MotoGP Motegi: 64e pole voor Valentino Rossi
De kwalificatie van de MotoGP op Honda’s testcircuit in Motegi leek kat in het bakkie te worden voor Marc Marquez, die op dit circuit in de MotoGP - in tegenstelling tot de Moto3 en Moto2 - nog geen wedstrijd heeft weten te winnen. De Repsol Honda coureur had de derde vrije training in de ochtend gedomineerd en reed in FP4 naast de snelste tijd een indrukwekkende reeks lage 1’45’ers, op de manier zoals we het normaal bij Jorge Lorenzo zien.
De kwalificatie verliep in eerste instantie ook volgens plan van team Marquez. De 23-jarige Spanjaard die hard op weg is naar z’n derde wereldtitel in de MotoGP opende de kwalificatie direct met de eerste 1’44’er van het weekend en kwam een ronde later met 1’44.134 akelig dicht in de buurt van de 1’43. De tweede sessie op de tweede machine zou de genadeklap voor de rest van het veld moeten zijn, maar in zijn drie beschikbare vliegende ronden ging Marquez telkens in de fout.
De eerste keer ging Marquez meteen van het gas en liet Valentino Rossi voorbij gaan, in de tweede ronde kwam het achterwiel bij het aanremmen van bocht 11 - de bocht waar van 250+ km/u naar 75 km/u moet worden afgeremd - te ver in de lucht en miste hij de apex en in zijn derde en laatste ronde verschoot hij van het stof in de lucht als gevolg van Cal Crutchlow die vlak daarvoor onderuit was gegaan.
Zo dramatisch als de kwalificatie zich voor Marquez ontvouwde, zo gesmeerd liep alles bij Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen, wiens enige pole position in Motegi uit 2009 stamt, had in FP3 nog viertiende seconde (P7) moeten toegeven op Marquez en het gat in FP4 weliswaar naar tweetiende seconde (P5) verkleind, maar dook in zijn eerste vliegende ronde meteen naar de derde plaats, achter Cal Crutchlow.
Aan het eind van de eerste run was Rossi teruggevallen naar de vijfde plaats en leek -opnieuw- geen aanspraak te kunnen doen op een plek op de eerste rij, maar reed een waanzinnige tweede run en dook in zijn tweede vliegende ronde als eerste - en enige - onder de 1’44 door met een tijd van 1’43.954, minder dan tweetiende seconde langzamer dan het kwalificatierecord van afgelopen jaar van Jorge Lorenzo.
Na drie pole positions in de afgelopen 4 jaar moest Jorge Lorenzo ditmaal genoegen nemen met de derde en laatste startplek op de eerste rij, maar zal daar zeker niet ontevreden over zijn. Aan het eind van de eerste kwalificatie was de regerend wereldkampioen met een highsider kei-en keihard van zijn Yamaha YZR-M1 gelanceerd en per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij na een medische scan groen licht om te rijden kreeg.
Lorenzo verraste vriend en vijand door in FP4 niet alleen al weer 12 ronden op de klok te zetten, maar bovendien met een derde tijd slechts 3 honderdste seconde langzamer dan Marquez te zijn. In de pole position dook Lorenzo na een eerste voorzichtige ronde direct naar de tweede plaats op een kwart seconde dan Marquez, om in zijn laatste ronde de leider in het kampioenschap tot eentiende seconde te naderen.
Achter het trio dat dit seizoen de dienst in het gevecht om de wereldtitel uitmaakt zette Andrea Dovizioso de vierde tijd, na aan het eind van de eerste dag maar een fractie langzamer dan snelste man Lorenzo te zijn geweest. Voor Cal Crutchlow waren de druiven in de kwalificatie zuur, hij ging in zijn tweede run op jacht naar verbetering van zijn eigen tijd onderuit en zag daarmee een zekere eerste rij aan zijn neus voorbij gaan.
Pech was er ook voor het Aprilia fabrieksteam. Met Bautista op P1 en Bradl op P2 leken beide coureurs in het eerste deel van de kwalificatie Aprilia een primeur te geven door zich allebei te kwalificeren voor Q2, maar in zijn jacht naar de snelste tijd ging Stefan Bradl in bocht 11 onderuit en moest daarna vanaf de kantlijn toezien hoe Scott Redding in zijn laatste ronde onder zijn tijd door dook. Bautista had zich weliswaar voor Q2 gekwalificeerd, maar ging al in zijn eerste vliegende ronde onderuit en eindigde de kwalificatie daardoor op een teleurstellende twaalfde plaats.
MotoGP Motegi, tijden kwalificatie:
1 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 305.1 | 1'43.954 | |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 307.5 | 1'44.134 | 0.180 / 0.180 |
3 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 303.3 | 1'44.221 | 0.267 / 0.087 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 308.3 | 1'44.294 | 0.340 / 0.073 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 305.6 | 1'44.402 | 0.448 / 0.108 |
6 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 304.3 | 1'44.494 | 0.540 / 0.092 |
7 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 306.7 | 1'44.539 | 0.585 / 0.045 |
8 | Hector BARBERA | SPA | Ducati Team | Ducati | 309.9 | 1'44.980 | 1.026 / 0.441 |
9 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 303.7 | 1'45.232 | 1.278 / 0.252 |
10 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 304.0 | 1'45.782 | 1.828 / 0.550 |
11 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | 306.1 | 1'45.827 | 1.873 / 0.045 |
12 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | |||
Q1 | |||||||
13 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 300.8 | 1'45.823 | 0.209 / 0.115 |
14 | Jack MILLER | AUS | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 300.5 | 1'46.347 | 0.733 / 0.524 |
15 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 302.5 | 1'46.593 | 0.979 / 0.246 |
16 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | Yamalube Yamaha Factory Racing | Yamaha | 299.7 | 1'46.627 | 1.013 / 0.034 |
17 | Yonny HERNANDEZ | COL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 302.4 | 1'46.705 | 1.091 / 0.078 |
18 | Tito RABAT | SPA | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | 301.1 | 1'46.753 | 1.139 / 0.048 |
19 | Eugene LAVERTY | IRL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | 304.6 | 1'47.060 | 1.446 / 0.307 |
20 | Loris BAZ | FRA | Avintia Racing | Ducati | 295.8 | 1'47.501 | 1.887 / 0.441 |
21 | Mike JONES | AUS | Avintia Racing | Ducati | 301.5 | 1'47.631 | 2.017 / 0.130 |
22 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Repsol Honda Team | Honda | 306.9 | 1'47.788 | 2.174 / 0.157 |