Grand Prix Mugello: Lorenzo oppermachtig op dag 1
|
De eerste trainingsdag op het circuit van Mugello, die onder zonnige maar windige omstandigheden was verreden, leken aan het eind de verschillen in de top drie ontzettend klein, maar in werkelijkheid lagen de verhoudingen heel anders. Lorenzo had 's ochtends al de snelste tijd gezet, waarbij een halve seconde sneller was dan de rest van het veld, en was ook 's middags duidelijk van een andere planeet. De Yamaha fabriekscoureur maakte in het begin van de sessie een klein uitstapje in de grindbak, maar was wel de enige coureur die continue rondetijden in de 1'48-ers wist te realiseren.
Pedrosa en verrassend genoeg ook Nicky Hayden kwamen in hun snelste ronde heel erg dicht in de buurt van Lorenzo's tijd, maar waren bij verre niet zo constant. De Spanjaard, waarvan gisteren bekend werd gemaakt dat zijn contract met HRC met twee jaar is verlengd, reed enkel in zijn tweede en derde run 1'48-er tijden, die bovendien in het 1'48,5+ gebied zaten, terwijl Nicky Hayden slechts één snelle ronde wist te realiseren en met zijn op-een-na snelste ronde al één seconde langzamer was.
De vierde tijd ging naar Hector Barbera, die er door de andere coureur van wordt beticht in de training alleen maar te kunnen volgen. De Pramac Racing coureur gaf minder dan tweetiende seconde toe op de snelste tijd en was daarmee een fractie sneller dan Andrea Dovizioso op de Tech3 Yamaha.
Wereldkampioen Casey Stoner, die 's morgens nog de tweede tijd op een halve seconde van Lorenzo had gezet, viel in de tweede vrije training terug naar de vijfde plaats, maar had in zijn snelle ronde wel veel last van CRT verkeer gehad. De Repsol Honda coureur was slechts een fractie sneller dan de Yamaha's van Spies en Crutchlow.
Ook Valentino Rossi had zich de eerste dag anders voorgesteld, de flamboyante Italiaan had veel last van chatter, verloor daardoor veel tijd in de pits en was niet in staat om net als Hayden en Barbera een snelle ronde er uit te persen. De zachte Bridgestone's bleven daardoor de eerste dag nog in het rek.
Grand Prix Mugello, vrije training MotoGP:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 340.8 | 1'48.076 | |
2 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 339.9 | 1'48.107 | 0.031 / 0.031 |
3 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 343.6 | 1'48.157 | 0.081 / 0.050 |
4 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 346.7 | 1'48.254 | 0.178 / 0.097 |
5 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 340.4 | 1'48.308 | 0.232 / 0.054 |
6 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 339.1 | 1'48.527 | 0.451 / 0.219 |
7 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 339.5 | 1'48.540 | 0.464 / 0.013 |
8 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 340.8 | 1'48.650 | 0.574 / 0.110 |
9 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 344.1 | 1'49.017 | 0.941 / 0.367 |
10 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 338.3 | 1'49.022 | 0.946 / 0.005 |
11 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 337.4 | 1'49.208 | 1.132 / 0.186 |
12 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 322.1 | 1'50.015 | 1.939 / 0.807 |
13 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 318.0 | 1'50.269 | 2.193 / 0.254 |
14 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 321.5 | 1'51.130 | 3.054 / 0.861 |
15 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 316.3 | 1'51.322 | 3.246 / 0.192 |
16 | Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 320.5 | 1'51.384 | 3.308 / 0.062 |
17 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 327.9 | 1'51.857 | 3.781 / 0.473 |
18 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 321.2 | 1'51.966 | 3.890 / 0.109 |
19 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 302.6 | 1'52.109 | 4.033 / 0.143 |
20 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 317.3 | 1'52.558 | 4.482 / 0.449 |