat ik opnieuw op het podium had kunnen staan. Het was een zware beslissing om te nemen en met nog zeven ronden op de klok dacht ik de race op regenbanden uit te kunnen rijden. Het was frustrerend om te zien dat iedereen me voorbij vloog en toen wist ik dat ik naar binnen moest komen. Op het moment dat ik op slicks weer de baan opging zei ik alleen “waarom heb ik dit niet eerder gedaan?” Het was een belangrijke les voor mij, maar het was mijn eerste echte flag-to-flag en het is een goede ervaring voor mij. Ik had nog steeds veel plezier met mannen als Valentino Rossi en het had niet veel gescheeld of ik was ook Dani Pedrosa nog voorbij gegaan. Op slicks was mijn tempo echt competitief en dat geeft me veel vertrouwen voor de toekomst.
Valentino Rossi (8)
Het is ontzettend spijtig voor ons, omdat ik competitief was op een droge baan en onder normale omstandigheden had ik een goede race kunnen doen. Ik was ook erg competitief in de regen, dus had ik in een normale regenrace ook voor de overwinning kunnen strijden, maar helaas was het half-half. Als ik twee of drie ronden eerder naar binnen was gegaan was het beter geweest en had ik zesde kunnen finishen in plaats van achtste, maar een groter probleem was dat ik na het switchen erg langzaam was. Ik had geen gevoel met de fiets en was niet sterk genoeg. Dovizioso en Crutchlow zaten bij mij en we gingen samen naar binnen, maar zij wisten op het podium te finishen. Het is een groot vraagteken of het beter zou zijn geweest als ik op slicks had gereden. Ik had een erg slecht gevoel met de intermediates, maar niemand weet of ik op slicks sneller zou zijn geweest, had had ook slechter kunnen uitpakken. Misschien is onze motor onder deze omstandigheden, als de baan echt vochtig is, een beetje moeilijker en geeft ‘ie weinig gevoel.
Hector Barbera (9)
Het was een gekke race, maar uiteindelijk hadden we geen geluk. Na vijftien ronden begon de baan snel op te drogen en ik heb altijd moeite dit soort omstandigheden. Toen het nat was deed ik mijn uiterste en lagen we in een goede positie, maar toen ik had gewisseld ging het niet meer zo goed. Ik de eerste ronden verloor ik teveel tijd om het gevoel te krijgen en het tempo van de anderen lag veel hoger. Uiteindelijk verloor ik veel plaatsen. Al met al was het een positieve race, we zaten dichter bij de kop en het team heeft fantastisch werk geleverd gedurende het weekend. Zaterdag werden we tweede in de kwalificatie en in de race streden we tot het einde. Het is jammer omdat we niet in staat waren ons potentieel te vertalen in een goed resultaat, maar negende is niet slecht. We waren competitief in de regen en op een droge baan, dus is het een kwestie van tijd tot we een nog beter resultaat zullen neerzetten. Nu gaan we de zomerstop in als zevende in het kampioenschap en staan voor de andere Ducati’s, dus moeten we blij zijn.
Alvara Bautista (10)
Het was een gecompliceerde race. We begonnen op een natte baan, maar het regende niet, dus droog de baan gaandeweg op. Ik had een goede start en slaagde erin in deze omstandigheden verschillende rijders in te halen tot ik achtste lag. Op een bepaald moment, toen de baan begon op te drogen, probeerde ik andere lijnen te rijden, maar ik had geen andere keuze dan motor te wisselen. Met de intermediates was het gevoel niet perfect. We hebben daar nog maar weinig mee gereden en zowel het chassis als de elektronica was daar niet optimaal voor afgesteld. In de race is het echter op zulk een verraderlijk asfalt niet het beste moment om daarmee de limiet op te zoeken. De tiende plaats is in lijn met onze doelstellingen. Het zijn belangrijke punten, maar belangrijker is dat we vandaag met rivalen van hoger niveau hebben gevochten. Er zijn wel een paar dingen spijtig, want als het nat was gebleven dan hadden we het beter kunnen doen, maar uiteindelijk is het resultaat zonder meer positief.
Maverick Vinales (12)
Het is voor mij een erg zware race geweest. In Assen worstelden we al in de regen en om die reden waren we terug naar de fabriek gegaan en maakten van die extra week tussen de races door gebruik om wat tegenmaatregelen voor te bereiden, voor dit soort omstandigheden. De regen kwam vervolgens in Duitsland pas op zondag, waardoor we maar een paar dingen konden testen en uiteindelijk bleken die niet zo effectief te zijn als we hadden gehoopt. Het probleem dat we hebben is duidelijk en we zijn ons daar allemaal van bewust, dus zullen de zomerstop gebruiken om wat oplossingen verder te ontwikkelen om de volgende keer onder dit soort omstandigheden beter beslagen ten ijs te gaan.
Aleix Espargaro (14)
De wedstrijd van zondag is erg hard geweest, we worstelden om goede tractie te vinden, waardoor ik niet goed heb kunnen accelereren. We moeten meer werken aan de elektronica en deze beter leren begrijpen, in de warmup training was de tractie controle te matig en had ik veel wielspin, dus probeerden we die voor de race wat op te schroeven, maar uiteindelijk gingen we daarmee de verkeerde kant op en had ik het probleem dat de elektronica het vermogen te veel inperkte. Dit is een issue die we nader moeten onderzoeken, we hebben in veel opzichten veel dingen verbeterd, maar de elektronica is voor ons nog een groot grijs gebied.
Jorge Lorenzo (15)
Na de warmup was het duidelijk dat we niet in staat zouden zijn om in deze race met de top jongens zouden kunnen vechten, maar ik was tenminste beter en sneller dan in de warmup. Toen de baan begon op te drogen verloor ik veel posities omdat ik me niet veilig voelde en geen vertrouwen had in de voorband, niet bij het remmen en niet in de bochten, en toen ik wisselde ik motoren nadat het team dat op het pitbord had geschreven. Misschien was dat voor de beste strategie deze keer een beetje te laat, om wat verder voorin te kunnen finishen.
Danilo Petrucci (DNF)
Het was geweldig om voorin te rijden. We hadden voor de harde voorband gekozen en dat was de beste keuze omdat de baan na een paar ronden al begon op te drogen. Ik was de enige in de kopgroep die die keuze had gemaakt en Marquez en Redding met dezelfde keuze waren aan het worstelen. Ik probeerde met de situatie om te gaan, hoewel ik al veel risico had genomen. En toen schoof de voorband zonder waarschuwing onder me vandaan. Het spijt me voor het team dat geweldig werk heeft verricht. We waren zelfs snel op een droge baan en ik had graag onder deze omstandigheden willen rijden. Ik moet echter zeggen dat we dit weekend veel zelfvertrouwen hebben gekregen. We zijn op koers en we moeten ons zo blijven focussen.