Marquez snelst laatste dag Valencia wintertest
Zoals gebruikelijk was het circuit van Valencia na afloop van de laatste Grand Prix toneel voor de eerste officiële wintertest, voordat per 1 november voor de coureurs de welverdiende winterstop ingaat en er niet meer mag worden getest. De eerste testdag was er volop actie op de baan geweest, maar daarna sloeg het weer 180° om en bleven de tweede dag de meeste teams in de pits.
De derde en laatste testdag van de Valencia wintertest begon hetzelfde als dag twee, met een kletsnatte baan, maar in tegenstelling tot dinsdag brak nu de zon wel door, waardoor in de loop van de middag op een volledig droge baan kon worden getest. Van de zeven uur dat de pitstraat officieel open was zaten de meeste teams in afwachting van een droge baan de eerste uren uit, rond het middaguur gingen de meesten de baan weer op.
Na op maandag alleen enkele demonstratierondjes met z’n jongere broer te hebben afgelegd had Marc Marquez nog geen droge testtijd op de baan gehad. Marc reed zowel op de 2014 fiets als op een verbeterde versie van het 2015 prototype. Het nieuwe prototype had op sommige vlakken meer potentie, maar hij voelde zich beter op de ‘oude’ fiets waarmee hij de snelste tijd realiseerde. Bij het nieuwe prototype lag het probleem vooral aan de achterkant van de machine, bij de elektronische motorrem en bij het uitaccelereren.
Teamgenoot Dani Pedrosa was op maandag wel volop in actie geweest en zette zijn test voort op het krachtigere Honda motorblok. Volgens Pedrosa moet er nog wel wat werk aan het 2015 prototype worden verricht, maar zijn snelste ronde werd wel op het 2015 prototype gehaald.
De derde tijd werd door Jorge Lorenzo gezet, die op maandag nog de snelste man op de baan was geweest. Lorenzo bleek niet in staat om zijn tijd van maandag aan te scherpen, maar was wel tevreden over het behaalde resultaat. Volgens Lorenzo zijn de nieuwe onderdelen die Yamaha voor de test had meegenomen een aanzienlijke verbetering. Teamgenoot Valentino Rossi eindigde de dag met de vijfde tijd, éénhonderdste seconde achter Pol Espargaro op de Tech 3 Yamaha.
Met de GP15 pas in Sepang gereed voor een eerste test had het Ducati fabrieksteam al op maandag de test afgerond, Ducati testrijder Michele Pirro nam voor het fabrieksteam de honneurs waar, samen met Yonny Hernandez die de laatste twee dagen de beschikking over de GP14.2 kreeg. De snelste Ducati was echter Danilo Pedrucci, die het komend jaar zijn debuut maakt in het Pramac Ducati team als teamgenoot van Hernandez.
De Valencia wintertest zag ook het debuut van het Factory Aprilia Gresini Team en Team Suzuki MotoGP, hoewel die laatste tijdens de laatste wedstrijd met testrijder Randy de Puniet al in actie was geweest. Aleix Espargaro was zeer onder de indruk van het rijwielgedeelte van de GSX-RR, maar minder over het motorblok dat op topsnelheid zo’n 20 km/u te kort kwam.
Bij Aprilia was het voor Marco Melandri vooral opnieuw kennismaken met de MotoGP. Pas halverwege het volgende seizoen zal door Aprilia de (2016) MotoGP racer worden gepresenteerd, tot die tijd zullen Melandri en Bautista het met de ART machine met pneumatische klepbediening moeten doen.
MotoGP Valencia wintertest, tijden dag 3:
1 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:30.973 | 58 / 68 | |
2 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:31.119 | 0.146 | 23 / 57 |
3 | LORENZO, Jorge | Movistar Yamaha MotoGP | 1:31.164 | 0.191 | 27 / 64 |
4 | ESPARGARO, Pol | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.288 | 0.315 | 51 / 53 |
5 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:31.301 | 0.328 | 64 / 68 |
6 | SMITH, Bradley | Monster Yamaha Tech 3 | 1:31.365 | 0.392 | 52 / 53 |
7 | PETRUCCI, Danilo | Pramac Racing | 1:31.665 | 0.692 | 63 / 66 |
8 | CRUTCHLOW, Cal | CWM LCR Honda | 1:31.774 | 0.801 | 52 / 53 |
9 | HERNANDEZ, Yonny | Energy T.I. Pramac Racing | 1:31.914 | 0.941 | 47 / 52 |
10 | ESPARGARO, Aleix | Team Suzuki MotoGP | 1:31.973 | 1.000 | 34 / 41 |
11 | BARBERA, Hector | Avintia Racing | 1:32.007 | 1.034 | 75 / 84 |
12 | PIRRO, Michele | Ducati Test Team | 1:32.113 | 1.140 | 34 / 68 |
13 | HAYDEN, Nicky | Drive M7 Aspar | 1:32.173 | 1.200 | 44 / 53 |
14 | REDDING, Scott | Team Estrella Galicia Marc VDS | 1:32.621 | 1.648 | 58 / 64 |
15 | BRADL, Stefan | NGM Forward Racing | 1:32.784 | 1.811 | 26 / 38 |
16 | BAUTISTA, Alvaro | Factory Aprilia Gresini | 1:32.810 | 1.837 | 50 / 68 |
17 | DI MEGLIO, Mike | Avintia Racing | 1:32.922 | 1.949 | 63 / 70 |
18 | VIÑALES, Maverick | Team Suzuki MotoGP | 1:33.216 | 2.243 | 56 / 60 |
19 | BAZ, Loris | NGM Forward Racing | 1:33.486 | 2.513 | 56 / 60 |
20 | LAVERTY, Eugene | Drive M7 Aspar | 1:33.509 | 2.536 | 59 / 62 |
21 | MILLER, Jack | CWM LCR Honda | 1:33.746 | 2.773 | 49 / 61 |
22 | MELANDRI, Marco | Factory Aprilia Gresini | 1:34.336 | 3.363 | 50 / 56 |
NC | DE ANGELIS, Alex | Octo IodaRacing Team | |||
NC | ABRAHAM, Karel | Cardion AB Motoracing | |||
NC | IANNONE, Andrea | Ducati Team | |||
NC | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | |||
NC | HOFMANN, Alex | Aprilia Test Team |