MotoGP Aragon: Lorenzo domineert eerste dag
De Grand Prix in Aragon Motorland is de laatste Europese Grand Prix op de kalender voordat het MotoGP circus aan de andere kant van de wereld in drie opeenvolgende weekenden Maleisië, Japan en Australië aandoet. Omdat het team de afgelopen jaren worstelde met de baan had het Movistar Yamaha team drie weken geleden nog een privé training in Aragon afgewerkt, en daar konden de eerste dag duidelijk de vruchten van worden geplukt.
Om niet meteen in druk verkeer te raken nam Lorenzo in de ochtend alle tijd, maar was wel direct op snelheid en zette meermaals de snelste tijd. Ook Valentino Rossi was geheel tegen zijn traditie in van meet af aan snel en eindigde de eerste vrije training met de derde tijd, vlak achter Marc Marquez.
Ook de tweede vrije training werd door Lorenzo en Rossi gedomineerd. Ondanks dat de focus volledig op setup lag voerde Lorenzo na twintig minuten het veld opnieuw aan met een 1’48.307 - een fractie langzamer dan zijn snelste tijd in de ochtend, waarna hij met nog tien minuten op de klok met de medium compound Bridgestone de baan op ging en er een onvoorstelbare 1’47.517 uitperste. In alle vier de secties was Lorenzo het snelst.
Met zijn snelle tijd verwees Lorenzo Rossi terug naar de tweede plaats, die kort daarvoor met de medium compound een uitstekende 1’48.200 - op dat moment de snelste tijd van het weekend - had gezet. Rossi hield na afloop nog wel een slag om de arm, het Repsol Honda team had geen tijd met de medium compound gezet, waardoor de rijden een vertekend beeld geven.
In tegenstelling tot de teams die hier onlangs hadden getest stond bij het Repsol Honda team voor de vrijdag het nodige testwerk gepland. Pedrosa ondervond enkele problemen bij de setup en de remmen die voor vertraging zorgden, terwijl Marc met een nieuwe achterbrug reed. Beide coureurs probeerden in de eerste vrije training zowel de harde als de medium compound Bridgestone uit, maar maakten in de middag alleen van de harde compound gebruik.
MotoGP Aragon, tijden vrijdag:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'47.517 | |
2 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'48.200 | 0.683 / 0.683 |
3 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'48.318 | 0.801 / 0.118 |
4 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'48.358 | 0.841 / 0.040 |
5 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'48.401 | 0.884 / 0.043 |
6 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'48.445 | 0.928 / 0.044 |
7 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'48.524 | 1.007 / 0.079 |
8 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'48.575 | 1.058 / 0.051 |
9 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'48.615 | 1.098 / 0.040 |
10 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'48.829 | 1.312 / 0.214 |
11 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'48.955 | 1.438 / 0.126 |
12 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'49.007 | 1.490 / 0.052 |
13 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 1'49.064 | 1.547 / 0.057 |
14 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'49.225 | 1.708 / 0.161 |
15 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'49.576 | 2.059 / 0.351 |
16 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'49.680 | 2.163 / 0.104 |
17 | Loris BAZ | FRA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'49.700 | 2.183 / 0.020 |
18 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'49.769 | 2.252 / 0.069 |
19 | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'49.980 | 2.463 / 0.211 |
20 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'50.039 | 2.522 / 0.059 |
21 | Jack MILLER | AUS | LCR Honda | Honda | 1'50.157 | 2.640 / 0.118 |
22 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'50.462 | 2.945 / 0.305 |
23 | Alex DE ANGELIS | RSM | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'50.719 | 3.202 / 0.257 |
24 | Toni ELIAS | SPA | Forward Racing | Yamaha Forward | 1'51.162 | 3.645 / 0.443 |
25 | Karel ABRAHAM | CZE | AB Motoracing | Honda | 1'51.638 | 4.121 / 0.476 |