MotoGP Jerez: Lorenzo pole als verjaardagscadeau
In tegenstelling tot twee weken geleden in Texas was Lorenzo in Jerez voor eigen publiek vanaf de eerste vrije training competitief. Op vrijdag werden beide vrije trainingen door Lorenzo aangevoerd, hoewel het verschil met Pedrosa en Rossi slechts eentiende van een seconde was. De derde vrije training werd echter door Cal Crutchlow aangevoerd, die als eerste de 1'39-grens had weten te doorbreken. Als gevolg van zijn nog steeds niet herstelde blessure was Ben Spies niet naar Spanje afgereisd, terwijl Karel Abraham dat wel had gedaan maar aan het eind van de eerste dag de pijn van zijn in Texas gebroken sleutelbeen te groot vond en besloot niet verder te gaan.
In de 15 minuten durende kwalificatie zette Lorenzo meteen de toon door in zijn eerste vliegende ronde een tijd van 1'38.876 neer te zetten, de snelste tijd van het weekend. Lorenzo bleef daarmee beide Repsol Honda's nipt voor, waarbij Marquez voor het eerst dit weekend in de buurt van z'n landgenoten wist te blijven. Tot aan de vierde vrije training toe was het gat tussen de winnaar van Texas en Lorenzo ruim een halve seconde geweest.
De kwalificatie van de MotoGP werd door veel valpartijen geplaagd. Snelste man van de getimede vrije training Cal Crutchlow had in zijn tweede vrije ronde de vierde tijd gezet was een ronde later op weg naar een snellere tijd die goed genoeg leek te zijn voor een start vanaf de eerste rij, maar in de laatste bocht verloor het voorwiel grip waardoor de Brit keihard onderuit ging.
Crutchlow werd niet veel later gevolgd door Valentino Rossi, die ook op weg was naar verbetering van zijn eigen tijd, maar in de laatste snelle sectie grip verloor. Het warmere weer deed de grip van de banden blijkbaar niet goed, hoewel Lorenzo daar geen last van leek te hebben. Met nog enkele minuten op de klok verbeterde Lorenzo zijn eigen tijd, terwijl ook Dani Pedrosa de grip verloor en zijn snelle ronden in de grindbak zag eindigen. Marquez hield de RC213V in zijn tweede run wel overeind, maar was niet in staat zijn eigen tijd nog aan te scherpen.
MotoGP Jerez, tijden kwalificatie:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 288.2 | 1'38.673 | |
2 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 290.8 | 1'38.920 | 0.247 / 0.247 |
3 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 290.9 | 1'38.971 | 0.298 / 0.051 |
4 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 287.0 | 1'39.262 | 0.589 / 0.291 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 287.1 | 1'39.300 | 0.627 / 0.038 |
6 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 290.6 | 1'39.509 | 0.836 / 0.209 |
7 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 285.8 | 1'39.654 | 0.981 / 0.145 |
8 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 290.5 | 1'39.847 | 1.174 / 0.193 |
9 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 286.4 | 1'39.848 | 1.175 / 0.001 |
10 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 280.0 | 1'39.980 | 1.307 / 0.132 |
11 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 285.2 | 1'40.087 | 1.414 / 0.107 |
12 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 288.1 | 1'40.356 | 1.683 / 0.269 |
13 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 272.0 | 1'40.085 | 0.100 / 0.095 |
14 | Michele PIRRO | ITA | Ducati Test Team | Ducati | 283.9 | 1'40.182 | 0.197 / 0.097 |
15 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 273.3 | 1'40.466 | 0.481 / 0.284 |
16 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 273.8 | 1'40.654 | 0.669 / 0.188 |
17 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 272.7 | 1'40.852 | 0.867 / 0.198 |
18 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 271.9 | 1'41.324 | 1.339 / 0.472 |
19 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 273.0 | 1'41.513 | 1.528 / 0.189 |
20 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 273.4 | 1'41.536 | 1.551 / 0.023 |
21 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 272.0 | 1'41.779 | 1.794 / 0.243 |
22 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 274.0 | 1'41.935 | 1.950 / 0.156 |
23 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 272.7 | 1'43.220 | 3.235 / 1.285 |