MotoGP Assen: Lorenzo breekt sleutelbeen op eerste dag
Voor het tweede jaar op rij is het circuit van Assen Jorge Lorenzo niet goed gezind. Werd Lorenzo vorig jaar nog door landgenoot Alvaro Bautista in een onbezonnen actie al in de eerste bocht van de baan gekegeld, dit jaar was het geheel Lorenzo's eigen fout en werd hij in de verregende tweede vrije training keihard van zijn Yamaha M1 getorpedeerd.
Volgens Lorenzo was hij op het moment van de crash iets té opportunistisch geweest en had de Yamaha té veel gepusht dan de omstandigheden op dat moment eigenlijk toelieten. "Ik had veel vertrouwen in de baan en was aardig aan het pushen, maar ineens was het alsof mijn motor ging aquaplanen. Hierdoor kwam ik op de witte lijn, wat de zaak verergerde en ik ineens werd gelanceerd," aldus Lorenzo die na de crash wel wist op te staan.
Snelste in de verregende tweede vrije training was Marc Marquez, die in de droge vrije training de derde tijd op de klokken had gezet, op ruim een halve seconde van Lorenzo. Cal Crutchlow had in die droge training de tweede tijd gerealiseerd, maar moest in de tweede vrije training met de zevende tijd genoegen nemen. Valentino Rossi was in de regen na Marquez de snelste man op de baan, na in de droge vrije training de vierde tijd op de klokken te hebben gezet.
MotoGP Assen, tijden 1e vrije training:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 304.4 | 1'35.263 | |
2 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 303.2 | 1'35.613 | 0.350 / 0.350 |
3 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 304.8 | 1'35.883 | 0.620 / 0.270 |
4 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 304.3 | 1'35.958 | 0.695 / 0.075 |
5 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 308.1 | 1'36.034 | 0.771 / 0.076 |
6 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 292.2 | 1'36.430 | 1.167 / 0.396 |
7 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 304.0 | 1'36.559 | 1.296 / 0.129 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 306.8 | 1'36.763 | 1.500 / 0.204 |
9 | Michele PIRRO | ITA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 302.2 | 1'36.910 | 1.647 / 0.147 |
10 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 303.8 | 1'37.002 | 1.739 / 0.092 |
11 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 304.9 | 1'37.041 | 1.778 / 0.039 |
12 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 304.8 | 1'37.153 | 1.890 / 0.112 |
13 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 289.7 | 1'37.346 | 2.083 / 0.193 |
14 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 289.8 | 1'37.456 | 2.193 / 0.110 |
15 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 289.0 | 1'37.489 | 2.226 / 0.033 |
16 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 306.6 | 1'37.538 | 2.275 / 0.049 |
17 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 289.6 | 1'37.654 | 2.391 / 0.116 |
18 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 288.6 | 1'37.917 | 2.654 / 0.263 |
19 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 288.4 | 1'38.147 | 2.884 / 0.230 |
20 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 289.1 | 1'38.334 | 3.071 / 0.187 |
21 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 288.0 | 1'38.874 | 3.611 / 0.540 |
22 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 286.7 | 1'39.708 | 4.445 / 0.834 |
23 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 279.9 | 1'39.950 | 4.687 / 0.242 |
24 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 279.2 | 1'41.692 | 6.429 / 1.742 |