MotoGP Phillip Island: uitslag race
Na twee dagen met stormachtig weer waren de weersomstandigheden op de racedag in Phillip Island stukken gunstiger. De MotoGP Grand Prix van Australië leek kat in het bakkie te gaan worden voor Marc Marquez, de kersverse wereldkampioen was in de regen al onnavolgbaar geweest, had in de kwalificatie de enige juiste keuze (clicks) gemaakt en zich daarmee van de pole position verzekerd, en was ook in de droge warm-up training het snelst geweest.
Bij het doven van het licht was echter Pol Espargaro nét iets beter weg, maar al in bocht 4 - de Honda Hairpin - dook Marquez binnendoor voorbij en nam daarna met zevenmijlslaarzen afstand van de rest van het veld. Espargaro bouwde op zijn beurt een klein gaatje op derde man Cal Crutchlow op, maar in derde ronde had de op het eiland Man woonachtige coureur de aansluiting weer gevonden bij de Tech3 coureur, om er drie ronden later voorbij te gaan.
Eenmaal de jongste van de Espargaro broers voorbij opende Crutchlow de jacht op Marc Marquez, reed twee ronden achter elkaar de snelste tijd van de race en had daarmee een halve seconde van zijn achterstand weggewerkt, waarna Marquez ging versnellen teneinde het gat niet verder te laten verkleinen. In de tiende ronde maakte Marquez een zeldzame fout, hij remde te laat voor de Honda Hairpin, probeerde al remmend wel de lijn te houden, vroeg daardoor net iets teveel van de harde Michelin voorband en ging daardoor keihard onderuit.
Hierdoor kreeg Cal Crutchlow de leiding in de race, maar de schrik zat er bij de LCR Honda coureur wel goed in. Als een van de weinige coureurs had ook hij namelijk voor de harde voorband gekozen, en met een temperatuur die langzaam aan het dalen was, zou dat best wel een riskante keuze zijn geweest. Cal besloot om die reden zijn tempo aan te passen aan wel of geen zon, om zoveel mogelijk temperatuur in de band te houden, en reed daarna onbedreigd naar zijn tweede overwinning in de MotoGP.
Achter Crutchlow reden Rossi en Vinales een ijzersterke inhaalrace. De toekomstige teamgenoten hadden zich beide niet voor Q2 gekwalificeerd en moesten starten vanaf de vijfde rij, met Vinales op de 13e en Rossi op de 15e plaats. In vijf ronden tijd had Rossi zich al opgewerkt tot de zesde plaats, achter Andrea Dovizioso, verschalkte Pol Espargaro die langzaam terugviel, dook bij Dovizioso binnendoor voorbij om daarna op jacht naar Aleix Espargaro te gaan.
Ook de oudere van de Espargaro broers had geen antwoord op Rossi, in de tiende ronde dook Rossi binnendoor voorbij en zette daarna de jacht in op Cal Crutchlow, maar de Brit reageerde direct en bouwde zijn voorsprong langzaam uit, waarna Rossi voor een zekere tweede plaats koos.
De opmars van Vinales kwam wat later op gang, maar halverwege de race had de winnaar van Silverstone Aleix Espargaro en Andrea Dovizioso al in het vizier en was duidelijk de snelste van de drie. Meer dan tien ronden lang zat Vinales in het achterwiel van Dovizioso, die op het rechte stuk telkens op snelheid de Suzuki’s wist terug te pakken, maar in de slotfase moest de Italiaan de twee Suzuki’s toch laten gaan.
Met nog vijf ronden te gaan dook Vinales bij het aanremmen van de Honda Hairpin binnendoor, Aleix zat daardoor net iets buiten de lijn en ging op het gladde deel net als Marquez keihard onderuit en verspeelde daarmee zijn kansen op het podium. Vinales reed daarna onbedreigd naar zijn vierde podium van het seizoen.
Ronduit teleurstellend was het optreden van Jorge Lorenzo. Op de vooravond van de Australische Grand Prix had de onttroonde wereldkampioen nog gezegd voor drie overwinningen in de laatste drie wedstrijden te gaan, maar had het hele weekend geen zelfvertrouwen. Hij reed een eenzame race, maar finishte dankzij de crashes van Marquez en Aleix Espargaro nog wel op de zesde plaats. In het kampioenschap kijkt Lorenzo nu wel tegen een achterstand van 24 punten op Valentino Rossi aan.
MotoGP Phillip Island, uitslag race:
1 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 176.5 | 40'48.543 |
2 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 176.2 | 4.218 |
3 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 176.1 | 5.309 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 175.9 | 9.157 |
5 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 175.5 | 14.299 |
6 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 175.1 | 20.125 |
7 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 174.5 | 28.369 |
8 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 174.5 | 28.781 |
9 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 174.5 | 28.792 |
10 | Jack MILLER | AUS | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 174.5 | 28.815 |
11 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 174.3 | 31.809 |
12 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 173.1 | 47.734 |
13 | Yonny HERNANDEZ | COL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 173.1 | 47.749 |
14 | Eugene LAVERTY | IRL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 172.7 | 54.311 |
15 | Mike JONES | AUS | Avintia Racing | Ducati | 172.6 | 55.875 |
16 | Tito RABAT | SPA | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 171.9 | +1'06.395 |
17 | Nicky HAYDEN | USA | Repsol Honda Team | Honda | 170.8 | +1'22.604 |
DNF | ||||||
Hector BARBERA | SPA | Ducati Team | Ducati | 174.5 | 3 Laps | |
Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 176.2 | 5 Laps | |
Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 176.6 | 18 Laps | |
Loris BAZ | FRA | Avintia Racing | Ducati | 0 Lap |
Tussenstand:
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 273 |
2 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 216 |
3 | Jorge LORENZO | Yamaha | SPA | 192 |
4 | Maverick VIÑALES | Suzuki | SPA | 181 |
5 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 155 |