MotoGP Aragon: Dovizioso snelst eerste dag
Na een succesvolle shakedown van de GP14.2 Desmosedici deze week in Mugello traden Ducati’s toekomstige teamgenoten Andrea Dovozioso en Andrea Iannone de eerste dag in Aragon Motorland aan op de nieuwste evolutie van de Ducati MotoGP machine. En met succes, door Pramac rijder Andrea Iannone werd in de ochtendsessie de snelste tijd op de klokken gezet, terwijl fabrieksrijder Andrea Dovizioso aan het eind van de dag de snelste man op de baan bleek te zijn.
Hoewel het probleem van onderstuur met de GP14.2 nog steeds niet is opgelost is de zitpositie volgens beide Andreas wel verbeterd (de motor is smaller en de zit is comfortabeler) en is er meer ruimte gecreëerd om vooral de voorkant van de machine af te kunnen stellen. Hoewel door beide Andrea's hun snelle tijden wel met de zachte Bridgestone achterband waren gezet, was het sterke optreden van de toekomstige teamgenoten opnieuw een teken dat Ducati dit jaar al grote stappen heeft gezet.
In zijn laatste run verdreef Dovizioso Marc Marquez van de top van de lijst. De Spaanse wereldkampioen, die minimaal tot Motegi zal moeten wachten om zijn tweede wereldtitel te kunnen bezegelen, zette vroeg in de training al de toon door in zijn tweede vliegende ronde een tijd binnen een halve seconde van het kwalificatierecord neer te zetten. En dat op een baan die volgens de 21-jarige Spanjaard vandaag niet echt veel grip had.
Voor het Yamaha fabrieksteam bleek de eerste dag behoorlijk uitdagend te zijn. Het team had hier eerder dit seizoen nog volop getest, maar de omstandigheden waren nu totaal anders, waardoor van die eerdere data totaal niet kon worden geprofiteerd. De harde banden bleken voor de Yamaha geen goede keus en het team heeft overnacht het nodige werk te verrichten om morgen competitiever te zijn. Lorenzo eindigde de eerste dag met de zevende tijd, terwijl Misano winnaar Valentino Rossi zelfs op de 10e tijd bleef steken.
Aragon zag de terugkeer van Nicky Hayden, die direct na de wedstrijd op de Sachsenring onder het mes was gegaan om voor eens en altijd zijn problemen in zijn pols aan te pakken, en daardoor de wedstrijden in Indianapolis, Brno, Silverstone en Misano heeft moeten missen. Hayden eindigde de eerste dag op de achttiende plaats, maar was wel tevreden over de fitness van zijn pols.
Hector Barbera had zijn eerste kennismaking met de Desmosedici heel anders voorgesteld. De G14 met Open software, waarmee de Spanjaard het seizoen uit zal rijden, vatte tijdens het rijden spontaan vlam, waardoor Barbera niets anders restte dan de brandende GP14 in de grindbak neer te leggen. Omdat Avintia maar één machine ter beschikking had gekregen duurde het tot ver in de tweede vrije training voordat de motor weer was opgebouwd.
MotoGP Aragon, tijden FP2:
1 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'48.285 | |
2 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'48.328 | 0.043 / 0.043 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'48.734 | 0.449 / 0.406 |
4 | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 1'48.747 | 0.462 / 0.013 |
5 | Aleix ESPARGARO | SPA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 1'48.938 | 0.653 / 0.191 |
6 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'48.966 | 0.681 / 0.028 |
7 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'48.969 | 0.684 / 0.003 |
8 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 1'49.002 | 0.717 / 0.033 |
9 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'49.011 | 0.726 / 0.009 |
10 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'49.312 | 1.027 / 0.301 |
11 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 1'49.373 | 1.088 / 0.061 |
12 | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 1'49.650 | 1.365 / 0.277 |
13 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 1'49.711 | 1.426 / 0.061 |
14 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 1'50.283 | 1.998 / 0.572 |
15 | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 1'50.408 | 2.123 / 0.125 |
16 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 1'50.472 | 2.187 / 0.064 |
17 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'50.487 | 2.202 / 0.015 |
18 | Nicky HAYDEN | USA | Drive M7 Aspar | Honda | 1'50.890 | 2.605 / 0.403 |
19 | Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 1'51.110 | 2.825 / 0.220 |
20 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo IodaRacing Team | ART | 1'51.510 | 3.225 / 0.400 |
21 | Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 1'52.415 | 4.130 / 0.905 |
22 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 1'52.600 | 4.315 / 0.185 |
23 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Avintia | 1'52.684 | 4.399 / 0.084 |