Grand Prix Sachsenring: Pedrosa wint MotoGP thriller
|
Op het circuit waarvan de toekomst voor wat betreft de MotoGP kalender onzeker is kregen de massaal aanwezige fans een van de meest spannende MotoGP races sinds tijden voorgeschoteld, waarbij tot de laatste ronden geen voorspelling voor de overwinning kon worden gedaan. En dat terwijl het vanwege zijn veel opeenvolgende linkerbochten volgens de coureurs een lastig circuit om in te halen is.
Kopstart was voor Dani Pedrosa, die al vier keer (twee keer MotoGP, twee keer 250cc) eerder op dit circuit had gewonnen. Pedrosa werd op korte voet gevolgd door Casey Stoner, die in de eerste bocht echter Lorge Lorenzo buitenom langszij zag komen. Lorenzo wist in de eerste ronde ook Pedrosa te passeren en nam daarmee de leiding in de wedstrijd.
Het leidende trio zou tot aan het eind van de race met elkaar in gevecht blijven, waarbij met regelmaat van positie werd gewisseld. Stoner, die in het begin nog door Andrea Dovizioso naar de vierde plaats werd terugverwezen, nam na vijf ronden de leiding in de race, maar bleef onder druk Lorenzo en Pedrosa staan. Dovizioso en Simoncelli leken lange tijd het tempo te kunnen volgen, maar moesten gaandeweg het ontketende trio laten gaan.
Negen ronden lang wist Stoner het veld aan te voeren, maar kon geen gat slaan op de beide Spanjaarden en besloot daarop zijn tempo wat te matigen om zijn banden te sparen voor het slot van de race. Terwijl Lorenzo weer de leiding in de race had overgenomen kwam ook Pedrosa weer bij Stoner langszij, waarna de wereldkampioen van de strijd tussen beide teamgenoten leek te kunnen profiteren.
Met nog negen ronden te gaan had het Honda duo echter weer de aansluiting bij Lorenzo gevonden en een ronde later nam Pedrosa zelfs voor het eerst de leiding in de race. Wat volgde was een meer dan spannend gevecht tussen Lorenzo en Stoner om de tweede plaats, waarvan Pedrosa optimaal kon profiteren door een klein gat met z'n belagers te slaan. Drie bochten voor de finish leek Lorenzo z'n kansen voor de tweede plaats te hebben verprutst, maar de laatste twee bochten reed Stoner te voorzichtig waardoor bij het opkomen van het rechte stuk Lorenzo alsnog binnendoor langszij kon komen.
Achter het leidende trio werd Andrea Dovizioso als vierde afgevlagd. De derde Repsol Honda coureur wist in de laatste bocht landgenoot Marco Simoncelli achter zich te houden, die te veel risico nam, wijdt moest gaan en daardoor Ben Spies, die het overgrote deel van de race op een eenzame zesde plaats had gereden, binnendoor voorbij zag komen.
Op zevenentwintig seconden van racewinnaar Pedrosa werd Alvaro Bautista als zevende afgevlagd, en behaalde daarmee zijn op een na beste 2011 resultaat. Bautista was het grootste deel van de race in gevecht met Hayden en Rossi en wist voor het eerst voor beide fabrieks Ducati's te finishen. Hayden had op voorhand ongetwijfeld op een beter resultaat gehoopt, maar voor Valentino Rossi was het een uitstekende prestatie na in de trainingen totaal niet competitief te zijn geweest en vanaf de voorlaatste plaats te hebben moeten beginnen.
Grand Prix Sachsenring, uitslag MotoGP:
1 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team 41'12.482
2 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing 1.477
3 Casey STONER AUS Repsol Honda Team 1.568
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team 10.513
5 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing 10.719
6 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini 10.923
7 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP 27.451
8 Nicky HAYDEN USA Ducati Team 27.510
9 Valentino ROSSI ITA Ducati Team 27.576
10 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 33.491
11 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP 38.944
12 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing 39.148
13 Randy DE PUNIET FRA Pramac Racing Team 39.415
14 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 39.477
15 Hiroshi AOYAMA JPN San Carlo Honda Gresini 54.516
16 Toni ELIAS SPA LCR Honda MotoGP +1'12.335
17 Sylvain GUINTOLI FRA Pramac Racing Team 1 Lap
Tussenstand na 9 wedstrijden:
1 Casey STONER AUS 168
2 Jorge LORENZO SPA 153
3 Andrea DOVIZIOSO ITA 132
4 Valentino ROSSI ITA 98
5 Dani PEDROSA SPA 94