Grand Prix Sepang: Pedrosa snelst op eerste dag
|
Op de vooravond van de Grand Prix van Maleisië had de gehele paddock nog zijn eer betoond aan Marco Simoncelli, die vorig jaar hier kwam te overlijden. Bij bocht 11 werd door teambaas Fausto Gresini een permanente plaque neergelegd, gevolgd door luid applaus en twee minuten stilte.
De eerste vrije training werd zoals gebruikelijk op dit circuit onder typisch hete omstandigheden met een hoge luchtvochtigheid gereden, waardoor er geen echt snelle tijden werden gerealiseerd. In zijn eerste run wist Pedrosa al het veld aan te voeren door als eerste onder de 2'02-grens te duiken. In zijn tweede run verbeterde Pedrosa tot twee maal toe zijn eigen tijd, en bleef daarmee de leiding houden.
Teamgenoot Casey Stoner verging het duidelijk beter dan tijdens zijn rentree de afgelopen week. Stoner reed constant snelle tijden en reed in zijn laatste ronde een tijd van 2'01.773 en was daarmee 0.152 seconden langzamer dan Pedrosa. Stoner hield daarmee klassementsleider Jorge Lorenzo nipt achter zich, die er alles aan gelegen is om Stoner geen buffer voor Pedrosa te zien worden.
Het trio, dat het hele seizoen al oppermachtig is, was ook in Sepang beduidend sneller dan Andrea Dovizioso, die ditmaal best of the rest was en driehonderdste seconde sneller was dan teamgenoot Cal Crutchlow. Ben Spies en Stefan Bradl wisten nog binnen een seconde te blijven, achtste man Nicky Hayden keek al tegen een achterstand van 1.1 seconden. Rossi kwam niet verder dan een teleurstellende elfde tijd.
Voor aanvang van de tweede vrije training was het op een deel van het circuit echter flink gaan regenen, waardoor het in vier bochten compleet nat en de rest van het circuit compleet droog was. De meeste coureurs bleven daarom in de pitbox, omdat trainen onder deze omstandigheden eigenlijk geen optie is. Het Repsol Honda Team, Yamaha Factory Team en Tech 3 Yamaha team zaten de training uit, CRT rijder Ivan Silva reed op de verraderlijk gladde baan de snelste tijd.
Grand Prix Sepang, tijden eerste vrije training MotoGP:
1 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 321.2 | 2'01.621 | |
2 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 323.5 | 2'01.773 | 0.152 / 0.152 |
3 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 322.1 | 2'01.934 | 0.313 / 0.161 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 320.9 | 2'02.236 | 0.615 / 0.302 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 317.9 | 2'02.266 | 0.645 / 0.030 |
6 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 321.2 | 2'02.358 | 0.737 / 0.092 |
7 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 321.7 | 2'02.617 | 0.996 / 0.259 |
8 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 322.7 | 2'02.754 | 1.133 / 0.137 |
9 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 319.9 | 2'02.872 | 1.251 / 0.118 |
10 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 315.9 | 2'03.221 | 1.600 / 0.349 |
11 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 318.6 | 2'03.274 | 1.653 / 0.053 |
12 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 311.9 | 2'04.624 | 3.003 / 1.350 |
13 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 301.3 | 2'05.029 | 3.408 / 0.405 |
14 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 300.5 | 2'05.077 | 3.456 / 0.048 |
15 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 305.9 | 2'05.387 | 3.766 / 0.310 |
16 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 290.0 | 2'06.058 | 4.437 / 0.671 |
17 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 297.2 | 2'06.452 | 4.831 / 0.394 |
18 | Roberto ROLFO | ITA | Speed Master | ART | 291.3 | 2'06.470 | 4.849 / 0.018 |
19 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 296.2 | 2'07.257 | 5.636 / 0.787 |
20 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 298.3 | 2'07.291 | 5.670 / 0.034 |
21 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 299.8 | 2'07.818 | 6.197 / 0.527 |