KTM keert 2017 terug naar de MotoGP
KTM was in 2005 ook al actief in de MotoGP, in het team van Kenny Roberts sr. met als rijders Shane Byrne en Jeremy McWilliams. Het debuut verliep bepaald niet vlekkenloos, maar KTM heeft sindsdien veel geleerd. Foto: O. Bergamaschi
Hoewel in de wandelgangen al enige tijd het gerucht ging dat KTM van plan zou zijn om naar de MotoGP terug te keren zijn het nieuws van de RC16 opmerkelijk te noemen, in december vorig jaar werd door Stefan Pierer en ontwerper Gerald Kiska nog bij hoog en laag bezweert dat KTM geen motoren met meer dan 2 cilinders op de markt zou gaan brengen.
Volgens Pierer is het idee van de RC16 ontstaan toen bij KTM werd gebrainstormd over een opvolger van de RC8. Het zou een übervette machine moeten zijn, maar volgens Pierer horen motoren met meer dan 200 pk niet meer op straat thuis. Dit voorjaar laaiden in Brussel de discussies weer op toen het mooie zonnige weer veel verkeersdoden tot gevolg had gehad, om vermogens van motoren te beperken. Er zouden zelfs overwegingen zijn om supersports helemaal te gaan verbieden.
De opvolger van de RC8 zal dus alleen als racer worden uitgebracht, waarbij KTM een onderscheid gaat maken tussen de RC16 MotoGP machine en de RC16 Racing for Fun variant. De laatstgenoemde gaat volgens Pierer een prijskaartje van € 150.000 tot € 200.000 krijgen, maar men weet nog niet hoeveel de machine van de MotoGP racer af gaat wijken. In eerste instantie ligt de focus volledig op het MotoGP project.
In tegenstelling tot Suzuki en Aprilia, waar ook hard aan een rentree wordt gewerkt, zal KTM geen fabrieksteam gaan inzetten voor de RC16, maar - net als nu in de Moto3 het geval is - de machine aan teams beschikbaar gaan stellen en is nu al op zoek naar geïnteresseerde teams. Dorna wil dat in 2016, het jaar dat het nieuwe reglement van kracht wordt, de kosten op € 1 miljoen liggen en daar richt KTM zich momenteel op. Een calculatie van de kosten heeft KTM echter nog niet gemaakt.
Geheel in KTM traditie zal ook de het rijwielgedeelte van de RC16 uit een stalen buizenframe zijn opgebouwd. Het ontwerp van de V4 komt voor rekening van ing. Kurt Trieb, die ook verantwoordelijk is voor het Moto3 blok. In mei 2015 moet volgens planning de V4 op de testbank kunnen worden beproefd, waarna een eerste roll-out van de racer voor herfst 2015 staat gepland. Het hele seizoen 2016 is voor testen bedoeld, waarna dat najaar eventueel een eerste wildcard optreden zal worden gemaakt.
Om de ontwikkeling van de RC16 in goede banen te leiden is KTM op zoek naar een snelle testcoureur, waarbij Stefan Bradl een interessante optie zou zijn. De Duitse markt is voor KTM erg belangrijk en bovendien zou Bradl’s Honda ervaring zeer nuttig kunnen zijn.
Bron: Speedweek