Zoeken

Honda tekent nieuw 3-jarig contract met Repsol

16 juli 2014
Na eerder al de contracten met Marc Marquez en Dani Pedrosa te hebben verlengd heeft ook titelsponsor Repsol zich de komende jaren verbonden met HRC. Met de nieuwe 3-jarige overeenkomst wordt de samenwerking tussen Honda en Repsol tot eind 2017 voortgezet.

Marc Marquez_Dani_Pedrosa

Geen team dat zo lang dezelfde hoofdsponsor heeft en daarbij ook nog eens zo succesvol is als de Repsol Honda machines die sinds 1985 deel uitmaken van de wegrace Grand Prix. Regerend wereldkampioen Marc Marquez, die dit jaar na negen wedstrijden nog steeds ongeslagen is, en teamgenoot Dani Pedrosa zullen ook de komende jaren in de Repsol outfit mogen aantreden.

De geschiedenis van Repsol Honda gaat terug tot 1985 en bleek al snel een perfecte combinatie van machine, benzine en smeermiddelen te zijn die Honda het sportieve succes en technische ontwikkeling bracht. Sinds het begin van de samenwerking in februari 1985 heeft het Repsol Honda team 10 rijderstitels en 133 overwinningen gebracht, waarvan Mick Doohan en Dani Pedrosa er al 35 respectievelijk 25 voor hun rekening nemen.

Mochten die cijfers nog niet indrukwekkend genoeg voor je zijn; in 19 jaar werd het team sinds de introductie in 2002 6 keer team-kampioen en werden in totaal 354 podiums, 137 pole positions en 152 snelste ronden genoteerd. Van de tien rijderstitels kwamen er vijf voor rekening van Mick Doohan, twee voor Valentino Rossi en één voor Nicky Hayden, Casey Stoner en Marc Marquez.

Repsol Honda_champions 
De wereldtitels op een rij: in 19 seizoenen werd Repsol Honda 10x wereldkampioen. In 2000 ging de titel naar Kenny Roberts jr. en Suzuki, een jaar later gevolgd door Valentino Rossi op de Nastro Azuro Honda. In 2007 werd Casey Stoner met Ducati wereldkampioen, de resterende zes titels gingen naar Yamaha (Rossi 4, Lorenzo 2)

De verbintenis tussen Repsol en Honda gaat volgens Honda verder dan een financieel sponsorcontract en ligt verankerd in de samenwerking tussen de Honda fabriek in Saitama, Japan en het Repsol R&D Centre in Mostoles, Spanje. In de jaren ’90 begon het met de ontwikkeling voor tweetakt machines, waarna begin deze eeuw de aandacht naar viertakten werd verplaatst.

In het Repsol Technology Centre vinden studies plaats met een unieke eencilinder prototype dat identiek is aan die in Marc en Dani’s motor zit - alleen Honda engineers in Saitama delen deze onderzoekingen met een unieke eencilinder. Voor dit jaar werd de brandstoftank naar 20 liter verkleind, wat het een uitdaging maakte de motor met behoud van vermogen zuiniger te maken.

Shuhei Nakamoto, HRC Executive Vice President:
Er is geen beter moment om deze verlenging te vieren, na een geweldige 1-2 finish in Duitsland en de 1-2 in het kampioenschap. We zijn erg blij onze samenwerking met Repsol te verlengen, wat niet alleen een sponsorovereenkomst maar een technische sleutelrol heeft. Met de nieuwe 20 liter benzine voor 2014 hebben we nauw met Repsol samengewerkt en ze zijn trots ons succes nu en in de toekomst te delen.