MotoGP Le Mans: tweede pole voor Marquez
Onder de dreiging van regen gingen de twaalf coureurs van start voor vijftien minuten durende Q2 kwalificatie. Van de prototype coureurs hadden beide Pramac Ducati coureurs Andrea Iannone en Michele Pirro, Ducati's MotoGP testrijder die als vervanging voor de nog steeds geblesseerde Ben Spies was aangesteld, zich niet rechtstreeks gekwalificeerd en moesten daardoor eerst nog in Q1 aan de bak. In het eerste deel van de kwalificatie werd de toon echter door beide Power Electronics Aspar coureurs gezet, waardoor het Pramac Team voor Q2 buitenspel werd gezet.
In het tweede deel van de kwalificatie waren alle ogen op Marc Marquez gericht. De winnaar van Texas had in de derde vrije training de snelste tijd op de klokken gezet, maar was in de niet getimede vierde vrije training voorafgaand aan de kwalificatie in de Dunlop chicane onderuit gegaan en moest daardoor in de kwalificatie op zijn tweede motor van start. Lorenzo had in de niet getimede vrije training de snelste tijd van het weekend gezet en zette ook in de kwalificatie meteen het tempo in, door tot drie maal toe de snelste tijd op de klokken te zetten.
Marquez was echter ook behoorlijk snel onderweg en wist Lorenzo's tijd met bijna drietiende seconde aan te scherpen. In zijn tweede run leek Lorenzo op weg naar opnieuw de snelste tijd, maar kwam op de streep driehonderdste seconde te kort. Per sector bekeken was Lorenzo in sector twee, drie en vier de snelste man op de baan geweest (alleen in sector één had Marquez de snelste tijd op de klokken gezet), maar helaas voor de wereldkampioen was 'm dat niet in een en dezelfde ronde gelukt.
Achter het Spaanse duo, dat voor aanvang van het raceweekend nog een finaal gesprek met de racecommissie betreffende het veelbesproken incident in de laatste bocht van Jerez had gehad, wist Andrea Dovizioso verrassend genoeg de derde en laatste plaats op de eerste startrij voor zich op de eisen. In zijn eerste run was de Ducati coureur nét langzamer dan Rossi geweest en leek daarmee genoegen te moeten nemen met een start vanaf de derde rij, maar in zijn tweede run verraste Dovizioso iedereen inclusief zichzelf door met een tijd van 1'33.603 de derde plaats voor zich op te eisen.
Met zijn snelle laatste ronde verwees Dovizioso Cal Crutchlow terug naar de tweede rij, nadat deze eerder de tweede tijd achter Lorenzo had gezet. Crutchlow, die op vrijdag door oververhitte remmen was geplaagd, was in de vierde vrije training nog keihard onderuit gegaan, waardoor de sessie kortstondig moest worden stilgelegd. Zijn bebloede neus weerhield de Brit er niet van om in de kwalificatie eveneens de 1'34-grens te doorbreken. De Tech 3 wordt op de tweede startrij vergezeld door Stefan Bradl en Dani Pedrosa.
Bradl maakte in zijn tweede run van de kwalificatie dankbaar gebruik van een sleepje van Marc Marquez, waardoor ook hij de 1'34-grens wist te doorbreken en slechts 0.025 seconden van Crutchlow's vierde tijd verwijderd was. Voor Jerez winnaar Dani Pedrosa liep de kwalificatie in een teleurstelling uit. Op vrijdag was Pedrosa nog de snelste man op de baan geweest, maar in de kwalificatie ging Pedrosa in de Dunlop chicane onderuit, na net daarvoor de tweede tijd te hebben gezet. Pedrosa stapte over op zijn tweede fiets en verbeterde nog wel zijn eigen tijd, maar moest genoegen nemen met de zesde plaats.
Teleurstellend was ook het optreden van Valentino Rossi, die na Texas voor de tweede keer dit seizoen met de achtste startplaats genoegen moest nemen. De negenvoudig wereldkampioen, die aan Le Mans goede herinneringen heeft, lukte het niet om onder de 1'34-grens de duiken en moest zelfs GO&FUN Honda Gresini coureur Alvaro Bautista voor laten gaan. Bradley Smith en Nicky Hayden maakten de top 10 in de kwalificatie compleet.
MotoGP Le Mans, tijden kwalificatie:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 301.9 | 1'33.187 | |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 302.6 | 1'33.217 | 0.030 / 0.030 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 299.2 | 1'33.603 | 0.416 / 0.386 |
4 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 301.1 | 1'33.609 | 0.422 / 0.006 |
5 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 303.2 | 1'33.634 | 0.447 / 0.025 |
6 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 303.1 | 1'33.639 | 0.452 / 0.005 |
7 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 302.1 | 1'33.984 | 0.797 / 0.345 |
8 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 299.2 | 1'34.009 | 0.822 / 0.025 |
9 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 302.4 | 1'34.222 | 1.035 / 0.213 |
10 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 297.1 | 1'34.242 | 1.055 / 0.020 |
11 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 286.7 | 1'34.754 | 1.567 / 0.512 |
12 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 287.6 | 1'35.086 | 1.899 / 0.332 |
13 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 300.3 | 1'35.062 | 0.347 / 0.169 |
14 | Michele PIRRO | ITA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 296.1 | 1'35.228 | 0.513 / 0.166 |
15 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 292.3 | 1'35.714 | 0.999 / 0.486 |
16 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 282.9 | 1'35.770 | 1.055 / 0.056 |
17 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 284.4 | 1'36.221 | 1.506 / 0.451 |
18 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 287.1 | 1'36.271 | 1.556 / 0.050 |
19 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 285.6 | 1'36.330 | 1.615 / 0.059 |
20 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 287.0 | 1'36.596 | 1.881 / 0.266 |
21 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 284.5 | 1'36.714 | 1.999 / 0.118 |
22 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 283.1 | 1'36.768 | 2.053 / 0.054 |
23 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 282.1 | 1'36.961 | 2.246 / 0.193 |
24 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 283.0 | 1'37.523 | 2.808 / 0.562 |