Zoeken

IRTA MotoGP test Sepang, dag 1

25 februari 2010

Na drie weken geleden ook al de snelste tijd te hebben gezet op dezelfde baan was Valentino Rossi vandaag wederom het snelst op de eerste dag van de tweede officiële IRTA testdag op het Sepang International Circuit in Maleisië.

Valentino_Rossi_Sepang_2010_IRTA_training.jpg

Net als drie weken geleden mochten gisteren alleen de testrijders in actie komen, waarna vandaag de MotoGP mannen de baan op konden. Valentino Rossi gebruikte de eerste dag om te werken aan de setup van zijn 2010 prototype, probeerde enkele nieuwe elektronisch mappings en reed met nieuwe Brembo remklauwen, terwijl tweede man van de dag Casey Stoner nieuwe carbon en aluminium achterbruggen voor de GP10 Desmosedici aan het testen was. Stoner reed zich naar een tijd van 2'01,219 en was daarmee slechts 0,15 seconden langzamer dan de wereldkampioen. Hayden ondervond deze eerste dag toch nog hinder van zijn operatie twee weken geleden, wist desondanks nog 61 ronden te klokken maar kwam niet verder dan een 11e tijd.

Valentino Rossi:
We zijn vandaag goed begonnen en nu al heel erg snel, en zijn daar erg tevreden over. We hebben bevestigd dat het werk van de vorige testdagen goed is geweest en het is duidelijk dat we het op dit circuit erg goed doen. We hebben aan twee of drie verschillende settings gewerkt en min of meer een beslissing genomen welke weg in te slaan voor wat betreft balans, vering en dat soort zaken. We hebben ook een aantal mappings uitgetest om de acceleratie te verbeteren, maar daar hebben we morgen nog meer werk te verrichten. Het is goed om in zo'n vroeg stadium al zo snel te zijn, het is nu afwachten hoe de machine het op een andere baan zal doen. Morgen zullen we een lange run doen, geen hele raceafstand maar wel een aantal ronden achter elkaar, wat het afrondende werk van onze test zal zijn.

Rossi's teamgenoot Jorge Lorenzo was niet in Maleisië aanwezig. De Spanjaard had recentelijk zijn rechterhand geblesseerd tijdens een crosstraining nabij zijn huis in Barcelona. Het Tech3 Yamaha Team deed ook deze tweede officiële IRTA test in Sepang goede zaken. Net als drie weken geleden reed Ben Spies zich met een tijd van 2'01,843 (bijna een halve seconde sneller dan drie weken geleden) naar een 5e tijd en was daarmee wederom sneller dan teamgenoot Colin Edwards. Spies gebruikte de dag om de YZR-M1 machine nog beter te leren kennen en besteedde veel aandacht aan de geometrie om meer grip te genereren. Edwards was 's ochtends nog geplaagd door technische problemen en zag daarmee kostbare rijtijd verloren gaan.

Ben Spies:
Het was erg warm vandaag maar ik ben erg tevreden met het resultaat wat ik tot nu toe heb bereikt. Ik ging automatisch verder waar ik drie weken geleden was opgehouden, aangezien ik in mijn vierde ronde al binnen drie-tiende van mijn tijd van toen reed. Uiteindelijk was ik bijna een halve seconde sneller en reed daarbij veel constanter. Ik reed mijn snelle tijden op gebruikte banden, wat me des te vrolijker stemt. Het is niet zozeer dat ik onder de 2'02 wist te duiken maar meer dat het op versleten banden gebeurde. Ik denk dat dát mijn sterke punt gaat worden dit seizoen.

De man die vandaag haast niet van zijn machine was af te slaan was Mika Kallio, die maar liefst 76 ronden wist te rijden. De Fin probeerde verschillende voorvorken in de GP10 Ducati en reed uiteindelijk de 8e tijd, slechts 0,002 seconden langzamer dan Dani Pedrosa op de Repsol Honda. Dani's teamgenoot Andrea Dovizioso deed het opmerkelijk beter, hij verbeterde zijn tijd van drie weken geleden met meer dan een halve seconde en eindigde de dag met een derde tijd. Ook Loris Capirossi deed goede zaken met de Rizla Suzuki, die van een nieuw motorblok was voorzien. Capirossi reed in totaal 52 ronden en bleef slechts 0,05 seconden verwijderd van de tijd van Dovizioso.

Bij de nieuwkomers was het - achter wonderkind Ben Spies - Alvaro Bautista die de Suzuki GSV-R naar een 9e tijd had weten te sturen. Bautista was de eerste coureur die buiten 1 seconde van Rossi's tijd bleef. Langzaamste man van de dag was Marco Simoncelli, die als enige niet in de 2'02 wist te rijden.

Tijden 1e testdag Sepang, donderdag:
1 Valentino Rossi Fiat Yamaha Team 2:01.068 (47)
2 Casey Stoner Ducati Marlboro Team 2:01.219 (33)
3 Andrea Dovizioso Repsol Honda Team 2:01.631 (52)
4 Loris Capirossi Rizla Suzuki MotoGP 2:01.687 (52)
5 Ben Spies Monster Yamaha Tech 3 2:01.843 (42)
6 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 2:01.897 (35)
7 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 2:02.036 (47)
8 Mika Kallio Pramac Racing Team 2:02.038 (76)
9 Alvaro Bautista Rizla Suzuki MotoGP 2:02.078 (34)
10 Marco Melandri San Carlo Honda Gresini 2:02.086 (52)
11 Nicky Hayden Ducati Marlboro Team 2:02.221 (61)
12 Hiroshi Aoyama Interwetten-Honda MotoGP 2:02.419 (57)
13 Aleix Espargaro Pramac Racing Team 2:02.447 (35)
14 Hector Barbera Aspar Team 2:02.485 (62)
15 Randy De Puniet LCR Honda MotoGP 2:02.535 (76)
16 Marco Simoncelli San Carlo Honda Gresini 2:03.254 (53)