MotoGP Phillip Island: pole nummer 30 voor Marquez
Er lijkt dit weekend geen maat op Marc Marquez. De Repsol Honda coureur is nog herstellende van de botbreuk in zijn linkerhand, opgelopen tijdens een mountainbike training een week voor de Japanse Grand Prix, maar was vanaf de tweede training in Phillip Island continue de snelste man op de baan. In de derde vrije training was Marquez ruim viertiende seconde sneller dan de rest van het veld geweest en in FP4 was dat gat zelfs tot ruim zestiende seconde gegroeid.
Marquez ging voor een drie-run strategie en was daardoor heel ongebruikelijk als eerste de baan opgegaan, en zette in zijn eerste vliegende ronde meteen de snelste tijd van het weekend. In zijn tweede run op de tweede machine onderweg naar een verbetering van z’n eigen tijd ging hij in de Honda Hairpin echter bijna onderuit, waardoor hij zijn run afbrak en voor vers rubber de pits in ging.
In zijn derde en laatste run was Marquez het incident al weer vergeten en reed maar liefst drietiende seconde van zijn eigen tijd af en scoorde daarmee de dertigste pole position in zijn carrière. Niemand die daarna nog in de buurt van de tijd van Marquez kwam.
Het gevecht om de resterende twee plaatsen op de eerste rij eindigde in een ex aequo tussen Andrea Iannone en Jorge Lorenzo, wat vanwege de snellere tweede tijd in het voordeel van de Italiaanse Ducati rijder werd beslecht. Iannone had zijn snelste tijd in het achterwiel van Lorenzo gerealiseerd en gaf na afloop toe dat hij daar wel voordeel van had gehad, maar Lorenzo was hierover na afloop duidelijk minder geamuseerd. “Als ik alleen op de baan was geweest, dan was ik zeker tweede geweest, maar dankzij mijn sleepje en de zachte Bridgestone was Iannone nu erg snel,” aldus Lorenzo.
Lorenzo was vooral geïrriteerd omdat Iannone tijdens de start zijn plannen zou kunnen verpesten. “Ik start normaal beter dan Marquez, maar Iannone is net zo snel als ik en soms nog wel sneller bij de start,” aldus Lorenzo.
De grootste concurrent voor Jorge Lorenzo, zijn eigen teamgenoot Valentino Rossi, had echter weer een gebruikelijke ‘Rossi’ kwalificatie en kwam niet verder dan een zevende tijd, op ruim zestiende seconde van Marquez. Rossi had in de training weliswaar erg constante tijden gerealiseerd, ze waren echter niet snel genoeg voor een start vanaf de eerste of tweede rij. Het nieuwe asfalt had volgens Rossi minder grip, waardoor hij meer last van wielspin had. Voor de wedstrijd ligt nu de focus op het vinden van de juiste balans om wielspin te reduceren.
MotoGP Phillip Island, kwalificatie:
Q2 | ||||||
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'28.364 | |
2 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'28.680 | 0.316 / 0.316 |
3 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'28.680 | 0.316 |
4 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'28.712 | 0.348 / 0.032 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 1'28.912 | 0.548 / 0.200 |
6 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'28.932 | 0.568 / 0.020 |
7 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'29.014 | 0.650 / 0.082 |
8 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'29.015 | 0.651 / 0.001 |
9 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'29.222 | 0.858 / 0.207 |
10 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'29.267 | 0.903 / 0.045 |
11 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'29.499 | 1.135 / 0.232 |
12 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'29.626 | 1.262 / 0.127 |
Q1 | ||||||
1 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'29.647 | |
2 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'29.697 | 0.050 / 0.050 |
3 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'29.918 | 0.271 / 0.221 |
4 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'30.064 | 0.417 / 0.146 |
5 | Jack MILLER | AUS | LCR Honda | Honda | 1'30.104 | 0.457 / 0.040 |
6 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'30.105 | 0.458 / 0.001 |
7 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'30.135 | 0.488 / 0.030 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'30.147 | 0.500 / 0.012 |
9 | Loris BAZ | FRA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'30.173 | 0.526 / 0.026 |
10 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'30.376 | 0.729 / 0.203 |
11 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'30.634 | 0.987 / 0.258 |
12 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'30.959 | 1.312 / 0.325 |
13 | Anthony WEST | AUS | AB Motoracing | Honda | 1'31.205 | 1.558 / 0.246 |
14 | Toni ELIAS | SPA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'31.837 | 2.190 / 0.632 |
15 | Damian CUDLIN | AUS | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'33.884 | 4.237 / 2.047 |