MotoGP COTA: Marquez snelst op eerste dag
Dat de beide fabrieks-Yamaha's en Honda's vergezeld door Stefan Bradl de eerste trainingsdag op het COTA circuit in Texas het veld aan zouden voeren was geen verrassing, het waren ook deze vijf coureurs die nog geen maand geleden op dit circuit waren neergestreken voor een driedaagse privé test. Ten opzichte van die eerdere test lagen de tijden tijdens de eerste twee vrije trainingen een flink stuk lager, volgens de rijders had het circuit amper grip waardoor geen hoge bochtensnelheden konden worden gehaald.
Enkel de Repsol Honda rijders en Stefan Bradl hadden nog enigszins vertrouwen en waren daardoor tot bijna twee seconden sneller dan Lorenzo en Rossi op de Yamaha Factory M1 machines. Opmerkelijk was de tijd van Cal Crutchlow, die ondanks nog niet eerder op dit circuit te hebben gereden slechts een fractie langzamer dan Valentino Rossi was. Binnen het Tech3 team was er nog flink wat werk aan de winkel geweest, nadat op donderdagnacht kortsluiting in de elektrische starter tot een kleine brand had geleid.
Volgens Marquez was ondanks het gebrek aan grip het gevoel van de RC213V hetzelfde als tijdens de eerdere privé test. Marquez' was met z'n snelste tijd van 2'05.031 nog een kleine twee seconden verwijderd van zijn in de privé test gereden snelste tijd, maar verwacht dat de baan de tweede en derde dag wel sneller zal zijn. Achter Cal Crutchlow reden de beide fabrieks-Ducati's op de zevende en negende tijd, waarbij Nicky Hayden met een nieuw windscherm reed. Ben Spies maakte de top 10 van de eerste dag compleet.
MotoGP Austin, Texas, tijden tweede vrije training:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 339.5 | 2'05.031 | |
2 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 340.1 | 2'05.585 | 0.554 / 0.554 |
3 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 336.4 | 2'06.173 | 1.142 / 0.588 |
4 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 334.3 | 2'06.637 | 1.606 / 0.464 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 333.8 | 2'06.868 | 1.837 / 0.231 |
6 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 333.9 | 2'06.899 | 1.868 / 0.031 |
7 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 334.2 | 2'07.236 | 2.205 / 0.337 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 337.7 | 2'07.256 | 2.225 / 0.020 |
9 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 333.4 | 2'07.699 | 2.668 / 0.443 |
10 | Ben SPIES | USA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 333.2 | 2'08.034 | 3.003 / 0.335 |
11 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 316.4 | 2'08.299 | 3.268 / 0.265 |
12 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 315.5 | 2'09.374 | 4.343 / 1.075 |
13 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 332.6 | 2'09.424 | 4.393 / 0.050 |
14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 315.9 | 2'09.739 | 4.708 / 0.315 |
15 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 335.1 | 2'09.860 | 4.829 / 0.121 |
16 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 308.1 | 2'10.411 | 5.380 / 0.551 |
17 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 316.1 | 2'10.720 | 5.689 / 0.309 |
18 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 310.0 | 2'11.183 | 6.152 / 0.463 |
19 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 317.7 | 2'11.614 | 6.583 / 0.431 |
20 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 309.2 | 2'11.828 | 6.797 / 0.214 |
21 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 312.6 | 2'12.230 | 7.199 / 0.402 |
22 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 312.5 | 2'12.462 | 7.431 / 0.232 |
23 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 314.7 | 2'12.504 | 7.473 / 0.042 |
24 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 310.9 | 2'12.573 | 7.542 / 0.069 |
25 | Blake YOUNG | USA | Attack Performance Racing | APR | 310.2 | 2'13.158 | 8.127 / 0.585 |
Mike BARNES | USA | GP Tech | BCL | 287.7 | 2'16.169 | 11.138 / 3.011 |