MotoGP Motegi: Dovizioso zet eerste dag snelste tijd
De openingsdag van de Japanse Grand Prix op de Twin Ring Motegi waren de rollen voor Yamaha en Honda omgedraaid: vanaf de eerste run waren Lorenzo en Rossi competitief, terwijl het Repsol Honda kamp worstelde met de afstelling van de RC213V. En dat terwijl de Twin Ring het testcircuit van Honda is en Yamaha in de vijftien jaar dat er op het circuit wordt geracet slechts twee overwinningen wist te scoren: Rossi in 2008 en Lorenzo het afgelopen jaar.
In de ochtendtraining had Marquez weliswaar de tweede tijd op de klokken gezet - op bijna tweetiende seconde van Lorenzo, maar was in bocht 5 wel onderuit gegaan en slaagde er maar niet in de juiste afstelling te vinden. In de middagsessie was Marquez geen enkel moment competitief en sloot daardoor de eerste dag met een teleurstellende zesde tijd af, zijn slechtste resultaat op de eerste dag sinds Catalunya vorig jaar toen hij de eerste dag ook met de zesde tijd had afgerond.
Hoewel Marquez niet gelukkig was met de setup van de machine voelde hij zich goed en heeft er alle vertrouwen in de achterstand morgen weer goed te maken. Het verschil ten opzichte van 2014 winnaar Jorge Lorenzo bedraagt minder dan viertiende seconde en daar maakt de 2013 wereldkampioen, die dit weekend zijn titel kan prolongeren, zich geen zorgen om.
Lorenzo daarentegen was duidelijk nog in de overwinningsroes van zijn zege in Aragon en wist bovendien dankzij zijn zege van afgelopen jaar dat de Yamaha hier competitief moest zijn. In de eerste training zette de tweevoudig MotoGP wereldkampioen de snelste tijd en zat ook in de tweede vrije training constant voorin, maar moest tegen het slot alleen Andrea Dovizioso voor zich dulden.
De Ducati fabrieksrijder snoepte in de laatste minuut weliswaar meer dan viertiende seconde van de snelste tijd af - en was daarmee minder dan tweetiende seconde verwijderd van een nieuw absoluut ronderecord dat sinds 2012 op naam van Jorge Lorenzo staat, maar deed dat wel met de zachte Bridgestone achterband die voor de race geen optie is.
MotoGP Motegi, tijden vrije training:
1 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'45.140 | |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'45.580 | 0.440 / 0.440 |
3 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 1'45.637 | 0.497 / 0.057 |
4 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'45.727 | 0.587 / 0.090 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'45.890 | 0.750 / 0.163 |
6 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'45.939 | 0.799 / 0.049 |
7 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'46.041 | 0.901 / 0.102 |
8 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'46.105 | 0.965 / 0.064 |
9 | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 1'46.107 | 0.967 / 0.002 |
10 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 1'46.221 | 1.081 / 0.114 |
11 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 1'46.227 | 1.087 / 0.006 |
12 | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 1'46.297 | 1.157 / 0.070 |
13 | Aleix ESPARGARO | SPA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 1'46.315 | 1.175 / 0.018 |
14 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'46.571 | 1.431 / 0.256 |
15 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 1'47.133 | 1.993 / 0.562 |
16 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | YAMALUBE Racing Team with YSP | Yamaha | 1'47.180 | 2.040 / 0.047 |
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 1'47.406 | 2.266 / 0.226 |
18 | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 1'47.513 | 2.373 / 0.107 |
19 | Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 1'47.586 | 2.446 / 0.073 |
20 | Nicky HAYDEN | USA | Drive M7 Aspar | Honda | 1'47.975 | 2.835 / 0.389 |
21 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo IodaRacing Team | ART | 1'48.264 | 3.124 / 0.289 |
22 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Avintia | 1'49.105 | 3.965 / 0.841 |
23 | Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 1'49.159 | 4.019 / 0.054 |
24 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 1'49.321 | 4.181 / 0.162 |