MotoGP Catalunya: 1-2 in kwalificatie voor Suzuki
Voor de Grand Prix van Catalunya had Honda een nieuw uitlaatsysteem voor de RC213V machine meegenomen, om de dominantie van Yamaha dit seizoen te doorbreken. Marquez en Pedrosa profiteerden beide duidelijk van de nieuwe uitlaat en waren de eerste dag al behoorlijk competitief, maar voor Pedrosa zat het er in de derde en laatste getimede vrije training niet in, waardoor hij eerst samen met Andrea Iannone in Q1 aan de bak moest gaan.
Dit in tegenstelling tot Valentino Rossi, die aan het eind van de eerste dag door Scott Redding uit de top 10 was gewipt en met de dreiging voor regen de tweede dag was Rossi’s angst eerst zich hierdoor niet rechtstreeks te kwalificeren voor Q2. De regen bleef echter uit, waardoor Rossi in de derde vrije training alsnog in de top tien wist te trainen.
Waar Marc Marquez de eerste training het veld had aangevoerd waren de Ecstar Suzuki’s van Aleix Espargaro en Maverick Vinales van meet af aan behoorlijk competitief. Espargaro was het snelst aan het eind van de eerste dag, terwijl Vinales in de derde vrije training de snelste tijd op de klokken had gezet.
Het gevecht om de pole position leek hierdoor op voorhand tussen Espargaro en Marquez te gaan, maar in de kwalificatie mengde Jorge Lorenzo zich heel verrassend in de strijd. De winnaar van Mugello had in de vrije training banden gespaard om in de vijftien minuten lange kwalificatie voor een 3-run strategie te gaan.
Lorenzo zette als eerste een tijd, viel daarna terug naar de derde plaats achter Espargaro en Marquez die achtereenvolgens de snelste tijd wisten te verbeteren, waarbij Marquez onder het kwalificatierecord van Dani Pedrosa uit 2013 dook. In zijn tweede run dook Lorenzo opnieuw naar de voorlopige pole, maar enkele minuten later zette Aleix Espargaro opnieuw de snelste tijd, nu ruim drietiende seconde sneller dan het oude record van Pedrosa.
Met nog ruim twee minuten op de klok was de training echter nog niet gedaan, maar Espargaro had alle vertrouwen in de uitkomst. Lorenzo maakte in zijn derde run een klein foutje in bocht 3, waardoor hij drietiende seconde verloor, terwijl Marc Marquez in zijn laatste ronde op weg naar de pole position was, maar in bocht 15 van het gas moest gaan omdat vlak daarvoor Cal Crutchlow op jacht naar een snelle tijd onderuit was gegaan.
Met zijn eerste pole position dit seizoen gaf Aleix Espargaro Suzuki haar eerste pole position sinds Chris Vermeulen in Assen 2007. Het Suzuki feestje werd door teamgenoot Maverick Vinales compleet gemaakt, hij zette met nog enkele minuten op de klok de tweede tijd en gaf daarmee Suzuki haar eerste 1-2 in de kwalificatie sinds Kevin Schwantz en Alex Barros in Jerez 1993.
MotoGP Catalunya, kwalificatie:
Q2 | ||||||
1 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'40.546 | |
2 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'40.629 | 0.083 / 0.083 |
3 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'40.646 | 0.100 / 0.017 |
4 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'40.754 | 0.208 / 0.108 |
5 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'40.907 | 0.361 / 0.153 |
6 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'40.928 | 0.382 / 0.021 |
7 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'41.058 | 0.512 / 0.130 |
8 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'41.068 | 0.522 / 0.010 |
9 | Cal CRUTCHLOW | GBR | CWM LCR Honda | Honda | 1'41.195 | 0.649 / 0.127 |
10 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'41.333 | 0.787 / 0.138 |
11 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'41.385 | 0.839 / 0.052 |
12 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'41.524 | 0.978 / 0.139 |
Q1 | ||||||
1 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'41.188 | |
2 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'41.688 | 0.500 / 0.500 |
3 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'42.003 | 0.815 / 0.315 |
4 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'42.029 | 0.841 / 0.026 |
5 | Stefan BRADL | GER | Athinà Forward Racing | Yamaha Forward | 1'42.053 | 0.865 / 0.024 |
6 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'42.155 | 0.967 / 0.102 |
7 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'42.273 | 1.085 / 0.118 |
8 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'42.485 | 1.297 / 0.212 |
9 | Loris BAZ | FRA | Athinà Forward Racing | Yamaha Forward | 1'42.592 | 1.404 / 0.107 |
10 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'42.600 | 1.412 / 0.008 |
11 | Jack MILLER | AUS | CWM LCR Honda | Honda | 1'42.928 | 1.740 / 0.328 |
12 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'42.971 | 1.783 / 0.043 |
13 | Alex DE ANGELIS | RSM | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'43.601 | 2.413 / 0.630 |
14 | Marco MELANDRI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'44.345 | 3.157 / 0.744 |
Karel ABRAHAM | CZE | AB Motoracing | Honda |